image.jpeg

تحریم ها اصلی ترین مانع بر سر راه اندازی معاملات آتی ارز بود که با لغو تحریم ها، فرصت مناسب برای راه اندازی این بازار به منظور پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز مهیا شده است؛ در این بین دونرخی بودن ارز مانعی بر سر راه اندازی معاملات آتی ارز به شمار نمی رود.

به گزارش "پايگاه خبري بورس كالاي ايران" مهدی رفیعی کارشناس امور بانکی و اقتصادی با اشاره به اینکه راه اندازی معاملات آتی ارز سبب شفاف سازی بازار ارز و رفع ابهامات موجود در بازار غیررسمی می شود گفت: بورس کالای ایران ساختار و ساز و کار راه اندازی معاملات آتی ارز را دارد.

وی با اشاره اینکه با راه اندازی معاملات آتی ارز، قیمت ها لحظه ای تعیین خواهد شد، خاطر نشان کرد: علاوه بر تعیین لحظه ای قیمت ها می توان به راحتی در خصوص بازار ارز تحلیل ارائه داد و به این ترتیب سرمایه گذاران می توانند با پیش بینی از بازار ارز وارد معاملات شوند.

وی همچنین افزود: برای راه اندازی معاملات آتی ارز نیاز به تک نرخی شدن ارز نیست، البته همواره اختلاف میان ارز دولتی و آزاد رانت زا بوده اما با توجه به حرکت بانک مرکزی به سمت ارز تک نرخی و راه اندازی معاملات آتی ارز به منظور شفافیت قیمت آزاد ارز، دو نرخی بودن قیمت ارز در حال حاضر ارتباطی به معاملات آتی ارز نخواهد داشت. 

این کارشناس امور بانکی و اقتصادی خاطر نشان کرد: بورس آیینه اقتصاد کشور است و به این ترتیب به نفع اقتصاد کشور است که معاملات آتی ارز هر چه زودتر راه اندازی شود؛ چرا که برای شفاف شدن بازار نیازمند افزایش عمق بازار هستیم.

به گفته رفیعی، بازارهایی با عمق کم، بازارهای ناکارآمدی هستند که نوسان در این بازارها بسیار زیاد است، اما راه اندازی معاملات آتی ارز با حمایت های بانک مرکزی و تلاش های بورس کالا می تواند شاخصی برای وضعیت اقتصادی کشور باشد.

وی ادامه داد: بازار ارز به دلیل گستردگی به بازارهای خارج کشور متصل است و راه اندازی معاملات آتی ارز می تواند شاخص مطلوبی برای اقتصاد ما در کشورهای دیگر باشد.

وی با اشاره به اینکه معاملات آتی ارز می تواند سرمایه گذاران خارجی را به سرمایه گذاری در ایران جذب کند، گفت: در صورت حمایت های دولت و جدی گرفته شدن این بازار مهم، معاملات آتی راز پایه ای برای سرمایه گذاری در ایران می شود، کما اینکه در حال حاضر هزینه های سنگین شرکت های بیمه ای یکی از موانع ورود سرمایه گذاران به بازار ایران است، اما راه اندازی معاملات آتی ارز می تواند روابط آنها را تنظیم کرده و ورود سرمایه گذاران را تسهیل کند.

منبع: ايسنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها