پسته جدید

شمارش معکوس برای معاملات گواهی سپرده پسته در بورس کالای ایران در حالی آغاز شده که از فردا ۹ مهرماه ۱۳۹۸، نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی پسته فندقی طبیعی خندان ۳۲-۳۰ شرکت طلای سبز زرند در بورس کالای ایران گشایش می یابد و همزمان با فصل برداشت، آماده تحویل محصول از مشتریان و انجام معامله در بورس است.

به گزارش «کالاخبر» نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی شرکت سبز دانه کویر نیز که طی هفته گذشته در بورس فعال شده و آماده پذیرش محصول مشتریان است، طی چند روز آینده گشایش می یابد

پیش بینی می شود با اوج گیری برداشت محصول در استان های پسته خیز، تعداد انبارهای بورسی پس از بررسی درخواست های ارایه شده به مرور افزایش یابد تا هم در سایر شهرستان های استان کرمان و هم در سایر استان های پسته خیز از جمله خراسان و سمنان امکان تحویل گیری محصول باغداران توسط انبارهای تحت کلید بورس فراهم شود.

معاملات محصول پسته در بورس کالا در حالی از فردا در قالب گواهی سپرده کالایی آغاز می شود که در ادامه به توضیح این روش معاملاتی نوین و فرآیند اجرایی آن می پردازیم.

گواهی سپرده کالایی چیست؟

گواهی سپرده کالایی اوراق بهاداری است که موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می‌شود.

برای مثال باغداران پسته در فصل برداشت امسال می توانند محصول خود را به انبار مورد تایید بورس بسپارند و در قبال آن، گواهی سپرده یا همان قبض انبار دریافت کنند و در ادامه با مراجعه به کارگزاران بورس (با توجه به تمهیدات انجام شده در دسترس هستند) با قیمت روز بازار اقدام به فروش محصولشان به اندازه مورد نظرشان کنند. با این اتفاق علاوه بر اینکه قیمت انواع محصولات از جمله پسته به شکل غیر منطقی و با فعالیت واسطه ها در فصل برداشت کاهش نمی یابد، بلکه محصول استاندارد و با کیفیت روانه بازار می شود و سود اصلی نیز در کوتاهترین زمان به خود باغدار می رسد. همچنین این ابزار معاملاتی پیش‌تر در کشورهایی همچون برزیل، فرانسه و آرژانتین نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

برخی از مهم‌ترین مزایای گواهی سپرده کالایی به شرح ذیل است:

*امکان فروش سریع و بدون واسطه محصول کشاورزان با قیمت واقعی فراهم می شود.

*امکان نقدینه کردن کالاهای راکد به وجود می‌آید.

*هزینه‌های انبارداری و جابجایی بین انبارها کاهش می‌یابد.

*فاصله زمانی بین تولید و فروش کالا توسط تولیدکننده مدیریت می‌شود.

*بی‌ثباتی قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

*تامین مالی تولیدکنندگان تسهیل و با هزینه‌های کمتری انجام می‌شود.

*فرآیند استانداردسازی کالاها و ارتقای کیفیت آنها بهبود می‌یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها