بورس کالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که عناوینی چون " بورس کالا مرجع قیمت‌ زعفران شده است" ،" معاملات گواهی سپرده کالایی قابلیت بین المللی شدن دارد" ، " کشمش، خرما و ابریشم در راه بورس کالا" و "نوسان قیمت با وجود بازار آتی دیگر دغدغه صنایع نخواهد بود" از مهم ترین آنها بود.

بورس کالا مرجع قیمت‌ زعفران شده است

به گزارش «کالاخبر» مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: بورس کالا یکی از مراجع قیمت‌گذاری زعفران در ایران است، البته هنوز زمینه توسعه انبارها و افزایش حجم معاملات وجود دارد و تجار بزرگ زعفران در حوزه داخلی در بورس فعال هستند، لذا می‌توان گفت بورس کالای ایران در حوزه داخلی یکی از مراجع اصلی تعیین قیمت زعفران است و با ورود فعالان بزرگ در حوزه صادارت به این بازار این امکان نیز وجود خواهد داشت که به سمت مرجعیت قیمتی در سطح بازارهای جهانی زعفران حرکت کنیم.

حامد سلطانی نژاد افزود: از زمان راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالا تاکنون بیش از ۱۰۰ تن زعفران در بورس کالا معامله شده و امسال نسبت به‌ سال قبل مقدار معاملات زعفران رشد قابل توجهی داشته است، اگر خرید توافقی هم به‌ این رقم اضافه شود، قابل توجه خواهد بود.

وی افزود: در مورد زعفران هرچند که در سال گذشته بیش از یک پنجم تولید آن در بورس عرضه شد (در مجموع بازار فیزیکی و گواهی سپرده کالایی)، اما می توان گفت که مرجعیت قیمتی در این حوزه به دست آمده است، زیرا تمامی کشاورزان و بخش قابل توجهی از تجار قیمت های کشف شده در بورس را مبنای معاملات خود قرار می دادند.

معاملات گواهی سپرده کالایی قابلیت بین المللی شدن دارد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: با توجه به راه اندازی و رونق معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران و وجود انبارهای مناسب در جزیره کیش، امکان پذیرش این انبارها و آغاز معاملات بین المللی گواهی سپرده کالایی وجود دارد.

غلامحسین مظفری به ظرفیت های بورس کالا اشاره کرد و افزود: بورس کالا یک فرصت ایده آل برای اقتصاد کشور به شمار می رود به طوریکه می توانیم در حوزه بین المللی برای صادرات و واردات کالاها از مسیر بورس به موفقیت های زیادی دست یابیم.

وی ادامه داد: بورس کالا طی سال های گذشته برای اقتصاد، شفافیت به ارمغان آورده و امروز می توانیم با بهره گیری از ابزارهای مالی گام های روبه جلویی برای صادرات هدفمند و جذب سرمایه گذاران خارجی از این بستر برداریم.

کشمش، خرما و ابریشم در راه بورس کالا

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس از برنامه ریزی و اقدامات بورس کالای ایران و همراهی فعالان بخش کشاورزی به منظور ورود کشمش، خرما و ابریشم به معاملات بورس در آینده ای نزدیک خبر داد.

سعید باستانی عنوان کرد: انتقال بخشی از معاملات محصولات کشاورزی از ساختار سنتی به سازوکار مدرن بورس کالا کار دشوار و سختی بوده که طی دو سال گذشته با پیگیری های بورس کالا و همراهی فعالان بخش کشاورزی شاهد عرضه موفقیت آمیز محصولاتی از جمله زعفران، زیره سبز و پسته به بورس هستیم که به جرات می توان گفت با اقدامات انجام شده، یک تحول بزرگ در بخش کشاورزی کشور در حال آغاز است.

وی با بیان اینکه ابریشم، کشمش و خرما در دستور کار بورس کالا برای معامله به شیوه های نوین و کارآمد قرار دارد، افزود: امیدواریم علاوه بر سه محصول ذکر شده، سایر محصولات کشاورزی نیز راهی عرضه در بورس کالا شوند تا همه فعالان بخش کشاورزی و کشاورزان کل کشور از مزایای بورسی شدن محصولات همچون دریافت یک روزه وجه معامله محصولاتشان، رشد کیفیت محصولات و کنار رفتن دلالان از بازار بهره مند شوند.

بورس کالا عصای دست دولت در کاهش هزینه ها و حمایت از گندمکاران

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: گرچه اساس خرید تضمینی پشتوانه خوبی برای کشاورزان است اما مهم ترین مسئله فعلی، مشکلات اعتباری دولت است که اجرای طرح خرید تضمینی را با چالش مواجه می کند لذا باید زمینه عرضه گندم در بورس کالا را فراهم کرد چراکه با این اقدام علاوه بر صرفه جویی در هزینه های دولت، سود اصلی حاصل از تولید گندم به جای واسطه ها مستقیماً به جیب کشاورزان می رود.

سید راضی نوری بیان کرد: گرچه خرید تضمینی پشتوانه خوبی برای کشاورزان است اما مهم ترین مسئله فعلی، مشکلات اعتباری دولت است لذا راهی جز عرضه گندم در بورس کالا نداریم چراکه علاوه بر صرفه جویی در هزینه های دولت، سود اصلی حاصل از تولید گندم به جای واسطه ها مستقیماً به جیب کشاورزان خواهد رفت.

وی با بیان اینکه تأمین نهاده ها و نگهداری آنها بسیار سخت است افزود: ما باید بخش خصوصی را به صورت مدیریت شده وارد این عرصه کرده و گندم را در بورس کالا عرضه کنیم.

نقدینگی سرگردان به بازار سرمایه هدایت شود

عضو فراکسیون صادرات مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر شاهد حجم بالای نقدینگی سرگردان در کشور هستیم و اگر برای نقدینگی های موجود در کشور سیاست گذاری دقیق و کارشناسی همچون جذب آن به سمت بازار سرمایه صورت نگیرد، بازهم شاهد رسوب نقدینگی در بازارهای کاذب و ضربه های سنگین به بخش واقعی اقتصاد خواهیم بود.

مجید کیان پور با تاکید بر اینکه بورس بهترین مکان برای جذب سرمایه های سرگردان جامعه است، به بورس کالا به عنوان بستر انجام معاملات اشاره کرد و گفت: اصل شفافیت را در معاملات کالاها به واسطه عرضه در بورس کالا شاهد هستیم به شیوه ای که با تمرکز عرضه محصولات مهم و مواد اولیه در بورس، تولیدکنندگان حمایت می شوند و واسطه ها از چرخه توزیع کالاها کنار می روند.

وی تصریح کرد: پس بهترین کار این است که ظرفیت های بورس کالا جدی گرفته شود تا هم به تقویت تولید داخلی و هم به صادرات محصولات کمک کند و این اتفاق مورد رضایت همه زنجیره تولید خواهد بود.

تطبیق دستورالعمل پیشنهادی انتشار اوراق خرید دین کالایی با موازین فقهی

در هفته گذشته دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، از اتمام بررسی دستورالعمل پیشنهادی انتشار اوراق خرید دین کالایی و تطبیق آن با موازین فقهی در جلسه اخیر این کمیته خبر داد .

مجید پیره اظهار داشت: در جلسه اخیر کمیته فقهی ، دستورالعملی که جهت انتشار اوراق خرید دین کالایی پیشنهاد و در کمیته تدوین مقررات جمع بندی شده بود، جهت بررسی ملاحظات فقهی به این کمیته ارجاع شد و کمیته فقهی ، چند ماده و تبصره را درخصوص این دستورالعمل  اصلاح کرد .

نوسان قیمت با وجود بازار آتی دیگر دغدغه صنایع نخواهد بود

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه صنایع مختلف می توانند از ابزارهای مالی بورس کالا به خصوص قراردادهای آتی به منظور پوشش ریسک های قیمتی استفاده کنند، گفت: اگر تولیدکنندگان بزرگ در بخش فلزات و پتروشیمی به سمت استفاده از معاملات آتی روی بیاروند، دیگر نوسان قیمت کالاها دغدغه آن ها نخواهد بود به طوریکه آن ها با ورود به معاملات آتی، نوسانات غیرمترقبه قیمت یک کالا را پوشش داده و ریسک خود را مدیریت می کنند.

حسنعلی بشارت احسانی در خصوص مزایای استفاده از روش های تامین مالی در بورس عنوان کرد:  روش ها و ابزارهای مالی نوین قابل استفاده در بورس کالا می تواند به کاهش هزینه های صنایع و تامین مالی سریع تر آن ها کمک کند و با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های موجود در این بازار، جای توسعه زیادی در خصوص استفاده از این اوراق برای صنایع وجود دارد.

وی با بیان اینکه در سال رونق تولید به هر میزان عرضه مواد اولیه و کالاهای واسطه ای در بورس کالا بیشتر شود، شفافیت و اطمینان از تامین مواد اولیه برای تولید افزایش می یابد، اظهار داشت: در حال حاضر، امکان استفاده از ابزارهای متنوعی از جمله معاملات گواهی سپرده کالایی، اوراق سلف موازی استاندارد و ابزارهای مشتقه وجود دارد و با توجه به سابقه چندین ساله این ابزارها در بورس، زیرساخت ها برای به کارگیری این ابزارها برای همه صنایع در دسترس است.

پذیرش شمش سرب و روی دو شرکت در بورس کالای ایران

در هفته گذشته مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که پذیرش کالای شمش روی شرکت ذوب روی بافق عرضه کننده شرکت صنعتی و معدنی امین خرمدشت، و کالای شمش سرب شرکت ذوب گران رنگین فلز پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و چهل و دومین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۲ آذر ماه ۹۸ در بازار اصلی این بورس مورد تصویب قرار گرفت.

همچنین کالای قیر تولید شرکت پارس پالایش البرز نیز در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد پذیرش قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها