81632259-6494620.jpg

در آستانه دو نشست بانک های مرکزی در روزهای آینده به نظر می رسد سرمایه گذاران و فعالان بازار طلا ترجیح می دهند با احتیاط عمل کنند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، برهمین اساس به عقیده تحلیلگران تا روز چهارشنبه که نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مشخص می شود، نوسان قیمت فلز زرد زیاد نخواهد بود، اما مانند قبل سفته بازان در بازار فعال هستند و ممکن است بر مبنای داده های متنوعی که این هفته از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو منتشر می شود زمینه نوسان قابل ملاحظه قیمت طلا را فراهم کنند.

روز چهارشنبه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا پایان می یابد و بیانیه ای منتشر می شود که در آن به دیدگاه اعضاء کمیته در باره وضعیت اقتصاد جهان و آمریکا و زمان احتمالی افزایش نرخ های بهره اشاره می شود. حتی اگر بطور مشخص به زمانی برای افزایش نرخ های بهره اشاره نشود لحن بیانیه اهمیت بالایی دارد.

پیش بینی شده در این بیانیه بار دیگر بر احتیاط در حوزه سیاست های پولی و تاثیر منفی تحولات اقتصاد جهان بر اقتصاد آمریکا تاکید شود. در حقیقت کلماتی که در این بیانیه بکار برده می شود بر قیمت طلا تاثیر خواهد گذاشت. سرمایه گذاران در طلا مایلند بدانند دیدگاه بانک مرکزی در باره افق سیاست های پولی تغییری کرده است یا نه.

حال دو سناریو پیش روی بازار طلاست. اگر در بیانیه یاد شده مشخص شود اعضاء همچنان معتقدند سیاست های حمایتی باید ادامه یابد دوران خوش بازار طلا ادامه پیدا خواهد کرد. در هفته های اخیر جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا و اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی در سخنرانی های خود همواره نسبت به وضعیت اقتصاد جهان ابراز نگرانی کرده اند. همچنین برخی گزارش ها از اقتصاد آمریکا منفی بوده است. در نتیجه پیش بینی شده فعلا نرخ های بهره بالا برده نخواهد شد. این دیدگاه سبب افزایش قیمت طلا شده است.

اواسط ماه دسامبر سال پیش بانک مرکزی آمریکا بر مبنای خبرهای مثبت از بازار کار و پیش بینی بهبود اوضاع در دیگر بخش های اقتصاد این کشور، نرخ های بهره را بالا برد. اما امسال وضعیت اقتصاد جهان نگران کننده شده و در آمریکا احتمال کاهش قابل ملاحظه رشد اقتصاد وجود دارد در نتیجه افزایش نرخ های بهره به تعویق افتاده است.

اما در سناریوی دیگر، لحن بیانیه پایانی نشست، سرمایه گذاران را به این نتیجه می رساند که اعضاء کمیته در حال آماده کردن خود برای بالا بردن نرخ های بهره هستند. دلیل این آماده شده هر چه که باشد ارزش دلار رشد می کند و قیمت طلا بخشی از افزایش هفته های اخیر خود را از دست خواهد داد.

تحلیلگران تکنیکال معتقدند مادام که قیمت طلا بالای سطح حمایتی ۱۱۹۰ دلار تا ۱۲۰۵ دلار قرار دارد احتمال رشد قیمت ها به ارقام ۱۲۷۵ دلار تا ۱۲۸۰ دلار وجود دارد. اگر قیمت ها به بالای ۱۲۸۰ دلار برسد رشد بیشتر آن به سادگی رخ نخواهد داد..

نکته ای که تحلیلگران خوشبین به افق بازار طلا به آن اشاره می کنند این است که بخشی بزرگ از رشد ارزش دلار در اثر محدود شدن سیاست های حمایتی بانک مرکزی آمریکا، از پیش رخ داد و حتی اگر امسال بیش از ۲ بار نرخ های بهره بالا برده شود ارزش دلار زیاد بالا نخواهد رفت. بدین ترتیب، از این جهت فشار قابل ملاحظه ای بر قیمت طلا وارد نمی شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

 

منبع: جهان سهم

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها