بورس کالا

در هفته گذشته معاملات آتی پسته در بورس کالای ایران راه اندازی شد که اظهار نظرهایی همچون " تجارت خارجی پسته با رشد تولید و کمک بورس ۵ میلیارد دلاری می شود"، " بورس کالا زمینه ساز استانداردسازی و برندسازی پسته ایران در دنیا"، " معاملات آتی پسته، بازی برد برد کشاورزان و صادرکنندگان" و" معاملات آتی پسته برای اولین بار در دنیا راه اندازی شد" پیرامون راه اندازی این معاملات مطرح شد.

تجارت خارجی پسته با رشد تولید و کمک بورس ۵ میلیارد دلاری می شود

به گزارش «کالاخبر»، در هفته گذشته و در روز ۲۱ مهر ماه آیین راه اندازی معاملات آتی پسته برگزار شد که در این مراسم معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر تجارت خارجی پسته حدود ۱.۵ میلیارد دلار است که با توجه به فراهم بودن شرایط برای رشد تولید، این رقم طی چند سال آینده می تواند به ۴ تا ۵ میلیارد دلار برسد؛ در این شرایط اگر بتوانیم مشکلات بازار را شناسایی کرده و انگیزه ها را برای ورود فعالان بازار به بورس افزایش داده و از آنها حمایت کنیم، می توانیم تولید پسته را با شیب تند بالا برده و سهم خود در بازارهای جهانی را بالا ببریم.

علی اکبر مهرفرد افزود: ابزارهای مالی بورس کالا به نوعی کمک کننده صادرکننده ها، فرآوری کننده و تولید کننده ها خواهد بود که فرهنگ سازی در راستای معرفی مزایای ابزارهای مالی در میان فعالان بازار پسته ضرورت دارد.

بورس کالا زمینه ساز استانداردسازی و برندسازی پسته ایران در دنیا

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم راه اندازی معاملات آتی پسته گفت: ما طی سال ها در تولید و عرضه بسیاری از کالاها از جمله پسته در بازارهای جهانی جایگاه بالایی داشتیم اما فعالیت برخی دلالان و رقابت های ناسالم به برند پسته ایرانی لطمه زده و آثار منفی آن را همچنان در حوزه صادرات شاهد هستیم. در این میان بورس کالا و ابزارهای معاملاتی آن، اساس استانداردسازی و برندسازی پسته ایران در جهان را با ارتقای سطح کیفی محصول فراهم می کند.

محمدرضا پورابراهیمی به لزوم توسعه ابزارهای مالی به خصوص در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: معاملات قراردادهای آتی در دنیا به بهبود فعالیت ها در بخش های مختلف از جمله تولید کمک می کند که از این منظر در بخش تولید کشورمان نیازمند بازنگری در روش ها هستیم که راه اندازی معاملات آتی و گواهی سپرده کالایی محصولات کشاورزی در بورس در بهبود فرآیندها اثر گذار خواهد بود. 

معاملات آتی پسته، بازی برد برد کشاورزان و صادرکنندگان

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در در مراسم افتتاح معاملات آتی پسته گفت: بورس کالا و معاملات آتی یک وضعیت برد برد را هم برای کشاورز و هم برای صادرکننده و سرمایه گذار ایجاد می کند و همه می توانند از مزایای عرضه پسته در بورس استفاده کنند.

شاپور محمدی اظهار داشت: محصولات تولیدی کشور ما همچون پسته و زعفران چرا باید توسط کشورهای دیگر تعیین شود در حالیکه که سمت عرضه تنها وابسته به کشور ماست؛ در این زمینه قطعا بورس کالای ایران کمک می کند تا دسترنج کشاورزان ایرانی به درستی قیمت گذاری و به مرجع قیمت دنیا تبدیل شویم. البته بورس های کالایی دنیا بیش از صد سال قدمت دارند اما امروز شاهد یک تحول و شروع خوب در این زمینه هستیم.  

معاملات آتی پسته برای اولین بار در دنیا راه اندازی شد

مدیرعامل بورس کالای ایران نیز در مراسم افتتاح معاملات آتی پسته گفت: در هیچ بورس کالایی در دنیا قرارداد آتی پسته وجود ندارد و نخستین بازار آتی پسته دنیا در ایران راه اندازی شد؛ دلیل عدم وجود بازارهای آتی برای محصولاتی همچون پسته و زعفران در دنیا، مزیت تولید این دو محصول است که در اختیار کشور ماست؛ لذا با راه اندازی ابزارهای نوین معاملاتی، ایران می تواند به عنوان مرجعیت قیمتی این محصول در جهان مطرح شود.

حامد سلطانی نژاد با اشاره به ارزش ۱۲۵۰۰ میلیارد تومانی معاملات قراردادهای آتی محصولات کشاورزی از ابتدایی سال تاکنون، مزیت های قرارداد آتی برای بخش کشاورزی را پوشش ریسک، کشف قیمت عادلانه، نقدشوندگی بالای معاملات، تضمین معاملات توسط اتاق پایاپای، اهرم مالی و هزینه اندک معاملات دانست.

وی با بیان اینکه محصول پسته به دلیل مزیت تولید، استانداردپذیری، ارزآوری، صادرات محور بودن، تقاضای مستمر و تولید انبوه برای این معاملات در نظر گرفته شده است، به سابقه معاملات پسته در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: معاملات گواهی سپرده کالایی پسته در سال ۹۶ به مقدار ۱۲۳ تن و در سال ۹۷ به مقدار ۵۷ تن انجام شد و در سال ۹۸ نیز معاملات گواهی سپرده پسته از روز ۹ مهر ماه آغاز شده و تا کنون حدود ۲۵ تن از این محصول معامله شده است.

۲۴۱ تن پسته در بازار آتی معامله شد

معاملات قراردادهای آتی پسته در حالی ۲۱ مهر ماه در بورس کالای ایران راه اندازی شد که معامله گران در نخستین روز، تعداد ۲۴۱۳ قرارداد معادل نزدیک به ۲۴۱ تن محصول پسته فندقی ۳۲-۳۰ را منعقد کردند و ارزشی بیش از ۲۴۲ میلیارد ریال را به ثبت رساندند؛ معاملاتی که نشان از استقبال پرشور سرمایه گذاران بازار سرمایه و فعالان بازار پسته دارد.

در نخستین روز راه اندازی معاملات آتی پسته معامله گران هر قرارداد پسته را در بالاترین سطح به قیمت هر کیلوگرم یک میلیون و ۲۶ هزار ریال منعقد کردند و در پایین ترین سطح نیز هر کیلوگرم از این محصول در قالب قرارداد آتی به قیمت ۹۶۷ هزار ریال منعقد شد و در نهایت معاملات سررسید آذر ماه ۱۳۹۸ قرارداد آتی پسته در نخستین روز با تشکیل صف خرید به پایان رسید.

چشم انداز قیمتی دُردانه صادرات غیرنفتی در سال جاری

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران به بررسی مهم ترین اتفاقات موثر بر قیمت پسته و چشم انداز آتی قیمت این دُردانه صادرات غیرنفتی کشور پرداخت.

مظفر محمدی با بیان اینکه ۱۰ فاکتور مهم آینده روشنی را پیش روی بازار پسته ایران قرار داده است اظهار داشت:۱۰ فاکتور مهم همچون عضویت ایران در اتحادیه منطقه ای اوراسیا، قیمت های اعلامی از سوی شرکت پارامونت آمریکا ،اعمال تعرفه ۴۵ درصدی برای واردات از آمریکا توسط چین، تامین نیاز هند از بازار ایران، رشد تقاضای مصرف پسته در آمریکا، برداشتن تعرفه واردات پسته به چین از ۲۷ درصد به ۵ درصد است؛ حل شدن مشکل تعهدات ارزی صادرکنندگان آجیل و خشکبار، عرضه تدریجی پسته به بازار ، کاهش ۳۰ درصدی حجم تولید پسته فندقی طبیعی خندان نسبت به پیش بینی های قبلی و راه اندازی معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی پسته در بورس کالای ایران را از عوامل موثری برشمرد که  آینده روشنی را پیش روی بازار پسته ایران قرار داده است.

عرضه پسته در بورس کالا به نفع کشاورزان و صادرکننده‌هاست

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استقبال باغداران، تولیدکنندگان و صادرکنندگان شهرستان سیرجان از عرضه پسته در بورس کالا گفت: پیش بینی می شود به زودی با آشنایی فعالان بازار پسته با قواعد معاملات آتی، این معاملات که به نوعی خرید و فروش اوراق پسته برای تحویل آینده بوده و پوشش ریسک قیمتی از مزایای اصلی آن است با رونق قابل توجهی روبه رو شود.

شهباز حسن‌پور بیگلری با تاکید بر اینکه عرضه پسته در بورس کالا به نفع کشاورزان و صادرکننده‌ها و حتی تجار است، اظهارداشت: به طور یقین عرضه پسته در بورس کالا از سوی باغداران، تولیدکنندگان و صادرکنندگان با استقبال بالایی روبه رو می شود.

رئیس فراکسیون اصناف مجلس گفت: با توجه به حجم تولید و ارزش بالای بازار پسته به ویژه در شهرستان سیرجان، پیش بینی می شود با ورود سرمایه گذاران و فعالان بازار پسته، معاملات آتی این محصول با رونق قابل توجهی روبه رو شود به گونه ای که  شاهد ورود سرمایه گذاران پرشماری به این بازار خواهیم بود.

بورس کالا توان احیای بازار کشاورزی را دارد

نماینده مردم بم وعضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با وجود معاملات زعفران، زیره و پسته در بورس کالا اما کماکان محصولات کشاورزی زیادی وجود دارند که دارای تقاضای بالای داخلی و خارجی هستند اما از گود رقابت در تالار شیشه ای بورس خارج هستند، از این رو باید شرایط را برای عرضه این محصولات در بورس کالا فراهم کنیم تا محصولات دارای مزیت تولید هر استان راهی بورس شود تا پس از شفاف سازی قیمت و رسیدن سود واقعی به تولیدکننده، مراتب احیای تولید و صادرات آن فراهم شود.

حبیب الله نیکزادی پناه با بیان اینکه بستر بورس کالا مسیر رشد اقتصاد بخش کشاورزی است، گفت: بهره گیری از سازوکار بورس ها در دنیا فراگیر شده است و اتخاذ روش های سنتی برای ساماندهی بازارها دیگر پاسخگو نیست، از این رو عرضه محصولات در بورس کالا امری طبیعی و ضروری برای احیای بخش کشاورزی است بنابراین از امروز باید شرایط را برای آشنایی همه کشاورزان و تولیدکنندگان با مفاهیم و مزایای بورس فراهم کرد.

بورس کالا آینه شفاف بازارها

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: امروز یکی از مولفه های مثبت در بازار کالاهای کشور، مکانیسم بورس کالاست به شکلی که پیش از تاسیس این بورس مفهوم عرضه و تقاضا در بازارها به گونه ای شفاف وجود نداشت اما در حال حاضر به واسطه عرضه محصولات مهم در این بورس، برآیندی از عرضه و تقاضای کالاها برای دولت و همه فعالان بازارها مشخص است.

مجید پورکائد، به نقش بورس کالا در اقتصاد کشور اشاره و بیان کرد: با توجه به ضعف های ساختاری اقتصادی ما و امکان ایجاد بی نظمی های لحظه ای و مقطعی در بازارها، لزوم تقویت عرضه کالاها در بورس در راستای جلوگیری از این بی نظمی ها احساس می شود تا مصرف کننده و تولیدکننده مواد اولیه و کالاهای واسطه ای با آسودگی خاطر کالای مورد نیاز خود را با قیمتی عادلانه از این بورس تهیه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها