پسته

حدود یک ماه از راه‌اندازی معاملات پسته در بورس کالا می‌گذرد و آمارها نشان می‌دهد استقبال خوبی از آن شده است. در این میان فعالان بازار پسته کرمان خبر می دهند که بازار سنتی پسته تحت تأثیر بورس قرار گرفته و قیمت های روزانه بورس به مرجع قیمتی بازار سنتی تبدیل شده است.

به گزارش «کالاخبر»، حمید عزت‌آبادی پور، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و کرمان درباره روند طی شده معاملات پسته در این یک ماه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت:با توجه به اینکه امسال سال پر محصولی را داشتیم و مطابق پیش‌بینی‌هایی که داشتیم، خوشبختانه پسته کاران استقبال خیلی خوبی از عرضه بورسی داشته‌اند و این نکته را مستنداتی مانند سیر صعودی و رقم قابل‌توجه آمار پذیرش پسته در انبارها، رونق معاملات و استقبال از «معاملات گواهی سپرده و  آتی» تأیید می‌کنند.

وی افزود: در همین مدت کوتاه، قیمت معاملات در بورس کالا به رفرنس و مرجع بازار معاملات در بازار سنتی پسته تبدیل شده است و این، تحول بسیار مهم و مثبتی است. زیرا این روند، می‌تواند به قیمت‌گذاری واقعی و منطقی پسته کشاورزان یاری رساند و منافع دلالان را به نفع پسته کاران محدود کند.

به گفته عزت آبادی پور، ما امیدواریم که در آینده نزدیک میزان معاملات مخصوصاً در معاملات آتی بیشتر هم بشود و دور از انتظار هم نیست که به‌تدریج، انگیزه کشاورزان برای فروش محصول باکیفیت‌تر خود در بورس پسته افزایش چشمگیری یابد زیرا عرضه بورسی منافع آنان را بهتر و بیشتر تأمین می‌کند.

وی در خصوص ورود کشاورزان به بورس گفتوقتی مزیت‌های معاملات بورس برای کشاورز و تولیدکننده لمس شود، حتماً به سمت این بورس خواهند آمد. البته، اکنون هم که در ابتدای راه هستیم، انبارهایی که پسته پذیرش می‌کنند، عمدتاً با استقبال خوب کشاورزان مواجه هستند. پیش‌بینی ما این است که در آینده نزدیک تمایل کشاورزان بیشتر شود و حتی تقاضا برای افزایش انبارها توسط خود کشاورزان مطرح و پیگیری شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران افزود: پسته محصولی صادراتی است و تولیدکنندگان آن به دلیل ارتباط ناگزیر با بازارهای جهانی معمولاً به‌روز هستند و اطلاعات جامع و کاملی دارند و نگاه کارشناسی به بازار دارند. قبلاً نیز این رویه در شرکت‌هایی مانند تعاونی پسته رفسنجان وجود داشت و کشاورزان پسته‌ های خود را به آنان تحویل می‌دادند که پسته را در بازار جهانی به فروش برساند. الآن همان مکانیزم و البته توسعه ‌یافته‌تر، توسط بورس پسته شکل‌گرفته و اختیار فروش هم به دست خود کشاورز و تولیدکننده است و همین نکته می‌تواند انگیزه بیشتری را برای کشاورزان ایجاد کند. خلاصه آنکه، تولیدکنندگان پسته با این روندها بیگانه نیستد و همین‌که این مزیت‌های جدید را ببیند و قیمت‌گذاری منطقی کالای خود را لمس کنند، قاعدتاً شاهد افزایش حضور آنان خواهیم بود.

او در خصوص تعداد انبارهای پذیرش شده پسته گفت: بورس پسته با دو انبار در سیرجان و زرند افتتاح شد و چند انبار دیگر هم درخواست پذیرش داده‌اند و کارهای اولیه آن نیز انجام شده است. امیدواریم آن‌ها هم هر چه زودتر به انبارهای قبلی اضافه شوند.

عزت آبادی پور در خصوص انواع مختلف پسته و عرضه پسته فندقی در بورس گفت: پسته انواع مختلف دارد اما به لحاظ حجمی حدود ۶۰ درصد پسته ایران، پسته فندقی است. به همین جهت بورس کالا، اتاق بازرگانی و سایر مجامع مؤثر، پسته فندقی را برای پذیرش در بورس پسته پیشنهاد دادند. امیدواریم در آینده بقیه انواع پسته نیز پذیرش شود. البته پذیرش پسته فندقی و کشف قیمت آن در بورس عملاً یک رفرنس و مرجعی ایجاد کرده تا سایر اقلام نیز همان‌گونه قیمت‌گذاری شود و بر روی آن تأثیر خواهد داشت.

وی در پایان اظهار داشت: دستاوردها، فراتر از انتظارات بوده است. همان‌طور که اشاره کردم، اکنون معاملات در بازار سنتی پسته نیز با تأثیرپذیری از قیمت بورس پسته انجام می‌شود و همین نکته، بیانگر دستاورد بزرگ عرضه بورسی پسته در اندک مدت فعالیت آن است. صادرکنندگان نیز در حال حرکت به سمت این بازار هستند. آن‌ها با تحویل گرفتن پسته‌هایی که از بورس خریداری کرده‌اند، متوجه کیفیت خوب محصولات شده‌اند و اعتمادشان به معامله بورسی تقویت شده است و حتی دیگر همکاران خود را نیز برای ورود به معاملات بورسی پسته دعوت و ترغیب می‌کنند. بنابراین، چشم‌انداز آینده، روشن است و هرقدر، سیاست‌گذاری‌ها و شناسایی و ترمیم کاستی‌های احتمالی بیشتر شود، به همان میزان، آینده نیز روشن‌تر و موفق‌تر خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها