• ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
  • کد خبر: 35154
جهانی

باوجود تمام چالش‌های اقتصادی و بی‌ثباتی‌های موجود در اقتصاد دنیا، بورس‌های کالایی دنیا در سال ۲۰۱۹ عملکرد مطلوبی برجای گذاشته اند که بررسی ها نشان می دهد برخی از کالاها همانند طلا، نفت و پلاتین از پرمعامله ترین کالاهای سال ۲۰۱۹ بوده اند که پیش‌بینی‌ها از تداوم اقبال سرمایه گذاران به سمت این دست کالاها حکایت می‌کند.

طلا؛ صدرنشین سودآور

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»، در سال ۲۰۱۹ بیشترین حجم مبادلات انجام‌شده در بازار کالا به طلا اختصاص داشت. «گلدمن ساکس» در مورد دلیل حجم بالای مبادله طلا در سال ۲۰۱۹ نوشت: بی‌ثباتی اقتصادی دنیا باعث شد تا سرمایه‌گذاران از طلا به‌عنوان منبعی برای حفظ ارزش دارایی‌های خود استفاده کنند و سرمایه‌گذاری در این بخش را افزایش دهند. البته نرخ بهره بانکی پایین که در اغلب کشورهای صنعتی وجود دارد، در قیمت طلا اثرگذار نبوده است.

انتظار می‌رود تا نیمه سال ۲۰۲۰ میلادی متوسط قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی ۱۴۶۰ دلار باشد، ولی برخی از تحلیل گران شرکت «کیتکو» رسیدن قیمت هر اونس طلا تا مرز ۱۸۰۰ دلار تا مارس سال ۲۰۲۱ را پیش‌بینی کرده‌اند.

نفت؛ رو به صعود

دومین کالایی که در سال ۲۰۱۹ میلادی بیشترین حجم مبادله را در بورس‌های کالایی داشته است، نفت خام است. در این سال تقاضای نفت در دنیا روند نزولی داشته است، ولی طبق پیش‌بینی سازمان بین‌المللی انرژی تا سال ۲۰۳۰ میلادی افزایش تقاضای این محصول را شاهد خواهیم بود. از طرف دیگر جنگ تجاری امریکا و چین و محدودیت‌هایی که برای فروش نفت ایران، از سوی آمریکا وضع‌شده، زمینه را برای افزایش قیمت این منبع ارزشمند انرژی فراهم می‌کند.

نکته دیگر این است که توان تولید نفت در امریکا کاهش خواهد یافت. براین اساس، انتظار می‌رود این افت تولید از انتهای سال ۲۰۲۰ اتفاق بیفتد. همه این مسائل به‌تدریج قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی را افزایش خواهد داد و به همین دلیل سرمایه‌گذاری در این بازار هم رشد می‌کند.

پلاتین؛ درخشش بی‌سابقه

سومین کالایی که در سال آتی بیشترین حجم مبادله را داشت، پلاتین است که به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت معرفی شده است. انتظار می‌رود قیمت این فلز در سال آتی بین ۸۳۵ تا ۸۸۱ دلار باشد، ولی در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی رشد بی‌سابقه‌ای در قیمت این محصول فلزی مشاهده خواهد شد.

در پایان گزارش «گلدمن ساکس» ذکر شده است که سرمایه‌گذاری در بازارهای کالایی به دلیل بی‌ثباتی‌های موجود در اقتصاد دنیا سودآوری زیادی دارد، البته در سرمایه گذاری بلندمدت باید مطالعات جامعی قبل از تصمیم‌گیری انجام شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها