نفت

رئیس موسسه مطالعات انرژی گفت: برای تامین سرمایه و توسعه صنعت نفت و گاز، طیف مختلفی از ابزارهای مالی از روش تهاتر تا استفاده از ارزرمزها را مد نظر داریم.

به گزارش «کالاخبر»، علی مبینی دهکردی امروز در نشست خبری کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت، با بیان اینکه در تلاشیم تا طی یک هم اندیشی ارتباط مناسبی را بین صنعت نفت و گاز با بازارهای مالی ایجاد کنیم، گفت: انتظار داریم تا استفاده بیشتر از ابزارهای مالی موجب توسعه صنعت نفت شود. در همین راستا تلاش می کنیم تا نقدینگی موجود در کشور را به صنعت نفت و گاز هدایت کنیم. چرا که همه بخش های صنعت نفت اعم از بالادستی، میان دستی و پائین دستی برای توسعه نیازمند فناوری و سرمایه هستند.

وی افزود: ۹.۵ میلیون بشکه نفت و گاز در کشور تولید می‌شود که معادل ۶ میلیون بشکه آن در داخل کشور به مصرف می رسد. این در حالی است که این ۶ میلیون بشکه در روز ظرفیت مناسبی برای صرفه جویی دارد زیرا شدت مصرف انرژی ایران حدود ۵ تا ۶ برابر متوسط جهانی و حدود ۱۰ تا ۱۲ برابر کشورهای توسعه یافته است.

این مقام مسئول افزود: باید به صورت دقیق بررسی کرد چطور می توان فعالیت های مشترکی بین ابزارهای مالی و صنعت نفت ایجاد کرد که در این زمینه می توان از ظرفیت استارت آپها استفاده کرد. البته  باید گفت صنعت نفت به طور جدی نیازمند سرمایه گذاری است که استفاده از سرمایه خارجی به دلیل اعمال تحریم ها برای ایران ناممکن شده است. از سوی دیگر ایران به دلیل تحریم های بانکی در انتقال مالی نیز دچار مشکل است.

رئیس موسسه مطالعات انرژی با اشاره به اینکه باید تمام طیف های تامین سرمایه از ابزار تهاتر تا ارزرمزها را مورد بررسی قرار دهیم، اظهار داشت: طی ۴۰ سال گذشته به طور میانگین سالانه ۲۲ تا ۲۳ درصد نقدینگی در کشور ایجاد شده است که به دلیل نبود راهکار مناسب برای استفاده از این نقدینگی، به ارزش دارایی ها اضافه نکرده است.

مبینی با تاکید بر اینکه صنعت نفت حاشیه سود نسبتا خوبی دارد، تاکید کرد: تغییر عادت سرمایه گذاری مردم کمی دشوار است. البته باید روش های متفاوتی را برای تامین سرمایه از طریق بازار سرمایه مد نظر قرار دهیم که استفاده از هریک از این روش ها بسته به هر پروژه، متفاوت است.

وی گفت:در ایران صنایع اغلب برای تامین سرمایه مورد نیاز خود سراغ بانکها رفته است و رغبت کمی به استفاده از بازار سرمایه داشته است این در حالی است که قصد داریم از ظرفیت های بازار سرمایه برای تامین مالی صنعت نفت و گاز استفاده کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: بر اساس برآوردهای سال ۸۳ برای توسعه صنعت نفت در سال نیازمند ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری هستیم البته این رقم برای شرایط کنونی مشخص نیست. برای بهبود صنعت پتروشیمی نیازمند سرمایه گذاری بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار، برای بهبود شرایط پالایشگاهها ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار و برای بهبود اوضاع نیروگاهها ۱۴ میلیارد دلار در سال سرمایه گذاری نیاز داریم.

ظرفیت بالای ابزارهای مالی

در ادامه، حسین عبد تبریزی دبیر کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت نیز با بیان این‌که اگر خط مبادله با چین و روسیه فراهم شود، می‌توانیم محدودیت‌های یورو و دلار را دور بزنیم و یا با استفاده از سیستم تهاتر محدودیت‌ها را پشت سر بگذاریم، اظهار کرد: در حال حاضر صنعت نفت و گاز کشور نیاز به سرمایه‌ گذاری دارد و این در حالی است که شاید در دو دهه گذشته به قدر کافی در این صنعت سرمایه‌ گذاری صورت نگرفته بود و هم‌اکنون تغییرات در تکنولوژی و بازار جهانی ایجاد شده نیازمند تحرکات جدید است.

وی با بیان این‌که در چنین شرایطی که تحریم‌ها اعمال شده و فروش نفت و جذب سرمایه‌ گذاری خارجی تقریبا ناممکن شده است باید تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم و بتوانیم با استفاده از ابزارهای مالی مشکلات به وجود آمده را برطرف کنیم.

به گفته دبیر کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت حوزه نظام‌های مالی همچون بانک، بیمه و بازار سرمایه راه‌حل‌هایی برای جذب نقدینگی اضافی هستند، در این بین دانش‌بنیان‌ها نیز یکی از مباحث تامین منابع مالی خواهد بود که باید از آنها به نحو احسن استفاده کرد.

وی با بیان این‌که یکی از معضلات صادرات نفت مساله انتقال منابع است که به دلیل محدودیت‌های بانکی در شرایط تحریم‌ها به وجود آمده است، ادامه داد: در حاشیه تامین مالی باید راه‌هایی را پیدا کنیم که بتوانیم مساله انتقال مالی را برطرف کنیم که یکی از این راه‌ها ارزهای رمزنگار هستند که در دنیا تا حدی به رسمیت شناخته شده است.

به گفته عبد تبریزی در ایران نیز بانک مرکزی تلاش می‌کند نحوه انتقال منابع با توجه به محدودیت‌ها را فراهم کنند مثلا اگر خط مبادله با چین و روسیه فراهم شود، می‌توانیم محدودیت‌های دلار و یورو را دور بزنیم و یا با استفاده از سیستم تهاتر محدودیت‌ها را پشت سر بگذاریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها