بورس کالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران مطرح شد که عناوینی همچون "اعلام جزییات خرید حمایتی زعفران در بورس"، "مزایای بورسی شدن پسته برای کشاورزان و صادرکنندگان"، " تسهیل تعامل کشاورزان و بازرگانان با حضور در بورس کالا"، و "افزایش توان چانه زنی در تجارت خارجی با بورس کالای بین المللی" از مهم ترین آنها بود.

تسهیل تعامل کشاورزان و بازرگانان با حضور در بورس کالا

به گزارش «کالاخبر»؛ عضو کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است که ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا به تسهیل تعامل میان کشاورزان و بازرگانان و انجام معاملات عادلانه منجر می شود. همچنین با توجه به دسترسی همه استان های کشور به اینترنت، فرصت مناسبی ایجاد شده تا همه کشاورزان با مزایای معاملات در بورس کالا آشنا شوند.

نظر افضلی به ورود کالاهای کشاورزی در بورس کالا و طراحی ابزارهای مالی روی این کالاها اشاره کرد و افزود: ساماندهی بازار معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا اقدامی است که دیر یا زود باید انجام شود که اگر مسیر یابی در این زمینه با دقت و سرعت انجام شود نتایج قابل توجهی را در بخش کشاورزی به بار خواهد آورد.

وی گفت: در ماه های اخیر زیره و زعفران وارد بورس کالا شد و اقدام مثبتی بوده است؛ در همین زمینه در استان خراسان جنوبی قابلیت عرضه زرشک و سایر محصولات این استان هم در بورس کالا وجود دارد.

افزایش توان چانه زنی در تجارت خارجی با بورس کالای بین المللی

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران و صادرکننده نمونه کشور بر لزوم بین المللی شدن معاملات بورس کالا به خصوص در معاملات زعفران، زیره و پسته به منظور افزایش چانه زنی با طرف های خارجی و پوشش برخی ضعف های تجاری و تعرفه ای کشور تاکید کرد.

علی شریعتی مقدم به بررسی فرآیند عرضه محصولات کشاورزی در قالب ابزارهای مالی از جمله گواهی سپرده کالایی در بورس پرداخت و اظهار داشت: بورس کالا به صورت طبیعی قیمت ها را شفاف می کند؛ چراکه قیمت ها در بورس به صورت روزانه و لحظه ای مشخص می شود. همین امر کمک بزرگی به بحث شفافیت قیمت ها در بخش کشاورزی است و موجب اطلاع کشاورز از قیمت های واقعی شده و به سبب لزوم رعایت استانداردها در بورس، این بستر در کاهش صادرات محصول بی کیفیت نیز اثرگذار است. 

وی بر امکان بین المللی کردن بورس کالای ایران در حوزه معاملات محصولات کشاورزی تاکید کرد و اظهار داشت: نیاز داریم که راهکارهایی برای بین المللی کردن بورس کالا به منظور اینکه کالاهای ایرانی در بازارهای مختلف به صورت شفاف عرضه شوند، پیدا کنیم. این امر نیازمند آن است که به عنوان مثال در خصوص محصولاتی همچون زعفران و هل مذاکرات تجاری خود با برخی کشورها را به سمتی هدایت کنیم که بتوانیم مبادلات کالایی خود را از طریق بورس انجام دهیم.

جزییات اجرای طرح خرید حمایتی زعفران در بورس اعلام شد

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به شیوه مطلوب استفاده از سازوکار بورس کالا در خرید و فروش زعفران، جزییات طرح خرید توافقی زعفران در سال ۹۸ با هدف تنظیم بازار طلای سرخ ایرانی را تشریح کرد.

حسین شیرزاد اظهار داشت: با پیگیری به عمل آمده توسط وزارت متبوع و سازمان مرکزی تعاون روستایی، هماهنگی لازم با سازمان برنامه به عمل آمده و با ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی در تاریخ ۸ آبان ماه طرح خرید حمایتی زعفران از کشاورزان کلید خورده است.

وی تصریح کرد: همانند سال گذشته و به تأسی از شیوه موفق استفاده از سازوکار بورس در خرید و فروش زعفران، مطابق دستورالعمل مربوطه، کشاورزان زعفران کار با اخذ معرفی نامه از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه و تعیین میزان محصول قابل تحویل به یکی از انبارهای بورس کالای ایران، مراجعه کرده و پس از انجام آزمایش کیفی محصول و تایید انطباق آن با استاندارد ابلاغی قبض انبار به نام کشاورز صادر خواهد شد.

مزایای بورسی شدن پسته برای کشاورزان و صادرکنندگان

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس پسته با هدف کمک به کشاورزان راه اندازی شده است، گفت: پسته‌کاران می‌توانند کالای خود را در انبارهای تعیین شده بسپارند و در کنار آن گواهی مربوطه را اخذ و در زمان مناسب اقدام به عرضه کالای خود در بازار کنند. همچنین با عرضه پسته در بورس کالا، صادرکننده آسوده خاطر است که در تاریخی معین میزان مشخصی پسته با استاندارد لازم را دارد که این موضوع از جمله مسایل مهم در حوزه صادرات به شمار می رود.

حمیدرضا مهرآور خاطرنشان کرد: بورس پسته با هدف کمک به کشاورز وارد این مسیر شد و مانند بحث زعفران که به زعفران کاران کمک کرد تا ضمن فروش کالای خود با قیمت واقعی، کالای باکیفیت تولید کنند این بار هم انبارهایی برای پسته راه اندازی شد که پسته‌کاران می‌توانند کالای خود را در این مکان بسپارند و در کنار آن گواهی مربوطه را اخذ و در زمان مناسب اقدام به عرضه کالای خود کنند.

وی افزود: با عرضه پسته در بورس کالا صادرکننده آسوده خاطر خواهد بود که در تاریخ تعیین شده دارای میزان مشخصی پسته است که این موضوع از جمله مسایل مهم در کشور تلقی می‌شود.

کشف واقعی قیمت زعفران نتیجه عرضه در بورس کالا

مدیر بورس اوراق بهادار استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی گفت: عرضه زعفران در بورس کالا سبب کشف قیمت واقعی این محصول شده و نقش دلالان را بسیار کمرنگ کرده است.

حسین خدادوست افزود: با توجه نگرانی‌ها از نوسات قیمت، نوع کالا و سنتی بودن معاملات زعفران، امکان پوشش ریسک برای تولیدکنندگان و فعالان این بازار وجود نداشت، از این رو بورس کالای ایران درصدد برآمد تا با راه‌اندازی معاملات آتی زعفران به توسعه و رونق این بازار و دغدغه فعالان در راستای مدیریت ریسک نوسانات قیمتی بپردازد

خدادوست با بیان اینکه ظرفیت انبارهای زعفران به ۱۷.۷ تن رسیده است، عنوان کرد: بورس کالا عمدتا به منظور کشف قیمت واقعی مورد توجه قرار می‌گیرد و بورس حوزه فعالیت کسانی است که خود مستقیما محصولی برای عرضه دارند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها