photo_2016-04-20_12-45-38.jpg

با توجه به اجرایی‌شدن برجام و رفع قدم‌به‌قدم محدودیت‌های بین‌المللی چشم‌انداز خوبی برای همه بازارهای فعال در کشور قابل پیش‌بینی است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، اما نکته مهم آن است که چشم‌انداز صنعت فولاد ایران در سال ۱۳۹۵، تحت تاثیر متغیرهای داخلی و خارجی است که بخشی از آن قابل کنترل و بخشی دیگر غیرقابل کنترل خواهد بود. با توجه به آنکه عمده فولاد کشور در بورس کالا عرضه می‌شود، در نتیجه میزان معاملات این محصول معدنی در این بورس می‌تواند نشان‌دهنده رونق آن در بازارهای کشور باشد. کارشناسان معتقدند، در صورت افزایش قیمت جهانی، راه‌اندازی پروژه‌های عمرانی و رونق ساخت‌وساز در داخل کشور می‌توان امیدوار بود که محصولات بیشتری در بورس کالا مورد معامله قرار بگیرد.

آمار تالار صنعتی بو معدنی بورس کالا

در هفته دوم فروردین در تالار داخلی و صادراتی محصولات صنعتی و معدنی، ۴۳ هزار و ۹۰۰ تن انواع کالا با ارزشی نزدیک به ۷۴۹ میلیارد ریال معامله شد. در تالار یادشده، ۳۶ هزار و ۴۷۰ تن انواع فولاد، ۶۴۳۰ تن انواع مس، ۳۰۰ تن آلومینیوم، ۶۰ تن شمش روی، ۵۰۰ تن کک و ۱۴۰ تن کنسانتره مولیبدن خریداری شد. اما در هفته گذشته، در تالار داخلی و صادراتی محصولات صنعتی و معدنی، ۱۳۳هزار و ۴۸۵تن انواع کالا با ارزشی نزدیک به ۲ هزار و ۳۴۴ میلیارد ریال معامله شد که نشان از رشد ۴برابری معاملات در تالار داخلی و صادرات محصولات صنعتی و معدنی دارد. در این تالار، ۱۲۸ هزار و ۷۸۵ تن انواع فولاد، ۴۱۵۰ تن انواع مس، ۳۱۰ تن آلومینیوم، ۱۰۰ تن شمش روی، ۱۴۰ تن کنسانتره مولیبدن و ۸ کیلوگرم انواع شمش طلا خریداری شد. براساس آمار، معاملات فولاد در هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل آن از رشد بسیاری برخوردار شد و کارشناسان دلایلی را برای این میزان افزایش عنوان می‌کنند.

تاثیرپذیری از قیمت‌های جهانی

عضو هیات‌مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان با اشاره به اینکه قیمت فولاد از قیمت‌های جهانی تاثیر می‌گیرد، بیان کرد: در ماه‌های اخیر قیمت جهانی برخی از محصولات معدنی مانند سنگ‌آهن، فولاد و ورق افزایش داشته که این موارد روی قیمت فولاد داخلی نیز اثرگذار بوده و موجب افزایش حجم معاملات آن در بورس کالا شده است. علی‌اصغر مهری‌زاده به پیش‌بینی رشد اقتصادی ۴درصدی بانک جهانی برای ایران اشاره کرد و افزود: با توجه به پیش‌بینی‌ها، اقتصاد کشور امسال از رکود خارج می‌شود و در نتیجه میزان محصولات بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی یکی از دلایل رونق معاملات فولاد در بورس کالا را نزدیک‌شدن به فصل ساخت‌وساز عنوان کرد و گفت: با توجه به آنکه به طور معمول در اوایل سال و در فصل‌های بهار و تابستان ساختمان‌سازی رونق بیشتری پیدا می‌کند، در نتیجه از فولاد بیشتری نیز استفاده خواهد شد و این مورد موجب شده تا معاملات در بورس کالا افزایش یابد. مهری‌زاده افزایش بودجه عمرانی را موجب تحرک در مصرف فولاد در کشور خواند و بیان کرد: در سال‌های اخیر میزان مصرف فولاد با کاهش رو به‌رو شده بود اما اگر بودجه عمرانی افزایش یابد و طرح‌های زیرساختی در کشور با رشد مواجه شوند، به فولاد بیشتری نیاز است و در آینده شاهد رونق بیشتر این معاملات در بورس کالا خواهیم بود.

رشد سنتی بازار

مدیرعامل کارگزاری پگاه یاوران نوین نیز معتقد است، معاملات فولاد در بورس کالا در مدت‌زمان طولانی و بیش از یک‌سال‌ونیم در رکود فرو رفته بود و هیچ رشدی را تجربه نکرد.

مهدی میرشاه محمد با اشاره به اینکه براساس روال همیشه یک یا دو ماه قبل از عید، بازار فولاد به صورت سنتی جهشی را تجربه می‌کرد، بیان کرد: در چنین حالتی حجم معاملات فولاد در بورس کالا افزایش پیدا می‌کرد اما در دو سال اخیر این اتفاق روی نداده تا اینکه امسال شاهد رشد دوباره این معاملات هستیم. وی یکی از مهم‌ترین دلایل رونق معاملات فولاد در بورس کالا را افزایش قیمت‌های جهانی دانست و بیان کرد: با توجه به آنکه قیمت فولاد در داخل کشور به قیمت‌های جهانی وابسته است، در نتیجه بالا رفتن قیمت‌های جهانی در کنار اخبار مثبت این گروه، دست به‌دست هم داده تا رونق در صنعت فولاد را به وجود آورد و همچنین حجم معاملات را در بازار افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه با وجود رکود در صنعت فولاد، آمار صادرات این محصول در سال گذشته امیدبخش است، بیان کرد: بیشتر فولاد ایران به کشورهای همسایه صادر می‌شود و در صورتی که کشورهای همسایه به‌ویژه عراق و سوریه با ثبات سیاسی بیشتری روبه‌رو شوند، به طور قطع صادرات مقاطع فولادی به این کشورها از رونق بیشتری برخوردار خواهد شد. میرشاه محمد با اشاره به اینکه بخش زیادی از فولاد جهانی در چین مصرف می‌شود، گفت: آمارها حاکی از آن است که میزان خرید فولاد چین در حال افزایش است که این موضوع می‌تواند قیمت‌های جهانی و میزان مصرف آن را در جهان با تغییرات مثبتی مواجه کند.

اجرایی‌شدن برجام

وی به اجرایی‌شدن برجام و اتفاقات خوب سیاسی اشاره کرد و افزود: در صورتی که پول‌های بلوکه‌شده ایران آزاد و پروژه‌های عمرانی بیشتری در کشور راه‌اندازی شوند، به فولاد بیشتری نیاز است و در نتیجه معاملات این محصول در بورس کالا نیز رونق بیشتری پیدا می‌کنند. مدیرعامل کارگزاری پگاه یاوران نوین رونق ساخت‌وساز را یکی دیگر از راه‌های بهبود معاملات فولاد در کشور عنوان کرد و گفت: وام مسکن راهگشایی برای افزایش ساخت‌وساز در کشور است و در صورتی که ساختمان‌سازی افزایش یابد، معاملات در بورس کالا نیز با افزایش حجم روبه‌رو خواهد شد.

میرشاه محمد در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه چشم‌انداز بازار فولاد را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: با توجه به شرایط حاکم بر منطقه پیش‌بینی تاحدودی سخت است، بنابراین نیاز است مدت‌زمان بیشتری از سال ۹۵ سپری شود تا بتوان با اطمینان زیاد از آینده سخن گفت. اما در صورت تحقق موارد مطرح‌شده، بازار فولاد می‌تواند امسال رشد مناسبی را تجربه کند.

سخن آخر...

سال جدید در حالی با امیدها و برنامه‌های زیادی برای فولادسازان آغاز شده که بسیاری از این برنامه‌ها در سال گذشته فرصت تحقق پیدا نکردند. با این حال رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان در آخرین ماه‌های سال گذشته چشم‌انداز گسترده‌تری پیش روی فولادسازان گشود تا شاید در سال جدید با ورود سرمایه‌گذاران خارجی، تحرک بخش ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی، افزایش تعرفه‌های واردات فولاد و مواردی از این دست روزهایی پربارتر در انتظار صنعت فولاد کشور باشد.

منبع: گسترش صمت

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها