21672401028717464093.jpeg

بورس کالا در تمامی کشورهای دنیا یکی از راههای تامین مالی است در حالیکه در کشور ما کماکان گزینه نخست تامین مالی شرکت ها نظام بانکی است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: عدم آشنایی مردم با بورس و نبود اطمینان آنها از سوددهی، عمده ترین مشکل برای حضور گسترده آنها در این زمینه است.

موید حسینی صدر افزود: نبود آگاهی مردم از روش های دیگر تامین مالی پروژه ها منجر به روی آوردن آنها به نظام بانکی می شود به دلیل اینکه این بخش در گروه ساده ترین مسیرهای مالی تامین پروژه ها است و عمده تراکنش های مالی از این طریق صورت می گیرد.

رئیس کمیته پتروشیمی مجلس گفت: حجم نقدینگی بالا باید به سمت فعالیت در بورس هدایت شود و همچنین پروژه ها می بایست از این طریق بازار سرمایه تامین مالی شوند و این بخش بتواند نقش جانشین بانک ها را ایفا کند.

حسینی صدر در پایان عنوان کرد: بورس کالا نیز در تمامی کشورهای دنیا یکی از راههای تامین مالی است و از طریق فروش کالا، ارائه سهام و مهار نقدینگی، از رشد تورم جلوگیری می کند و به تولید تبدیل می شود.

 

۹۰ درصد تامین مالی روی دوش بانک ها

در همین رابطه  یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ۹۰ درصد منابع مالی پروژه‌های کشور توسط نظام بانکی تامین می‌شود در حالی که مشارکت‌های عام باید نقش بیشتری در این بخش ایفا کند.

آرام بنیار کارشناس بورس گفت: در شرایط فعلی امکان تامین مالی پروژه‌ها در ابعاد گسترده به صورت ابزاری و ساختاری از طریق بازار سرمایه وجود ندارد.

وی افزود: براساس آمار بیش از ۹۰درصد تامین مالی پروژه‌ها از طریق نظام بانکی کشور انجام می‌شود و کمتر از ۱۰ درصد از طریق بورس است در حالی که در تمام دنیا حداکثر تامین مالی از نظام بانکی به صورت مستقیم ۴۰ درصد است و مابقی از طریق بازار سرمایه صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت پذیرد که به صورت ابزاری صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت بتوانند پروژه‌های شرکت‌های بورسی را در قالب اسناد و اوراق تهیه کنند.

بنیار اظهار داشت: با این روش آنها می‌توانند به تنهایی انتشار دهنده اوراق‌های جدید برای شرکت‌های بزرگ شوند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها