ناصرپور.jpg

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با بیان اینکه نخستین معامله پسته در بورس کالای ایران رقم خورد، گفت: در روزهای آینده با پذیرش انبارهای جدید در استان کرمان و در استان‌های خراسان و سمنان این معاملات گسترش پیدا می‌کند.

به گزارش «کالاخبر» علیرضا ناصرپور در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه فروش پسته در بورس برای نخستین بار در جهان انجام می شود، افزود: معاملات گواهی سپرده پسته از امروز برای دو انبار در استان کرمان و در شهرهای سیرجان و زرند آغاز شده و تا کنون معادل ۴ تن پسته که آمار بسیار خوبی برای روز اول به شمار می‌رود مورد معامله قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در روزهای آینده با پذیرش انبارهای جدید در استان کرمان و در استان‌های خراسان و سمنان این معاملات گسترش پیدا می‌کند.

ناصرپور گفت: پسته بازار بزرگی به لحاظ ریالی در کشور دارد و ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان ارزش بازار این محصول است؛ همچنین حجم تولید پسته امسال در کشور قریب به ۲۰۰ هزار تن تخمین زده شده است.

وی افزود: آمار موفق فروش سایر محصولات مثل زعفران و زیره نشان داده که روش معامله با گواهی سپرده در بین کشاورزان جا افتاده و آن‌ها از این روش معامله در پسته هم استقبال کرده اند.

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با اشاره به اینکه بورس یک بازار رسمی برای انجام معاملات است، گفت: این رسمی بودن بازار بورس می‌تواند مزایای متعددی به همراه داشته باشد که کشف قیمت شفاف  مهمترین مزیت آن است.

ناصرپور ادامه داد: بورس برای محصولاتی، چون پسته قیمت تعیین نمی‌کند بلکه بستری شفاف فراهم می‌کند و با امکان حضور همه افراد در این بازار قیمت به صورت شفاف با مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین می‌گردد.

وی گفت: دومین مزیت عرضه پسته در بورس کالا این است که کشاورزان می‌توانند یکروز پس از فروش محصول، وجوه خود را با اطمینان دریافت کنند.

ناصرپور افزود: استاندارد محصولات در انبارهای بورس کالا مورد بررسی قرار می‌گیرد که این اقدام به استانداردسازی محصول پسته کمک کرده و قابلیت صادرات آن را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کشف نرخ محصول پسته مهمترین مزیت حضور آن در بورس کالاست، گفت: باتوجه به اینکه ما در سال‌های گذشته رتبه اول و دوم صادرات این محصول را برعهده داشتیم این معاملات می‌تواند در بورس کالا ابعاد بین المللی پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها