جنگ تجاری

دونالد ترامپ قبول کرده افزایش عوارض بر ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی تا ۳۰ درصد را که قرار بود از روز سه شنبه اجرایی شود به تعویق بیندازد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از رویترز، دونالد ترامپ در روز جمعه اولین مرحله یک قرارداد برای پایان دادن به جنگ تجاری با چین را مشخص کرد و افزایش عوارضی را که قرار بود در ماه اکتبر اجرایی شود به تعویق انداخت ولی مقامات هر دو کشور می گویند برای رسیدن به یک قرارداد به کار بیشتری نیاز است.

این قرار داد که بخش‌های کشاورزی، ارز و برخی جوانب حفاظت از مالکیت فکری را شامل می شود، بزرگترین قدم توسط این دو کشور طی ۱۵ ماه جنگ تلافی‌جویانه عوارض است که بازارهای مالی را خراب و رشد اقتصاد جهان را کند کرده است ولی اطلاعیه روز جمعه جزئیات زیادی را شامل نمی شد و ترامپ گفت ۵ هفته طول می‌کشد تا fi یک قرارداد کتبی برسند.

وی تاکید کرد این قرارداد ممکن است در این مدت به هم بخورد ولی این اتفاق نمی افتد.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا در کاخ سفید گفت: فکر می کنم در مسائل کلیدی تفاهم اساسی داریم. ما مسائل بسیاری را بررسی کردیم ولی کار بیشتری لازم است. ما هیچ قراردادی را امضا نمی کنیم مگر اینکه که بتوانیم به رئیس جمهور بگوییم روی کاغذ آمده است.

 ترامپ پس از دو روز مذاکرات در حالی که  روبروی لیو هی، معاون نخست وزیر چین نشسته بود به خبرنگاران گفت هر دو طرف به پایان این جنگ تجاری بسیار نزدیک شده اند. وی گفت: درگیری های بسیاری بین آمریکا و چین وجود داشت ولی حالا تبدیل به یک مذاکره دوستانه شده است و این چیز خوبی است.

لیو گفت: ما پیشرفت زیادی در زمینه های مختلف داشته ایم و درباره آن خوشحالیم. ما به تلاش های خود ادامه می دهیم.

 رسانه های داخلی چین آخرین دور مذاکرات را سازنده، واضح و کارآمد خواندند و اشاره کردند با اینکه دو طرف به سوی یک قطعنامه پیش می روند، این مشکل را نمی توان با تحت فشار گذاشتن طرف چینی حل کرد.

ترامپ که بسیار علاقه مند است به کشاورزان آمریکایی نشان دهد همچنان حمایتشان می کند، چین را به خاطر توافق برای خرید ۵۰ میلیارد دلار محصولات کشاورزی آمریکا تحسین کرد ولی عوارض بر میلیاردها دلار کالاهای چینی را نگه داشت.این اقدام ترامپ شک و تردید هایی به وجود آورد. اسکات کندی، متخصص تجارت چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی واشنگتن گفت: من مطمئن نیستم چیزی که ترامپ آن را یک قرارداد نامیده عادلانه باشد.

منوچین گفت رئیس جمهور قبول کرده افزایش عوارض بر ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی تا ۳۰ درصد را که قرار بود از روز سه شنبه اجرایی شود به تعویق بیندازد.ولی رابرت لایت هایزر، نماینده تجاری آمریکا هیچ تصمیمی در مورد عوارضی که قرار است در دسامبر اجرایی شود نگرفته است.

 ترامپ گفت: به نظر من، ما داریم به سمت یک قرارداد می رویم که قرارداد خوبی است و فراتر از عوارض است.

مسائل مربوط به مالکیت فکری در دوره بعدی مذاکرات بررسی می شود. وی گفت مذاکرات دور دوم بلافاصله پس از امضای قرارداد دوره اول آغاز می شود و احتمالا نیاز به دور سوم مذاکرات هم هست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها