صالح آبادی

علی صالح آبادی از بررسی نقش اوراق گام در تامین مالی و تولید در پنجمین همایش مالی اسلامی خبر داد.

به گزارش «کالاخبر»، علی صالح آبادی صبح امروز نشست خبری پنجمین همایش مالی اسلامی درباره این همایش اظهار داشت: پنجمین دوره این همایش هفته آینده دهم آذرماه ۱۳۹۸ در دانشگاه الزهرا با محوریت بازار مالی اسلامی و رونق تولید و چالش ها و راهکارها در سه بخش بازار پول، سرمایه و بیمه برگزار خواهد شد.

وی  توضیح داد: در همایش امسال دو پنل با موضوعات نقش اوراق گام در تامین مالی و رونق تولید و پنل دوم با موضوع ارائه مقالات منخب برگزار خواهد شد. وی درباره طرح گام به عنوان یکی از موضوعات این همایش، توضیح داد: این اوراق شبه ضمانت‌نامه است و در این ساز و کار بانک واسطه بین خریدار و فروشنده خواهد شد. برای مثال اگر کارخانه‌ای بخواهد مواد اولیه از شرکتی خریداری کند چک سه ماه آینده به فروشنده می‌دهد و فروشنده می‌تواند این چک را در اختیار بانک قرار دهد.

صالح آبادی افزود: بنابراین می‌توان این چک را در بازار بورس تنزیل کرد به این معنا که اوراق گام هم در بازار سرمایه (بورس) و هم در بازار پول (بانک) مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این پس وجوه عمومی هم می‌توانند در خدمت تولید قرار بگیرند.

رییس انجمن مالی اسلامی با تاکید بر اینکه در این بین بانک برای نگهداری از این چک و عرضه آن کارمزد می‌گیرد، گفت: نرخ این کارمزد براساس مقررات بانک مرکزی است و یک نرخ متعارفی برای آن در نظر گرفته خواهد شد.

به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات، از زمان اجرای انتشار این اوراق اطلاعی ندارم اما ۲۰ روز گذشته کلیات آن در شورای فقهی تصویب شد. این عضو شورای فقهی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه در ایران بانک غیراسلامی نداریم، گفت: یکی از دلایل افزایش نرخ سود بانکی، بالا بودن نرخ تورم در کشور است به طوری که در طول سالیان گذشته میانگین نرخ تورم بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بوده است.

صالح آبادی همچنین درباره عملکرد انجمن مالی اسلامی از زمان تاسیس تاکنون، توضیح داد: در این انجمن که به اذعان بررسی های وزارت علوم دارای رتبه A یعنی بالاترین رتبه میان انجمن ها و رتبه اول میان انجمن های تازه تاسیس است. یکی از اقدامات صورت گرفته ایجاد پایگاه اطلاع رسانی جامعه مالی اسلامی است که با استقبال خوب مخاطبان و متقاضیان رو به رو شده است.

وی ادامه داد: همچنین علاوه بر نشست ها و جلساتی که برگزار شده، برگزاری دوره های DBA بازار سرمایه اسلامی از جمله اقدامات مهم این انجمن است که با همکاری سازمان بورس اوراق بهادار، دانشگاه امام صادق و موسسه رد مانی برگزار شد و با استقبال خوب علاقه مندان نیز مواجه شد.

رییس انجمن مالی اسلامی، گفت: در برنامه های پیش رو نیز در نظر داریم تا دوره DBA بخش مالی اسلامی را برگزار کنیم که بزودی اطلاعات و جزییات این دوره  ها به اطلاع علاقه مندان خواهد رسید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها