رضاییان

یک نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از لزوم ساماندهی محصولات باغی از جمله مرکبات و نیز ایجاد تعادل و ثبات در بازار برنج ایرانی به کمک عرضه محصول در بورس کالا سخن گفت و بر امکان حمایت از باغداران و کشاورزان از طریق این سازوکار معاملاتی تاکید کرد.

به گزارش «کالاخبر»، عبدالله رضیان در گفتگو با تسنیم با اشاره به اینکه سالانه میلیون ها تن مرکبات در استان های شمالی کشور تولید می شود و همواره باغداران از نحوه عرضه و توزیع محصولات خود گله مند هستند، اظهار کرد: باغداران همواره در زمان برداشت محصول از نحوه عرضه و توزیع و به ویژه قیمت گذاری محصولات خود گله مند هستند؛ چراکه واسطه ها در خصوص قیمت گذاری و خرید این محصولات از کشاورزان و باغداران نقش اساسی را ایفا می کنند و کشاورزان چندان نمی توانند در این فرآیند تصمیم گیرنده باشند؛ به طوری که می توان گفت در قیمت گذاری، فروش و توزیع اکثر محصولات کشاورزی و باغی با این معضل مواجه هستیم و با وجود آنکه دولت در سال‌های اخیر سازوکارهایی را در این رابطه و برای حمایت از باغداران ارایه کرده، اما نقشی که واسطه ها دارند بیشتر از هر سازوکاری بازار را در سلطه و تحت کنترل آنها قرار داده است.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی در خصوص مکانیسم معاملاتی بورس کالا برای عرضه محصولات کشاورزی و حل مشکل باغداران گفت: بورس کالا در سال جاری در عرضه محصولات کشاورزی با قدرت هر چه بیشتر ورود پیدا کرده است و به کمک سازوکار موجود در این بازار می توان امید داشت که در مقابل واسطه های صاحب قدرت حمایت بیشتری از کشاورزان و باغداران صورت گیرد.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در مورد نحوه فروش محصولات باغی استان مازندران و تنظیم بازار آنها به میان آمده، آن است که باید جهت بهبود فرآیند قیمت گذاری و تنظیم بازار این محصولات و نیز حمایت از باغداران، درباره عرضه این محصولات در بورس کالا بیشتر مطالعه شود.

وی با اشاره به اینکه استان مازندران قابلیت عرضه محصولات مختلف از جمله مرکبات برداشت شده خود را در قالب سازوکار بورس کالا دارد، بیان کرد: یکی از کالاهایی که آسیب پذیر بوده و به شدت در قیمت گذاری آن با مشکل مواجه هستیم، محصولات کشاورزی و باغی از جمله مرکبات است. زیرا مرکبات در استان مازندران با قیمت ناچیزی توسط واسطه ها از کشاورزان خریداری می‌شود و اگر بتوانیم عرضه مرکبات را در بورس کالا ساماندهی کنیم، از کشاورزان در مقابل واسطه ها حمایت خواهیم کرد.

رضیان ادامه داد: در این راستا باید در خصوص مزیت های بورس کالا به کشاورزان هم آموزش ها و آگاهی های لازم را بدهیم تا بتوانند از منافعی که بورس برای آنها به ارمغان می آورد، بهره لازم را ببرند.

به گفته وی، در استان مازندران بارها دیده شده است که دلالان در معامله مرکبات و قیمت گذاری آن نقش اصلی را بازی می کنند که در این رابطه بورس کالا با از میان برداشتن واسطه‌گری های غیرضرور بازار عرضه و تقاضای مرکبات را ساماندهی می کند.

رضیان افزود: سالانه بیش از دو میلیون تن مرکبات در استان مازندران تولید می شود که عرضه این میزان محصول در بورس کالا با توفیق در فروش و جذب مشتری به قیمت های عادلانه مواجه خواهد شد.

نماینده مردم قائمشهر با اشاره به امکان ساماندهی بازار برنج به کمک مکانیسم های معاملاتی در بورس کالا اظهار کرد: علاوه بر مرکبات، می توانیم برنج ایرانی را در بورس کالا عرضه کنیم؛ چراکه برنج های معروف و پرمصرف ایرانی همواره با نوسان قیمت ها مواجه هستند؛ به همین دلیل بازار این محصول با مشکلات عدیده ای در تعادل عرضه و تقاضا و ثبات قیمت ها مواجه است که در این رابطه بورس کالا می تواند راهکار مناسبی برای ایجاد تعادل در بازار برنج ایرانی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها