پسته

روزنامه شرق در شماره امروز خود گفت و گویی با سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران داشته و آغاز معاملات گواهی سپرده پسته را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش «کالاخبر»، علیرضا ناصرپور،سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی به معامله ۳.۸ تن پسته در روز نخست اشاره کرد و گفت: در معاملات پسته در بورس کالا تضمین وجود دارد برای مثال همه افرادی که دیروز در بورس محصول خود را فروختند، امروز پول خود را دریافت کرده اند. 

معاملات پسته از امروز در بورس کالا آغاز شد، درباره این اتفاق توضیح می دهید؟

امروز، معاملات گواهی سپرده پسته در بورس شروع شد و به فاصله کوتاه، در یک تا دو هفته آینده معامله آتی نیز آغاز خواهد شد. در اولین روز، بیش از سه تن پسته معامله شد که برای شروع معاملات عدد چشمگیری است. امیدواریم در روزهای آینده که این بازار بیشتر شناخته شود و این معاملات توسعه بیشتری پیدا کند. برای شروع، با انبار در شهرهای زرند و سیرجان، معاملات شروع شده است که انبارهای دیگری در استانهایی مانند خراسان و سمنان نیز در حال پذیرش هستند که با ورود آنها، معاملات بیشتری صورت خواهد گرفت. نکته مهم این است که در بورس پسته تضمین معامله وجود دارد و همه افرادی که امروز در این بورس محصول خود را فروختند، فردا پول خود را دریافت خواهند کرد. این مزیت بزرگی است که در بازار سنتی چنین اتفاقی اصلا وجود ندارد.

پیش بینی می کنید معاملات تا چه سقفی ادامه پیدا کند؟

معاملات امروز در بورس پسته به اصطلاح دست گرمی و آغازی برای معاملات در روزهای آینده است. ما توقع داریم پسته تولیدی داخل در طول سال در بورس خرید و فروش شود. امیدواریم با پذیرش انبارهای جدید در روزهای آینده خبرهای خوب بیشتری داشته باشیم. به هرحال ورود پسته به بورس، تحولی در بازار پسته کشور و همچنین دنیاست. در دنیا هیچ بورسی وجود ندارد که پسته در آن چه به صورت  گواهی سپرده  و چه به صورت قرارداد آتی معامله شود. همانطور که درباره زعفران این اتفاق افتاد، با توجه به اینکه زعفران یک کالای استراتژیک کشاورزی برای ماست و صادرکننده مطلق آن در دنیا هستیم، آن را نیز وارد بورس کردیم و خوشبختانه همین اتفاق نیز برای پسته رخ داده است. احساس ما این است که با معامله این محصولات مهم کشاورزی در بورس،امیدواریم در آینده به یک مرجع کشف قیمت بین المللی برای زعفران و پسته تبدیل شویم. ما تلاش داریم نقش اساسی در قیمت گذاری درباره این محصولات را در سطح بازارهای جهانی داشته باشیم.

با توجه به اینکه ما قبلا سابقه بورس زعفران را داشتیم، چقدر از بورس پسته استقبال شده است؟

اولین روزی که معاملات در بورس زعفران انجام شد، حجم معاملات پایین بود و طول کشید تا فعالان زعفران این بورس را بشناسند و قدری طول کشید تا حجم معاملات افزایش پیدا کند و اکنون به جایی رسیده است که از نظر ما مطلوب است. اما درباره بورس پسته، آن مسیری که بورس زعفران در مدت حدود شش ماه سپری کرد را بورس پسته در همین روزهای اول گشایش سپری می کند. به هر حال، تجاربی که در بحث گواهی سپرده و معاملات آتی در زعفران بود، تجربه موفقی شد تا اکنون فرهنگ سازی مناسبی شود تا تولیدکنندگان و کشاورزان و خریداران راحت تر وارد این فضا و معاملات شوند.

چه اقداماتی از طریق بورس برای ترغیب کشاورزان پسته شده است؟

کلا س ها و برنامه های آموزشی را در استان های کرمان و خراسان برگزار کرده و خواهیم کرد. همچنین خود شرکت های کارگزاری نیز دور ه های آموزشی برای آشنا کردن فعالان بازار، ترتیب داده اند. نکته مهم این است که انبارها، پایگاه عملیاتی بورس کالا در کشور هستند. صاحبان این انبارها چون رابطه خوبی با بورس کالا دارند، دوره هایی را با کشاورزان برگزار می کنند و اگر نیاز باشد امکاناتی را از بورس کالا دریافت می کنند. رسانه های مختلف مثل صداوسیمای استان کرمان نیز در این زمینه فرهنگ سازی انجام می دهند که در روزهای آینده بیشتر نیز خواهد شد.

با توجه به تحریم های اقتصادی ای که وجود دارد فکر می کنید بورس پسته چقدر راهگشا خواهد بود؟

به طور کلی، معاملات سپرده که در بورس صورت می گیرد، مزایایی را در اختیار صادرکنندگان قرار می دهد. مزیت مهم آن نیز کشف قیمت است. بالاخره ما در تلاش هستیم قیمت پسته را در داخل کشور به صورت رسمی کشف کنیم و این مزیت بسیار خوبی برای بازارهای صادرا ت محور است. بورس پسته قیمت این محصولات را از بیرون گرفته و وارد کشور خودمان  می کند و این در بحث صادرات و در شرایط تحریم برای ما حکم دست بالا را دارد. با توجه به قیمت دلار هر چقدر بتوانیم صادرات داشته باشیم، به نفع ما تمام خواهد شد و به توسعه و آبادانی کشور نیز کمک خواهد کرد. مسئله بعدی، بحث استانداردسازی است، ویژگی خوبی که انبارهای بورس دارند این است که قطعا محصول که وارد این انبارها شود، دارای استانداردهای لازم است که منطبق با استانداردهای ملی ایران تعریف شده و حتی در برخی موارد نسبت به استانداردهای ملی موجود نیز فراتر است. صادرکننده ای که از انبارهای مورد تایید بورس اقدام به خرید و صادرات انجام دهد، می تواند این اطمینان خاطر را داشته باشد که پسته موجود در این انبارها از استانداردهای بالا برخوردار است و به خریدار خارجی نیز این تعهد را می دهد  که محصول مطمئنی را خریداری می کند.

منبع:شرق

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها