چین

موسسه مشاوره کالایی وود مکنزی اوایل امسال در گزارشی اعلام کرده بود: «تاثیر چین بر بازارهای کالای جهان بی‌رقیب است»؛ چین بزرگترین خریدار و مصرف‌کننده برخی کالاها از جمله مس، سویا، فولاد و... است. به همین دلیل چینی‌ها تلاش می‌کنند با ابزارهای مختلف همچون حضور در بورس‌های کالایی بین‌المللی، تامین این کالاها در آینده را تضمین کنند.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»، طی ۴۰ سال گذشته، چین به بزرگترین خریدار جهانی تعدادی از کالاها تبدیل شده است. در واقع از زمان آغاز اصلاحات اقتصادی در سال ۱۹۷۸ میلادی، اشتهای چین برای کالاها روز به روز افزایش یافته است. همین اشتهای سیری‌ناپذیر موجب شد که در سال ۲۰۱۰ چین با پشت سر گذاشتن ژاپن به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود؛ در این میان برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در چند سال آینده، چین از اقتصاد آمریکا نیز پیشی خواهد گرفت.

رونق تولید کارخانه‌ها و ساخت‌وساز در کنار نیازهای جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری از جمله عوامل مهم افزایش تقاضای چین برای مواد اولیه همچون مس و فولاد به شمار می‌روند.

روز اول اکتبر، پکن هفتادمین سالگرد تاسیس حکومت چین کمونیست را برگزار کرد و این در حالی است که جنگ تجاری آمریکا با چین به نگرانی بازارهای کالا نسبت به کاهش قیمت‌ها به دلیل افت رشد اقتصادی جهان دامن زده است. با وجود این، کارشناسان معتقدند هر چند ممکن است چین با کاهش رشد اقتصادی مواجه شود اما در چشم‌انداز میان‌مدت بازار کالاهای مختلف، چینی‌ها همچنان از بزرگترین خریداران خواهند بود.

سهم چین از بازار مصرف مس و فولاد

چین به عنوان بزرگترین واردکننده دانه‌های روغنی جهان، حدود ۶۰ درصد از صادرات آمریکا را به خود اختصاص داده است. در این میان، سویا از جمله کالاهایی است که بیشترین حساسیت را نسبت به تحولات سیاسی دارد. میزان مصرف سویا در چین طی ۴۰ سال گذشته بیش از ۱۲ برابر شده است. مس نیز از جمله کالاهای پرمصرف در چین به شمار می‌رود. رونق ساخت‌وساز و تولیدات الکتریکی و الکترونیکی در چین از عوامل افزایش مصرف فلز سرخ در این کشور بوده است. میزان مصرف مس همچنین شاخصی معتبر برای سلامت اقتصاد جهان است. در حال حاضر، سهم چین از تقاضای جهانی مس به بیش از ۵۰ درصد رسیده است. این رقم در دهه ۱۹۸۰ میلادی کمتر از ۱۰ درصد بود.

به گزارش «کالاخبر»، با تسریع روند صنعتی شدن، میزان مصرف فولاد چین نیز با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده است. ساخت‌وساز، تولید خودرو و کشتی‌سازی از جمله صنایع چین هستند که نیاز به مصرف فولاد دارند. بیش از ۴۵ درصد مصرف جهانی فولاد به چین اختصاص دارد.

اگرچه میزان تقاضای نفت چین به اندازه فولاد و مس نیست اما اژدهای آسیا هنوز هم یکی از مصرف‌کنندگان و واردکنندگان بزرگ نفت جهان به شمار است. بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۸ حدود ۱۴ درصد از تقاضای جهانی نفت خام مربوط به چین بوده است.

موسسه فیچ سولوشنز در گزارشی با اشاره به اصلاحات چین در بخش کشاورزی، نوشت: «طی چند سال گذشته، چین مشغول ایجاد تنوع در تامین‌کنندگان محصولات کشاورزی خود بوده است و ما انتظار داریم که این روند همگام با افزایش میزان واردات این کشور ادامه پیدا کند».

سهم چین از بازار مصرف مس دنیا
سهم چین از بازار مصرف فولاد دنیا

منبع: CNBC

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها