بورس کالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران مطرح شد که عناوینی همچون "پسته از ۲۱ مهر ماه در همسایگی زیره و زعفران"،"ایجاد رقابت در معاملات داخلی و خارجی پسته با عرضه در بورس کالا"، "کشف قیمت روز پسته در بورس کالا"، "نقش بورس کالا در رشد کیفی صادرات پسته ایران" و "بورس کالا موجب تعادل بازار زعفران شده است" از مهم ترین آنها بود.

ایجاد رقابت در معاملات داخلی و خارجی پسته با عرضه در بورس کالا

به گزارش «کالاخبر»، در هفته گذشته عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: یکی از مشکلات بازار پسته کشور، نبود متولی برای قیمت این محصول، شیوه سنتی معاملات و بعضا رقابت منفی در میان تجار داخلی است که با سپردن محصول باغداران به انبارهای مورد تایید بورس و معاملات گواهی سپرده، عمده این مشکلات به خصوص اطلاع کشاورزان از قیمت واقعی پسته مرتفع می شود.

شمس الله شریعت نژاد عنوان کرد: در شرایطی که نحوه قیمت‌گذاری پسته متولی خاصی نداشته و بیشتر توسط عمده‌فروشان خاص در انبارها قیمت‌گذاری می‌شود و رقابتی منطقی در این بازار سنتی نیست، معاملات گواهی سپرده پسته در بورس کالا می‌تواند در کشف صحیح قیمت و رشد کیفیت به همراه ایجاد رقابت در معاملات داخلی و خارجی اثر گذار باشد.

وی گفت: لازمه ورود هر نوع محصول به بورس کالا، آینده‌نگری برای «کشاورزان»، «برندسازی» و «محصول» است تا هدف رونق صادرات و ایجاد ارزش‌افزوده و جلب اعتماد فعالان بازار فراهم شود. برای مثال به تازگی در حوزه خرید تضمینی گندم با محموله های بی کیفیت و افزودن شن و ماسه به گندم مواجه شدیم که اگر این روند در بورس اجرایی می شد این گونه مشکلات به وجود نمی آمد.

پسته از ۲۱ مهر ماه در همسایگی زیره و زعفران

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با بیان اینکه از یکشنبه ۲۱ مهر ماه جاری معاملات آتی پسته در بورس کالا آغاز می شود، گفت: راه اندازی قراردادهای آتی زیره و زعفران با استقبال فعالان این بازارها و سرمایه گذاران مواجه شد که امیدواریم معاملات آتی پسته نیز با اقبال زیادی روبه رو شود.

علیرضا ناصرپور در نشست خبری که در اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد، اظهار کرد: از یکشنبه هفته آینده معاملات آتی پسته در بورس کالا آغاز می شود و تمرکز ما بر پسته فندقی است زیرا  عمده تولید در کشور و استان کرمان از این نوع محصول است که البته به این معنا نیست سایر پسته ها نمی تواند وارد معاملات شود زیرا در آینده و با گسترش معاملات، دیگر سایزهای پسته می تواند وارد معاملات شود.

وی افزود: تضمین معاملات توسط اتاق پایاپای، معامله در بورس ، کمک به کشف قیمت، شفافیت قیمت، هزینه اندک معاملات، استفاده از اهرم مالی، امکان فروش یک کالا بدون داشتن آن کالا در زمان عقد قرارداد از مزایای قراردادهای آتی است..

کشف قیمت روز پسته در بورس کالا

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران نیز آغاز معاملات گواهی سپرده پسته در بورس کالا را راهکاری برای کشف قیمت روز پسته و به نفع همه ذی نفعان این بازار دانست که این اتفاق از رقابت منفی تجار داخلی برای تعیین قیمت ها، رانت اطلاعاتی و مشکلات بازارهای سنتی می کاهد.

سیامک شهریاری اظهار داشت: به طور معمول سازوکار معاملاتی بورس در همه کشورها راهکاری منطقی برای کشف قیمت واقعی است و به تولیدکننده، تجار، صادرکننده و حتی واسطه ها و در مجموع همه ذی نفعان یک بازار کمک می کند تا از اطلاعات روز و واقعی بازار مطلع شوند و به این ترتیب، جلوی رانت اطلاعاتی و مشکلات بازارهای سنتی را می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه کشاورز بیش از دیگر ذی نفعان بازار پسته از عرضه محصول خود در بورس منتفع می شود، اظهار کرد: انجام معاملات پسته در بورس کمک می کند تا باغداران به صورت روزانه از قیمت های شفاف مطلع شوند. ضمن اینکه با توجه به فروش نقدی و تسویه معاملات یک روز پس از انجام معامله پسته در قالب اوراق گواهی سپرده کالایی، پسته کاران از وصول مطالبات خود در کمترین زمان ممکن اطمینان پیدا می کنند. چراکه در بورس ضمانت کافی برای ایفای تعهدات طرفین دریافت می شود.

بازار آتی با پسته سکه می شود

در این هفته همچنین، دبیر کل خانه کشاورز استان کرمان با بیان اینکه هم اکنون معاملات آتی زعفران و زیره با حجم مطلوبی در بورس کالا انجام می شود، گفت: با توجه به حجم تولید و ارزش بالای بازار پسته به همراه جذابیت ذاتی این محصول، پیش بینی می شود با ورود سرمایه گذاران و فعالان بازار پسته، معاملات آتی این محصول با رونق قابل توجهی روبه رو شود به نحویکه هم باغداران و صادرکنندگان امکان پوشش ریسک قیمتی در آینده را پیدا می کنند و هم سرمایه گذاران به این بازار ورود می کنند.

مهدی سیف الدینی راه اندازی معاملات آتی بر پایه محصول پسته در بورس کالای ایران را راهکاری برای امکان آینده نگری و برنامه ریزی برای فروش محصول در ماه های پیش رو و روشی موثر در پوشش ریسک های ناشی از نوسانات قیمتی در آینده دانست و  گفت: راه اندازی این معاملات به دلیل امکان برنامه ریزی برای تولید و فروش محصول، دغدغه اصلی تولیدکننده و باغداران پسته را جهت تامین نقدینگی موردنیاز برای هزینه های تولید از جمله آب و برق و کود مصرفی برای باغات مرتفع می کند.

نقش بورس کالا در رشد کیفی صادرات پسته ایران

مجتبی خسروتاج معتقد است با توجه به عرضه محصولات استاندارد و با مشخصات بهداشتی مشخص در بورس کالا، این بورس می تواند در موفقیت صادرات پسته ایران و رقابت با آمریکا نقش ویژه ای ایفا کند.

معاون اسبق وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هر کالایی که در بورس عرضه می شود تعهدات را محکم‌تر و شفافیت را بیشتر می‌کند. در واقع به دلیل مکانیزمی که در آن وجود دارد هرکسی به راحتی نمی تواند سلیقه ای رفتار کند زیرا سازوکار بورس، تعهدات خریدار و فروشنده را کنترل شده‌تر پیش می‌برد فرضا اگر فروشنده ای ملزم به فروش کالایی با مشخصاتی تعریف شده شود، در مرحله تحویل کالا نیز باید محصولی کاملا مطابق با کیفیت مشخص و استانداردی که تعریف شده، تحویل دهد.

وی افزود:در درجه اول قیمت متاثر از مکانیزم های عرضه و تقاضا است حالا اگر به هر دلیلی در این مکانیزم خللی ایجاد شود ممکن است برای کوتاه مدت مکانیزم قیمت‌ها نتواند خوب عمل کند. در عین حال، بورس می‌تواند از نظر قیمت بازار را به سمت عادلانه شدن هدایت کند و در فرآیند خرید فروش محصول، اطمینان ایجاد کند.

بورس کالا موجب تعادل بازار زعفران شده است

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بورس کالا موجب تعادل بازار زعفران شده است، گفت: اگر کالای زعفران در بورس عرضه نشود، به طور حتم دامپینگ هایی که دلالان و برخی صادرکنندگان ایجاد می کنند خسارت های سنگین تری به تولیدکنندگان وارد می کند.

حسین زینلی گفت: اکنون کل زعفران موجود در بورس حدود پنج درصد کل تولید است و هنوز بخشی از  زعفران در دست کشاورزان و مابقی در دست دلالان، بازاری ها و صادرکنندگان است. تلاطم بازار زعفران ناشی از این بود که برخی دلالان می خواستند پولشان را زودتر نقد کنند و در کارهای دیگر بکار گیرند، اما عملا هیچ اتفاقی در بازار نیفتاده است.

وی از راه اندازی بازار بورس زعفران در شهرهای مختلف کشور خبر داد و اظهارداشت: به طور حتم با راه اندازی بازار بورس در شهرهای مختلف محیط امنی برای کشاورزان و تولید پایدار محصول زعفران ایجاد می شود.

واسطه ها و فعالان زیرزمینی گریزان از شفافیت بازار زعفران

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: قابل پیش بینی بود شفافیت معاملات زعفران در بورس کالا مورد هجمه کسانی قرار گیرد که به شکل "زیرزمینی" کار می کنند و از شفافیت گریزان هستند؛ از این افراد باید پرسید شما چه سابقه خوبی از زعفران قبل از اینکه بورس زعفران ایجاد شود، در ذهن تان دارید؟

محمدرضا اورانی گفت: بورس و شفاف سازی هم برای کشاورز، هم برای واسطه ها و هم برای تاجری که می خواد یک نگاه منطقی به بازار داشته باشد، روشی نوین و مفید است و لذا خطاب به کسانی که از عملکرد بورس انتقاد دارند، می گوییم شما چه سابقه خوبی از زعفران قبل از اینکه بورس زعفران ایجاد شود، در ذهن تان دارید؟ وی با بیان اینکه تعریف و برنامه ما از زعفران دربرگیری منافع ملی حاصل از تولید و صادرات آن می باشد و نه نفع شخصی یک گروه خاص.

بورس کالا آماده راه اندازی ابزارهای مالی بر پایه فلزات و پتروشیمی

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: امروز که به واسطه تحریم ها بعضا با مازاد موجودی انبار برخی شرکت ها مواجه هستیم، فرصت مناسبی برای معرفی ابزارهای مالی جدید از جمله معاملات گواهی سپرده کالایی در برخی صنایع همچون صنعتی و معدنی و پتروشیمی و فرآورده های نفتی به وجود آمده که زیرساخت های بورس کالای ایران در این زمینه آماده است.در این حوزه هم اکنون معاملات ابزارهای مالی بورس کالا روی چند محصول با حجم بالا در جریان است و انواع محصولات در حوزه های صنعتی و معدنی و پتروشیمی و فرآورده های نفتی نیز می توانند وارد بازار مالی بورس کالا شوند.

رضا محتشمی پور توسعه ابزارهای مالی را یک ضرورت برای رشد بورس کالا دانست و گفت: امروز از یک سو با الزام قانونی عرضه کنندگان و تولیدکنندگان برای حضور در بورس کالای ایران روبه رو هستیم در شرایطی که آن ها نمی توانند از ظرفیت های بورس کالا در حوزه بازار مالی و مشتقه استفاده کنند که اگر محدودیت های این چنینی کاسته شود و نهادهای بالادستی از توسعه ابزارهای مالی و شیوه جدید معاملاتی و تامین مالی استقبال کنند بدون شک شاهد تغییر چهره معاملات بورس کالا طی سال های آینده خواهیم بود.

خبرنگاران با نحوه معاملات پسته در بورس کالا آشنا شدند

در این هفته کارگاه آموزشی آشنایی خبرنگاران بازار سرمایه و حوزه کشاورزی با معاملات گواهی سپرده و قرارداد آتی پسته در بورس کالای ایران برگزار شد. در این کارگاه آموزشی اکبر میرزاپور سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: معاملات گواهی سپرده کالایی پسته از هفته گذشته در بورس کالای ایران راه اندازی شده و در هفته آینده نیز معاملات آتی پسته راه اندازی می شود.

وی افزود: پیش بینی می شود امسال نیز حدود ۲۰۰ هزار تن پسته در کشور تولید شود که براساس هدف گذاری صورت گرفته در تلاش هستیم تا در فاز اول ۱۰ درصد پسته تولیدی کشور معادل ۲۰ هزار تن پسته در بورس کالا معامله شود.

وی در ادامه به مزیت های معامله پسته در بورس کالا اشاره کرد و گفت: از مهم ترین مزایای معامله پسته در بورس کشف قیمت است به طوری که بورس بستری شفاف را فراهم می‌کند تا قیمت این محصول با مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین شود و همه فعالان بازار بتوانند به راحتی از قیمت های روز مطلع شوند.دومین مزیت عرضه پسته در بورس کالا این است که کشاورزان می‌توانند یک روز پس از فروش محصول، پول خود را به صورت نقد و یکجا دریافت کنند که این مزیت مهمی برای کشاورزان است..

جزییات معاملات اوراق خرید دِین در بورس کالا اعلام شد

طی این هفته، چهل و سومین جلسه میز تخصصی کالایی نیز با موضوع "هم‌اندیشی در خصوص راه‌اندازی معاملات اوراق خرید دِین " در بورس کالای ایران برگزار شد.

در این جلسه جواد فلاح مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک در خصوص راه اندازی معاملات اوراق خرید دِین اظهار داشت: با اوراق خرید دِین کالایی، در حقیقت تولیدکننده ها می‌توانند طلبی که دارند را به ورقه بهادار تبدیل کنند و آن را بفروشند. جذابیت این اوراق به گونه ای است که خریدار به دلیل مواجه با مشکلات مربوط به تامین سرمایه در گردش به دنبال خرید نسیه مواد اولیه مصرفی خود است. فروشنده مواد اولیه نیز به دلیل نیاز به سرمایه در گردش تمایلی به فروش نسیه ندارد. زیرا اگر به صورت نسیه کالای خود را بفروشد در تامین سرمایه در گردش خود با مشکل مواجه می شود. اما با این راهکار فروشنده با انتشار اوراق خرید دِین، پول خود را نقد دریافت می کند و خریدار به صورت نسیه مواد اولیه مصرفی خود را خریده است.

وی در خصوص مزایای معاملات اوراق خرید دِین در بورس کالا تاکید کرد: رفع تنگنای نقدینگی در کل چرخه و تأمین مالی بهینه صنایع بالادستی، هدایت سرمایه‌های عمومی به صنعت داخلی، سود تضمین‌شده برای سرمایه‌گذار و امکان معاملات ثانویه و وجود بازارگردان برای تضمین نقدشوندگی اوراق از مزایای راه اندازی این اوراق است و در شرایط رکودی حاکم بر بازارهای کالایی کشور، انتشار این اوراق در تامین مالی سرمایه در گردش موردنیاز واحدهای تولیدی بسیار کمک کننده خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها