1599510.jpg

پس از چند روز کاهش، شاخص های مالی در بازارهای بزرگ دنیا روز گذشته رشد کردند که افزایش قیمت نفت و برخی دیگر از عوامل در این روند صعودی موثر بوده اند.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، افزایش شاخص های مالی در حالی رخ داده که در هفته های اخیر خبرهای منتشر شده از اقتصاد چین منفی بوده است. حال سوال مهم سرمایه گذاران این است که آیا می توان به رشد پایای شاخص ها امیدوار بود؟ برای پاسخ به این سوال باید به عوامل رشد شاخص ها و وضعیت کلی اقتصاد جهان اشاره کرد.

روز گذشته گزارش تغییرات موجودی انبار در ماه مارس در آمریکا منتشر شد. در این گزارش به رشد موجودی انبارها و فروش شرکت ها در ماه مارس یعنی ماه آخر سه ماهه اول امسال اشاره شده بود. این نخستین بار از ماه سپتامبر سال پیش است که موجودی انبارها افزایش می یابد. فروش شرکت ها نیز ۰.۷ درصد رشد کرده و این خبری مثبت است.

وضعیت اقتصاد آمریکا از اواخر سال پیش چندان خوب نبوده و در سه ماهه نخست سال جاری میلادی اقتصاد این کشور تنها ۰.۵ درصد رشد کرده است. در سه ماهه پایانی سال قبل میزان رشد ۱.۴ درصد بود. رشد ارزش دلار و ضعف اقتصاد جهان دو عامل کاهش نرخ رشد اقتصاد بوده است.

در دو ماه اخیر روند افزایش ارزش دلار عملا متوقف شده و برخی نشانه ها از رونق در اقتصاد منطقه یورو نمایان شده است. البته در چین هنوز وضعیت اقتصاد نگران کننده است و پیش بینی شده امسال اقتصاد این کشور کمتر از سال پیش رشد خواهد کرد. بانک مرکزی چین در یک سال و نیم اخیر بارهای نرخ های بهره را کاهش داده تا به رونق اقتصاد کمک کند اما تحقق این هدف بعید به نظر می رسد.

در نظرسنحی جدید از مدیران شرکت ها مشخص شد نظر آنها درباره افق اقتصاد آمریکا بهتر شده است. این نخستین بار در یک سال اخیر است که اعتماد آنها بیشتر شده است. البته میزان افزایش اعتماد زیاد نیست و این کاملا طبیعی است زیرا هنوز ضعف هایی در بخش های مختلف اقتصاد آمریکا و جهان وجود دارد. کاهش نرخ رشد اقتصاد چین و برخی کشورهای صادرکننده مواد خام سبب شده تحلیلگران نسبت به آینده امید زیادی نداشته باشند.

اما شرط رونق اقتصاد جهان چیست؟ برخی تحلیلگران بر مبنای سیاست های پولی بانک های مرکزی بزرگ به این سوال پاسخ می دهند. از دید آنها، ضروری است همزمان با اجرای اصلاحات مورد نظر بانک های مرکزی، حمایت ها ادامه یابد. بویژه بانک مرکزی آمریکا باید از بالا بردن نرخ های بهره پرهیز کند تا ثبات بر اقتصاد جهان حاکم شود.

تحقق این شرایط چندان آسان نیست و به همین دلیل افق اقتصاد جهان در سال جاری میلادی کماکان منفی است. البته ریسک رکود، اقتصاد جهان را تهدید نمی کند اما نرخ رشد پایین تر از میزانی است که پیش تر تصور می شود.

دوره انتشار گزارش های عملکرد شرکت های بورسی در اروپا و آمریکا رو به پایان است و از این پس سرمایه گذاران بر مبنای داده های اقتصادی تصمیم گیری خواهند کرد. انتظار می رود وضعیت بازارهای مالی در هفته های آینده بهتر شود. این امر به کاهش قیمت طلا و حرکت سرمایه ها به بازارهای مالی منجر خواهد شد. اما سرمایه گذاران باید بدانند رونق قابل ملاحظه ای در بازارهای مالی مشاهده نخواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها