نخست وزیر مصر

مصطفی مدبولی نخست وزیر مصر از راه‌اندازی بورس کالای این کشور در ماه جاری (اکتبر) خبر داده است؛ هم‌زمان با اعلام این خبر، پرسش‌هایی در میان مردم و تولیدکنندگان مصر درباره ماهیت این بورس، روند فعالیت آن و روش‌های قیمت‌گذاری کالاها در این بورس مطرح شده است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»، اوایل مهر ماه امسال، نخست وزیر مصر در سخنانی بر اهمیت بورس کالا تاکید کرده بود. مصطفی مدبولی گفته بود: «اهمیت اقتصادی بورس کالا در این است که به مصر کمک می‌کند تا در نقشه جهانی تجارت کالاها جایی برای خود پیدا کند. همچنین به دلیل موقعیت استراتژیک مصر، بورس کالا می‌تواند به جذب سرمایه‌های خارجی کمک کند.»

نخست وزیر مصر همچنین گفته بود که بورس کالا، توانایی دولت در تامین کالاهای اساسی کشور را افزایش خواهد داد به نحویکه کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور را می‌توان در یک بازار منظم و سازمان‌یافته به نام بورس کالا خرید و فروش کرد.

مصطفی مدبولی تاکید کرد که یکی دیگر از دلایل اهمیت راه‌اندازی بورس کالا در مصر، حمایت از کشاورزان کوچک است. بورس کالا به جمع‌آوری، دسته‌بندی و قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی کمک می‌کند و از این طریق، کشاورزان کوچک را می‌توان مورد حمایت قرار داد.

به گزارش کالاخبر، وبسایت Egypt Today  در گزارشی به چند پرسش اصلی مردم درباره بورس کالا پاسخ داده است. این وبسایت می‌نویسد: «بورس کالا، نهادی قانونی است که قوانین و روش‌های معاملات استاندارد قراردادهای کالایی و سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با آن را تعیین و اجرا می‌کند. بورس کالا همچنین به مرکز فیزیکی خرید و فروش کالاها نیز اطلاق می‌شود.»

درباره اهمیت اقتصادی بورس کالا این وبسایت می‌گوید: «بورس‌های کالا در جهان علاوه بر ایجاد نظم و ترتیب در روند معاملات کالاها، بر فعالیت‌های کشاورزان نیز تاثیر مثبتی دارند و به اشتغال‌زایی در حوزه کشاورزی و بخش‌های مرتبط کمک زیادی می‌کنند. بورس‌های کالا محل تعیین قیمت واقعی کالاهای مختلف هستند و از این طریق به دولت‌ها در تامین کالاهای اساسی کمک می‌کنند. همچنین یکی از ابزارهای جذب سرمایه‌های خارجی به شمار می‌روند.»

این وبسایت در مورد روند راه‌اندازی بورس کالا در مصر نوشت: «در حال حاضر، دولت مصر مشغول هماهنگی با بانک‌ها برای اعلام راه‌اندازی این بورس است. طبق توافق به دست آمده، ۶۰ درصد از سهم بورس کالای مصر متعلق به دولت و ۴۰ درصد در اختیار بخش خصوصی خواهد بود. نخست وزیر مصر نیز به تازگی در نشستی با حضور رئیس سندیکای اتاق‌های بازرگانی، رئیس بورس اوراق بهادار مصر، و چند تن از وزیران و مقام‌های دولتی بر راه‌اندازی بورس کالا و اهمیت اقتصادی آن برای مصر تاکید کرد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها