شریعت نژاد

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است که یکی از مشکلات بازار پسته کشور، نبود متولی برای قیمت این محصول، شیوه سنتی معاملات و بعضا رقابت منفی در میان تجار داخلی است که با سپردن محصول باغداران به انبارهای مورد تایید بورس و معاملات گواهی سپرده، عمده این مشکلات به خصوص اطلاع کشاورزان از قیمت واقعی پسته مرتفع می شود.

به گزارش «کالاخبر»، شمس الله شریعت نژاد در گفت و گو با میزان عنوان کرد: در شرایطی که نحوه قیمت‌گذاری پسته متولی خاصی نداشته و بیشتر توسط عمده‌فروشان خاص در انبارها قیمت‌گذاری می‌شود و رقابتی منطقی در این بازار سنتی نیست، معاملات گواهی سپرده پسته در بورس کالا می‌تواند در کشف صحیح قیمت و رشد کیفیت به همراه ایجاد رقابت در معاملات داخلی و خارجی اثر گذار باشد.

نماینده رامسر در مجلس ادامه داد: پسته ایران دارای مشتریان زیاد خارجی بوده و تنها یک رقیب را در عرصه صادرات پیش روی خود می‌بیند، اما کیفیت پسته ایرانی کاملاً با پسته آمریکایی متفاوت است و می‌توان بار دیگر با ایجادیک مرجع قیمت‌گذاری رسمی همچون بورس، بازار را از حالت سنتی خارج کرد و در حوزه رقابت پذیری در بازار جهانی پسته بهتر عمل کرد.

وی در خصوص ورود دیگر محصولات کشاورزی به بورس کالا نیز تصریح کرد: ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا باید براساس استراتژی مدونی عملیاتی شود تا با اتخاذ بهترین تصمیم ها و آماده سازی زیرساخت ها و فعالان بازارها، در نهایت تولیدکننده و کشاورز دلگرم شوند و قیمت ها نیز به شیوه ای عادلانه کشف شود.

شریعت نژاد گفت: تغییر ماهیت فروش سنتی از سوی کشاورز نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش به این قشر است، از طرفی کنار گذاشتن روش های قدیمی یک ضرورت برای افزایش بهره وری بخش کشاورزی است و به این ترتیب باید زمینه ورود محصولات کشاورزی را براساس ماهیت بازار هر محصولی در بورس فراهم کرد تا رفته رفته کل کشاورزان با مزایای عرضه کالاهایشان در بورس و امکان دریافت وجه در کمترین زمان ممکن آشنا شوند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان گفت: لازمه ورود هر نوع محصول به بورس کالا، آینده‌نگری برای «کشاورزان»، «برندسازی» و «محصول» است تا هدف رونق صادرات و ایجاد ارزش‌افزوده و جلب اعتماد فعالان بازار فراهم شود. برای مثال به تازگی در حوزه خرید تضمینی گندم با محموله های بی کیفیت و افزودن شن و ماسه به گندم مواجه شدیم که اگر این روند در بورس اجرایی می شد این گونه مشکلات به وجود نمی آمد.

براساس این گزارش، معاملات گواهی سپرده پسته از نهم مهرماه در بورس کالای ایران آغاز شد و معاملات آتی این محصول نیز از هفته آینده آغاز می شود. به گفته کارشناسان این حوزه ورود این محصول کشاورزی صادراتی در بورس مزایایی همچون کشف قیمت واقعی، تأمین مالی تولیدکنندگان، کوتاه شدن دست دلالان، کاهش هزینه‌های انبارداری و جابجایی بین انبارها و کاهش بی‌ثباتی قیمت‌ها را در پی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها