زعفران

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان تربت حیدریه با بیان اینکه از ۱۰ میلیارد دلار ارزش بازار زعفران در دنیا تنها ۴۰۰ میلیون دلار به ایران اختصاص دارد، گفت: با توجه به تولید ۹۵ درصد زعفران دنیا در ایران باید به زودی بورس بین المللی زعفران راه اندازی شود تا قبل از طراحی ابزارهای مالی روی زعفران در بورس کشورهای دیگر، خودمان نبض و مرجعیت قیمت را از طریق بورس کالای ایران به دست بگیریم.

محمدرضا اورانی به «کالاخبر» گفت: در بخش کشاورزی و در قسمت بازار دچار عقب ماندگی هستیم به طوری که بازار در بخش کشاورزی همچنان سنتی بوده و مطابق نیازهای روز حرکت نکرده است این در حالی است که در تمام رشته ها واسطه گر مالی لازم است ولی در بخش کشاورزی با حضور پر تعداد واسطه ها روبه رو هستیم.

وی ادامه داد: یک محصول برای اینکه از تولید کننده به دست مصرف کننده برسد به یک واسطه گر مالی نیاز دارد ولی برخی مواقع با چندین واسطه گر مواجه ایم؛ بنابراین با حمایت استاندار خراسان رضوی و ستاد تنظیم بازار استان، ساماندهی و نظم دادن به واسطه گران مالی در حوزه مرغ گوشتی، گوشت قرمز و سلف خری محصولات زراعی و باغی آغاز شده است.

اورانی اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی و نیز استانداری خراسان آمادگی کامل دارد تا با بورس کالای ایران در زمینه ورود سایر محصولات همکاری کند تا دست واسطه های غیرضروری از بازار کوتاه شود.

وی تصریح کرد: البته در این میان باید آموزش کشاورزان، آموزش فرزاندان تحصیل کرده آن ها و نیز آموزش و توانمندسازی متخصصان کشاورزی در دستور کار قرار بگیرد تا بتوانیم علم استفاده از بورس را در جامعه کشاورزی نهادینه کنیم.

وی به آغاز خرید حمایتی زعفران اشاره کرد و توضیح داد: در حال حاضر  خرید حمایتی زعفران با حمایت دولت، استاندار خراسان و نمایندگان مجلس آغاز شده است به طوری که طی ۱۰ روز اخیر از ۱۸ شهرستان استان بالغ بر ۱۰ تن محصول خریداری شده و زعفران پوشال معمولی به قیمت کیلویی ۸ میلیون ۲۰۰ هزار تومان، پوشال مرغوب کیلویی ۹ میلیون تومان و زعفران نگین به قیمت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ تومان به دو روش فیزیکی و سپرده کالایی از طریق بورس خریداری می کنیم.

وی در ادامه به بازار صادراتی زعفران اشاره کرد و با بیان اینکه از ۱۰ میلیارد دلار بازار صادراتی زعفران در دنیا تنها ۴۰۰ میلیون دلار به ایران اختصاص دارد، عنوان کرد: در این راستا باید کنسرسیومی از صادرکنندگان زعفران کنار یکدیگر قرار گرفته و بنای کسب بازارهای جهانی را بگذاریم تا مبادا صادرکننده ایرانی در خارج از کشور به دلیل تعارض منافع باعث شود قیمت زعفران آسیب ببیند؛ بنابراین به انسجام  و وحدت رفتاری و عملکردی از صادرکنندگان زعفران نیاز داریم.

وی گفت: از سوی دیگر با توجه به اینکه در حال حاضر ۹۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود، نباید از کشورهای رقیب همچون افغانستان و اسپانیا بترسیم لذا پیشنهاد من این است که بورس بین المللی زعفران باید برای ایران باشد و در آینده ای نه چندان دور باید شاهد افتتاح این بورس باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها