• ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱
  • کد خبر: 3064
Scrap_Metal_(Eugene,_Oregon).jpg

بازار آهن قراضه در گذشته بازار منسجمی نبود و فضای بسیار آشفته‌ای بر آن حاکم بود و مسائل پشت پرده فراوانی داشت.

آهن قراضه کالای استراتژیکی در صنعت فولاد به‌شمار می‌آید و می‌تواند در بهای تمام‌شده محصول نهایی بسیار اثرگذار باشد. به این ترتیب با عرضه آهن قراضه در بورس کالا شرایطی فراهم شده تا کارخانه‌های بزرگ بتوانند از منابع و بازار خوبی که در این بورس به وجود آمده، بهره مناسبی ببرند و درنهایت بتوانند از آثار مثبت آن روی بهای تمام‌شده کالاهای تولیدی خود استفاده کنند.

در روش سنتی شفافیت در نرخ‌گذاری حاکم نیست و همچنین استانداردهای مناسب نیز در این زمینه از سوی فروشندگان رعایت نمی‌شود و همواره خلأ یک مرجعی که نرخ‌ها را اعلام کند و همه افراد از آن مطلع شوند، بر این بازار حاکم است. بر این اساس این مسئله نیز موجب می‌شود ناآگاهی در بازار به وجود بیاید و شفافیت در آن از میان برود.

وجود رانت اطلاعاتی مسئله دیگری است که بر این بازار حاکم بوده و همچنین فضای نامناسبی را به وجود آورده که همه این موارد موجب می‌شود به صورت ناخودآگاه شرایط برای ایجاد رانت در این بازار مهیا شود و درنتیجه این رانت موجب شود قراضه آهن در اختیار افراد خاصی که از نفوذ بیشتری برخوردار هستند، قرار گیرد و درنهایت این موضوع یکسری هزینه‌هایی را به وجود می‌آورد و بهای تمام‌شده را برای خریداران واقعی افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر تا پیش از ورود قراضه آهن، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در بورس کالا، بازاری منسجم که خریداران و فروشندگانی واقعی در یک مکان جمع شوند نیز وجود نداشت و خریدار باید تلاش بسیاری می‌کرد تا بتواند با فروشنده واقعی ارتباط برقرار کند و به عبارت دیگر معامله‌گران به روش سنتی به معامله می‌پرداختند و هزینه‌های زیادی را به آنها متحمل می‌کردند.

اما در حال حاضر راه‌آهن ایران به‌عنوان بزرگترین تامین‌کننده آهن قراضه پا پیش گذاشته و وارد بورس کالا شده و همه قراضه خود را در این بازار به فروش می‌رساند و در این زمینه بسیار موفق بوده و شرایط مناسبی را برای معامله‌گران فراهم کرده است.

سیدعلی موسوی، مدیر کالایی کارگزاری پارس نمودگر

منبع: ماین نیوز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها