حمیدرضا مهرآور

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس پسته با هدف کمک به کشاورزان راه اندازی شده است، گفت: پسته‌کاران می‌توانند کالای خود را در انبارهای تعیین شده بسپارند و در کنار آن گواهی مربوطه را اخذ و در زمان مناسب اقدام به عرضه کالای خود در بازار کنند. همچنین با عرضه پسته در بورس کالا، صادرکننده آسوده خاطر است که در تاریخی معین میزان مشخصی پسته با استاندارد لازم را دارد که این موضوع از جمله مسایل مهم در حوزه صادرات به شمار می رود.

به گزارش «کالاخبر»،حمیدرضا مهرآور در گفت‌وگو با ایرنا به راه اندازی بورس پسته اشاره و بیان کرد: تجربیات جهانی نشان داده است که ورود محصولات کشاورزی به یک بازار شفاف مانند بازار سرمایه می‌تواند کمک کننده به اقتصاد کشور و نیز کشاورزان باشد.

وی با بیان اینکه در گذشته نه چندان دور زحمت کار برای  کشاورز بود اما سود آن نصیب دلال می‌شد، افزود: تمهیدات اندیشیده شده در سال‌های گذشته مانند همکاری بورس کالا با تعاونی‌های مربوطه زمینه سهولت کار برای کشاورزان را فراهم کرد و باعث راه اندازی چندین انبار استاندارد برای کالایی مانند زعفران شد تا از این طریق زعفران کاران بتوانند کالای در اختیار خود را بعد از برداشت به این انبارها بسپارند.

مهرآور فعالیت این انبارها را به بانک تشبیه کرد و اظهار داشت: کشاورز در مقابل میزان کالای ارائه شده، گواهی سپرده دریافت می‌کند، این گواهی دارای ارزش است و به عنوان اوراق بهادار محسوب می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است، این تجربه موفق در زیره و زعفران باعث شد تا پسته که به عنوان محصول استراتژیک صادراتی کشور تلقی می‌شود به این مجموعه اضافه شود.

وی یادآور شد: پسته تر اگر به موقع فرآوری نشود می‌تواند مشکلاتی را با خود به همراه داشته باشد و دیگر بازارهای بین المللی این کالا را با نرخ مناسب خریداری نمی‌کنند، بنابراین این کالا نیازمند مکانی مناسب است که تاکنون همه پسته‌کاران از این امکانات برخوردار نبودند و با ضرر و زیان هنگفت همراه شدند.

مهر آور خاطرنشان کرد: تا قبل از عرضه زعفران در بورس کالا نیز زعفران کاران مجبور بودند تا کالای خود را در زمان برداشت با هر قیمتی به فروش برسانند در حالی که اکنون با عرضه این کالا در بورس این مشکل برطرف شده است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: خوشبختانه پسته ایران که به عنوان مرغوب‌ترین نوع پسته در جهان تلقی می‌شود اگر بتواند به درستی از امکانات موجود در بورس کالا استفاده کند با بهترین قیمت به فروش خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: بورس پسته با هدف کمک به کشاورز وارد این مسیر شد و مانند بحث زعفران که به زعفران کاران کمک کرد تا ضمن فروش کالای خود با قیمت واقعی، کالای باکیفیت تولید کنند این بار هم انبارهایی برای پسته راه اندازی شد که پسته‌کاران می‌توانند کالای خود را در این مکان بسپارند و در کنار آن گواهی مربوطه را اخذ و در زمان مناسب اقدام به عرضه کالای خود کنند.

مهرآور با اشاره به اینکه بورس پسته تازه راه اندازی شده و به مرور وارد مرحله بلوغ خواهد شد، اظهار داشت:  امیدواریم امکانات فراهم شده به بازار محصولاتی مانند زیره، پسته و زعفران به سایر محصولات سوق داده شود و محصولات باکیفیت ایران مانند انگور و فرش وارد بورس کالا شوند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: با عرضه پسته در بورس کالا صادرکننده آسوده خاطر خواهد بود که در تاریخ تعیین شده دارای میزان مشخصی پسته است که این موضوع از جمله مسایل مهم در کشور تلقی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها