پسته

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان معتقد است خرید و فروش پسته در بورس براساس استانداردهای تعریف شده در این بازار قطعاً به نفع کشاورزان و تولیدکنندگان خواهد بود و اگر این استانداردها به ‌درستی استفاده شود این معاملات به خوبی در بازار پسته جواب خواهد داد و روند مناسبی را طی خواهد کرد.

«استاندارد بودن» یکی از ابزارهای مورد نیاز هر کسب‌وکاری است که با ورود پسته به بورس کالای ایران این انتظار ایجاد شده که فعالان بازار پسته از شرایط به وجود آمده و استانداردسازی این محصول نهایت بهره را ببرند. محمد میرزاییان، رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در این زمینه اعلام می کند که استانداردهایی که در بورس پسته در نظر گرفته ‌شده براساس «استاندارد ملی» است. گفت و گوی «کالاخبر» با میرزاییان را در ادامه می خوانید.

*عرضه پسته در بورس کالا چند روزی است که شروع به کار کرده است، فکر می‌کنید این معاملات چقدر می‌تواند در روند بازار پسته تأثیرگذار باشد؟

استانداردهایی که در بورس پسته در نظر گرفته‌شده براساس «استاندارد ملی» است و اگر به ‌درستی استفاده شود این معاملات به خوبی در بازار پسته جواب خواهد داد و روند مناسبی را طی خواهد کرد. خرید و فروش پسته در این بازار استاندارد قطعاً به نفع کشاورزان و تولیدکنندگان خواهد بود. البته باید این استانداردها خوب تعریف شود و بر اساس همان محصولات در بورس عرضه شود و با همان استاندارد به فروش برسد که نیازمند دقت و همراهی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان است. در واقع باید برای پسته یک مشخصه خاص، هم از نظر شکل و هم از نظر اندازه تعریف شود تا خریدار بداند چه محصولی را مطالبه کند.

 *شما به‌عنوان رئیس بازرگانی اتاق کرمان در زمینه معاملات گواهی سپرده و قرارداد آتی پسته همکاری با بورس داشتید؟

قطعاً هر کمک و همکاری نیاز باشد انجام خواهیم داد و راهنمایی خواهیم کرد. کشاورزان کرمانی باید با بورس آشنا شوند و ما تلاش خودمان را در این زمینه خواهیم کرد. بنده در تهران یک جلسه با مسئولان بورس داشتم و درباره استانداردهای مورد نیاز در این بازار صحبت کردیم. نظر من این بود که فعلاً یکی دو نمونه از پسته مانند «فندقی» و «احمدآقایی» را وارد بورس کنیم تا این دو محصول که مشتریان بیشتری دارند باعث گرمی بورس شوند و سپس بقیه انواع پسته را وارد بورس کنیم و مسئولان بورس نیز در این‌باره همراهی و همکاری کردند.

*پسته تابه‌حال در یک بازار سنتی خرید و فروش می‌شده و استانداردهای خاص خود را داشته است. چطور می‌توان تولیدکنندگان را هدایت کرد تا با شیوه‌های جدید در بورس کار کنند؟ چگونه می‌توان برای آن‌ها رغبت ایجاد کرد؟

به نظر من خریداران رغبت برای خرید از بورس را دارند. اما در مورد تولیدکنندگان باید آگاهی بیشتری در فضای مجازی و تبلیغات تلویزیونی صورت بگیرد تا آنان به سمت بورس کشیده شوند. وقتی هر روز قیمت پسته برای تولیدکنندگان به‌صورت روزانه قابل‌ دیدن باشد قطعاً بورس برای آن‌ها جذاب خواهد شد و روند کار را بیشتر پیگیری خواهند کرد. به ‌هرحال کشاورزان به دنبال این هستند که پسته خود را حتی ۱۰ هزار تومان بیشتر بفروشند پس باید در جریان آخرین اخبار در بورس پسته قرار بگیرند.

*فکر می‌ کنید معاملات پسته در بورس می تواند نقش ایران را در قیمت جهانی پسته تقویت کند؟

ما رقیب بزرگی مانند آمریکا داریم و در این زمینه کار سختی پیش رو است. باید به این مسئله توجه داشت که ما در ابتدای راه هستیم و باید یک پروسه طولانی را طی کنیم که البته با بورس گام‌های اول برداشته شده است و امیدواریم در سال‌های آینده این اتفاق بیفتد. هنوز باید در مورد صنعت پسته کار کرد و برای آن استانداردهای جهانی تعریف کرد. باید معاملات این محصول با ارزش در بورس پسته بیشتر شود تا بتوانیم به‌مرور تعیین‌کننده قیمت جهانی آن نیز باشیم. متأسفانه تولید ما نسبت به کشور آمریکا پایین آمده است و همین تجارت ما را سخت کرده است. نکته مهم دیگر آنکه برگشت ارز به داخل مشکل شده است و خیلی از صادرکنندگان ما نمی‌توانند ارز خود را برگردانند، همین باعث شده در شرایط تحریم در بازار جهانی با مشکل مواجه باشیم و نتوانیم مانور دهیم. در نتیجه توسعه معاملات بورس پسته در بخش داخلی، مشکلی نخواهد داشت و به نفع تولیدکننده است که به سمت بورس بیاید اما برای خارج از کشور و صادرات باید همچنان تلاش و صبر کنیم چراکه نیازمند زیرساخت‌ها و یک پلت فرم بزرگ هستیم تا بتوانیم بورس پسته را جهانی کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش