پسته

دولت ترکیه به بورس کالای قازیان تپ ماموریت داده است تا با استفاده از دانش روز کشاورزی، علوم گیاهی و بررسی بازار جهانی به کمک فعالان بازار این محصول، استانداردهای پسته ترکیه را از نظر کمی و کیفی ارتقا دهد؛ پسته یکی از کالاهای پر رونق این بورس ترکیه است. پسته به عنوان دردانه صادرات غیر نفتی ایران نیز به تازگی در بورس کالای ایران به شکل معاملات گواهی سپرده و قرارداد آتی معامله می شود و آمارها از استقبال خوب فعالان بازار پسته از این معاملات حکایت دارد.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ طبق آمارهای سال ۲۰۱۶ میلادی، ترکیه با مصرف ۱۳۲ هزار تن پسته یعنی سرانه ۱.۶ کیلوگرم رتبه نخست مصرف جهانی این دانه مغذی را به خود اختصاص داده و پیش بینی می شود برای سال زراعی ۲۰۱۹- ۲۰۱۸  این میزان به ۱۷۶ هزار تن برسد.

عمده پسته تولیدی و وارداتی ترکیه در صنایع کیک و شیرینی پزی و بستنی سازی و همچنین به صورت اسنک و آجیل مصرف می شود. ترکیه در این سال ۶۶۰۰ تن پسته از ایران و آمریکا وارد کرده است.

سطح کشت پسته در ترکیه به ۳۲۰ هزار هکتار رسیده و تولید آن از ۱۲۰ هزار تن در سال فراتر رفته است. تعداد درختان مثمر ۴۷ میلیون و غیر مثمر (نر) ۲۰ میلیون اصله گزارش شده است. با توجه به اینکه درخت پسته هر دو سال یکبار محصول خوب می دهد بنابراین در سال پرمحصول ۴ کیلو و در سال کم محصول تا دو کیلو پسته از هر درخت استحصال می شود.

قازیان تپ و سانلیورفا از مراکز عمده کاشت و تولید پسته در ترکیه محسوب می شوند که نزدیک به ۴۵ درصد پسته تولیدی این کشور را به خود اختصاص داده اند. استان های واقع در فلات آنتولی در جنوب شرق ترکیه مانند سیرت، دیاربکر، آدیامان، کاهرامانماراس، کیلیس و ماردین نزدیک به ۵۰ درصد و استان های ناحیه دریای اژه ۵ درصد تولید پسته ترکیه را دارند. از مجموع ۸۱ استان ترکیه ۵۶ استان در کشت و تولید پسته نقش دارند که قازیان تپ سرآمد آنهاست.

واردات ۴۳ درصدی برای واردات

ترکیه واردات پسته هم دارد؛ ولی به منظور حمایت از تولید داخلی تعرفه ۴۳ درصدی را برای واردات به این کشور تعیین کرده است. سال گذشته نیز با توجه به تنش های میان این کشور و آمریکا ۲۰ درصد به نرخ قبلی اضافه شد تا پسته ایالات متحده با تعرفه ۶۳ درصدی وارد بازار ترکیه شود.

بورس کالای قازیان تپ مسوول امور پسته

اهمیت دادوستد پسته در ترکیه به گونه ای است که دولت در این کشور مسوولیت امور پسته را بر عهده بورس کالای قازیان تپ نهاده است. بورس کالای قازیان تپ محصول پسته را پذیرش و معامله می کند و پسته یکی از کالاهای پر رونق این بورس است.

نوع پسته ترکیه از نظر ظاهر کوچکتر از پسته ایرانی و مغز آن سبزتر است و ترکیه به دنبال بالا بردن کیفیت و اندازه پسته خود است؛ در همین راستا بورس کالای قازیان تپ اعلام کرده در پیگیری همین برنامه، دولت به بورس ماموریت داده تا با ایجاد مرکزی علمی، با استفاده از دانش روز کشاورزی و علوم گیاهی و بررسی بازار جهانی استانداردهای پسته ترکیه را از نظر کمی و کیفی ارتقا دهد.


خبرنگار: محسن نعمتی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها