هند

نهاد ناظر بازارهای هند از بورس‌های این کشور خواست تا پیش از هرگونه اصلاح و تعدیل در قوانین و مقررات، موافقت این نهاد را کسب کنند.

به گزارش «کالاخبر»، هیئت بورس و اوراق بهادار هند (Sebi) تصمیم گرفته است تا دست بورس‌ها را در زمینه اصلاح قراردادهای مشتقه کالایی باز بگذارد و در این مورد انعطاف بیشتری نشان دهد. حاشیه سود، محدوده قیمت روزانه و تاریخ عرضه قرارداد از جمله مواردی هستند که بورس‌ها می‌توانند آنها را اصلاح کنند. بورس‌هایی که اقدام به اصلاح قراردادهای مشتقه کالایی می‌کنند، باید ۱۰ روز زودتر فعالان بازار و نهاد ناظر بازار را از تصمیم و برنامه خود آگاه کنند.

مقام ناظر همچنین به بورس‌ها اجازه داده تا در صورت تغییر مشخصات کالاها، مفاد قراردادها را تعدیل کنند. البته تغییراتی نیازمند تایید کمیته مشاوره کالا و کمیته نظارت بورس مربوطه هستند. این تغییرات دست‌کم ۳۰ روز قبل از اجرا باید به هیئت بورس و اوراق بهادار هند اعلام شوند و در اختیار فعالان بازار قرار گیرند.

در تغییری دیگر، Sebi از بورس‌ها خواست تا پیش از درخواست مجوز این نهاد برای تایید اصلاح قراردادهای کالایی، موضوع برای بررسی، مشاوره و تایید در اختیار دو کمیته فوق قرار گیرد. هیئت بورس و اوراق بهادار هند در اطلاعیه‌ای شرایط و الزامات هرگونه اصلاح و تغییر در قراردادهای مشتقه کالایی را به بورس‌های کالای این کشور اعلام کرد. به گفته کارشناسان، بورس‌های کالای هند در تلاش هستند تا علاوه بر بازار داخلی به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی نیز نفوذ کنند. در این راستا، افزایش شفافیت در روند معاملات، انگیزه سرمایه‌گذاران خارجی را افزایش می‌دهد.

کیشور نارن دستیار مدیر شرکت خدمات مالی موتیلال اوسوال در این باره گفت: «اصلاحات و تغییراتی که در قراردادهای مشتقه کالایی اعمال می‌شود، موجب افزایش شفافیت در روند معاملات خواهد شد. اما بورس‌هایی که قصد دارند این اصلاحات را به سرعت انجام دهند، باید روند اصلاح و تغییر را ساده کنند و بر کارایی آن بیفزایند.»

نویسنده: محسن نعمتی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها