آخرین پیگیری ها از وزارت امور اقتصادی و امور دارایی حکایت از آن دارد که این وزارتخانه از عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا حمایت می کند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»به نقل از شانا، آمارها نشان می دهد عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا افزون بر شفاف شدن بازار می تواند ازبه وجود آمدن رانت در معامله انوع محصولات پلیمری و شیمیایی جلوگیری کند.

این روزها در حالی بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا دوباره مطرح می شود که پیگیری های خبرنگار شانا از وزارت امور اقتصادی و امور دارایی حکایت از آن دارد که این وزارتخانه از عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا حمایت می کند.

از زمان تشکیل دولت یازدهم بارها اعلام شد که وزارت اقتصاد مدافع سرسخت حضور پر رنگ این محصولات در بورس کالای ایران است و افزون بر علی طیب نیا وزیر اقتصاد، دیگر مدیران، بر لزوم شفافیت بازار محصولات پتروشیمی در بستر بورس کالای ایران تأکید دارند.

این گزارش می افزاید: مجتمع های پتروشیمی بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و ستاد هدفمندی یارانه ها، باید تمام محصولات خود را در بورس کالای ایران عرضه کنند و عرضه خارج از این چارچوب تخلف است.

بر اساس این گزارش، تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی می توانند با عرضه مناسب محصولات خود در بورس کالای ایران به صورت سلف، امکان برنامه ریزی دقیق را به مصرف کنندگان کالاها بدهند؛ که این موضوع علاوه بر ایجاد فرصت برای برنامه ریزی دقیق کسب و کار، امکان تأمین مالی را برای تولیدکنندگان این محصولات فراهم می کند و هیچ محدودیتی از سوی بورس کالا برای فروش اعتباری محصولات پتروشیمی در این بورس وجود ندارد و بورس کالای ایران همواره پیگیر و همگام با سیاستهای اعتباری عرضه کنندگان است.

تا تیرماه سال ٩٣ نرخ گذاری با لحاظ نرخ ارز مبادله ای برای تبدیل قیمتهای فوب به قیمتهای داخلی اعمال می شد و بر اساس اطلاعات بورس، در این دوره زمانی حدود ٤٧ درصد عرضه محصولات پتروشیمی با مازاد تقاضا و مشکل تناسب نداشتن عرضه و تقاضا مواجه بودند؛ این در حالی است که با اصلاح شیوه قیمتگذاری این محصولات از تیرماه سال گذشته، در حال حاضر فقط ٧ درصد محصولات پتروشیمی عرضه شده در بورس، با مازاد عرضه مواجه هستند؛ از این رو، چنانچه محصولات پتروشیمی با قیمت منطقی و به مقدار مورد نیاز توسط مجتمعهای پتروشیمی در بورس عرضه شوند، همه مشتریان اعم از مشتریان خرد و عمده مجتمع های پتروشیمی قادر به خرید از بورس خواهند بود.

وظیفه اصلی بورس کالای ایران به وجود آوردن فضا و بستری امن برای معامله های کالایی است و در این مسیر رقم خوردن معامله های شفاف و بی واسطه سبب به وجود آمدن بازاری مطمئن شده است اما در چند ماه گذشته برخی از شرکتهای پتروشیمی با عرضه محصولات خود در خارج از بورس کالا فضای بازار را با چالش مواجه کرده اند.

امروز بورس کالا در به تعادل رساندن معامله ها در شرایط اقتصادی کنونی کشور نقشی مهم را ایفا می کند و با توجه به ابزارهای متنوع برای معامله اکنون این بورس محلی مطمئن برای فروشندگان و خریداران است و در این مسیر عرضه های خارج از بورس کالا از سوی برخی از مجتمعهای پتروشیمی سبب شده تا خریداران دست خالی بورس کالا را ترک کنند.

بر این اساس باید گفت که دولت از فعالیت بورس کالای ایران حمایت می‌کند و براساس برنامه دولت تدبیر و امید مبنی بر خروج غیرتورمی از رکود اقتصادی، بورس کالای ایران مسئولیت اصلی را در حوزه تنظیم بازار و اصلاح نظام قیمتها بر عهده گرفته است، اما اکنون نیازمند حمایت برای افزایش حجم و ارزش معامله ها است.

بر اساس برنامه اعلامی دولت تدبیر و امید درباره خروج غیرتورمی از رکود، تاکید شده که نقش دستگاههای دولتی متولی در تنظیم بازار کالاها از تعیین کننده سقف قیمتها به پایش کننده بازار و اخذ تصمیمها و سیاستهای مناسب برای حفظ بازار در شرایط رقابتی تغییر کند و کشف قیمت شفاف، منطقی و منصفانه از طریق بورس کالای ایران صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها