gold2.jpg

پس از ۳ سال کاهش متوالی قیمت طلا در بازارهای جهانی، قیمت این فلز گرانبها بازگشت مقتدرانه ای داشته و از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۲۲ درصد رشد داشته است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، گمانه زنی های مربوط به تاخیر فدرال رزرو آمریکا در افزایش نرخ بهره طی ماه های آینده موجب شده است تا ارزش دلار با کاهش چشمگیری روبرو شود و این مساله در نهایت افزایش قیمت طلا را در پی داشته است.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز سه شنبه با ۰.۲ درصد افزایش به بیش از ۱۲۹۴ دلار رسیده است. قیمت طلا روز دوشنبه برای لحظاتی به بیش از ۱۳۰۳ دلار رسید ولی تا پایان مبادلات روز گذشته به کمتر از ۱۲۹۱ دلار رسیده بود.

ارزش دلار آمریکا از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۶.۴ درصد کاهش داشته و این مساله تاثیر زیادی بر رشد ۲۲ درصدی قیمت جهانی طلا داشته است. قیمت طلا اکنون به بالاترین سطح از ژانویه ۲۰۱۵ میلادی رسیده است.

سرمایه گذاران بیشتری به بازار طلا روی آورده اند چرا که نگرانی های زیادی نسبت به اوضاع اقتصادی جهان و سیاست های پولی فدرال رزرو آمریکا وجود دارد.

فدرال رزرو آمریکا در نشست آوریل تصمیم گرفت تا نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کند و ظاهرا عجله ای برای افزایش نرخ بهره در شرایط کنونی ندارد.

اتخاذ نرخ بهره منفی از سوی بانکهای مرکزی ژاپن و اروپا نیز تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته است. بانک مرکزی ژاپن نیز در تازه ترین نشست خود تصمیم گرفت تا سیاست های پولی را تغییر ندهد و این مساله تاثیر زیادی بر افزایش ارزش ین در برابر دلار داشته است.

قیمت طلا روز دوشنبه در شرایطی به بیش از ۱۳۰۰ دلار افزایش یافت که بسیاری از بازارهای آسیایی و اروپایی به خاطر روز جهانی کارگر تعطیل بود.

دانیل هاینس تحلیلگر ارشد گروه بانکی ای ان زد استرالیا تاکید کرد: شوک ناشی از تصمیم جدید بانک مرکزی ژاپن تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا و بازگشت سرمایه گذاران بین المللی به بازار طلا داشته است. این گمانه زنی که فدرال رزرو فعلا تصمیمی برای افزایش نرخ بهره ندارد تاثیر زیادی بر افزایش تقاضای طلا داشته است.

برخی موسسات بانکی و سرمایه گذاری معتبر بین المللی نیز پیش بینی کرده اند که روند صعودی قیمت طلا ادامه خواهد داد. بانک بی ان پی پاریباس فرانسه پیش بینی کرده است که قیمت طلا به زودی به سطح ۱۴۰۰ دلاری خواهد رسید. گروه مالی ای بی ان امرو نیز اعلام کرده است که قیمت طلا تا پایان امسال به هدف ۱۳۷۰ دلاری دست خواهد یافت.

نظرسنجی بلومبرگ نیز نشان می دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا تا پایان امسال به کمتر از ۵۹.۸ درصد کاهش یافته است. این رقم در نظرسنجی ژانویه به بیش از ۹۳ درصد رسیده بود.

رشد اقتصادی ۰.۵ درصدی آمریکا در سه ماه نخست امسال نیز تاثیر زیادی بر گمانه زنی های مربوط به وضعیت نرخ بهره این کشور طی ماه های آینده داشته است.

 

منبع: بلومبرگ

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها