شیرزاد

حسین شیرزاد معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید حدود ۵۰۰ تن زعفران در سال جاری، از موافقت سازمان برنامه بودجه برای خرید حمایتی این محصول در بازار بورس کالای ایران خبر داد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حسین شیرزاد درباره خرید حمایتی زعفران توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهار داشت:خرید حمایتی زعفران در سال زراعی ۹۷-۹۶ با مدیریت سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور بدون ایجاد هرگونه ضرر و زیان برای دولت انجام و فروش آن نیز در بازار بورس کشور به طور شفاف انجام شد.

وی با اشاره به این که بیش از ۲۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در زنجیره ارزش زعفران فعالیت دارند، تصریح کرد: براساس آمارهای موجود، امسال بیش از ۱۱۴ هزار هکتار از اراضی کشور به کشت زعفران اختصاص یافته  و عمده تولید کنندگان این محصول، ساکنان مناطق روستایی کمتر برخوردار کشور هستند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه زعفران از مهمترین محصولات صادراتی کشور است و  سال گذشته ۳۵۱ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشت، خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود تولید زعفران امسال به حدود ۵۰۰ تن برسد و این رکورد، احتمال دارد منجر به  عرضه مازاد و غیر متعادل شود.

وی با اعلام اینکه امسال با تلاش زعفران کاران، حمایت فنی وزارت جهاد کشاورزی و  میزان بارش مناسب باعث شده  تولید زعفران از وضعیت مطلوبی برخوردار باشد، تاکید کرد: به منظور جلوگیری از کاهش و نوسان نامتعارف قیمت و احتمال ایراد خسارت به کشاورزان، خرید حمایتی محصول توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور امری اجتناب ناپذیر است و برنامه‌ریزی جهت خرید توافقی زعفران از ماه گذشته آغاز شده است.

شیرزاد با یادآوری این که براساس تحلیل‌های قیمتی انجام شده توسط معاونت های تخصصی و بازرگانی وزارتخانه و مؤسسه پژوهش های اقتصادی و برنامه‌ریزی، قیمت تمام شده هر کیلوگرم زعفران پوشال معادل ۸۲ میلیون ریال برآورد شده است، گفت: سازمان برنامه و بودجه نیز با پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی برای مداخله حداقلی در بازار زعفران جهت جلوگیری از کاهش قیمت و خرید حمایتی زعفران سال ۱۳۹۸ موافقت کرده و دستورالعمل ها و سازوکارهای عملیاتی و اجرایی آن در حال تدوین است و به زودی با دستور وزیر جهاد کشاورزی در موقعیت زمانی مشخص اعلام خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها