پسته

نایب رئیس انجمن پسته ایران گفت: فعالان بازار پسته و کشاورزان همواره برای نگهداری ۱۰ تن پسته، این نگرانی را داشتند که کجا، چگونه و با چه هزینه ای محصولشان را نگهداری کنند اما امروز با سازوکار بورس و معاملات گواهی سپرده پسته این مشکل قدیمی به سادگی برطرف شد.

به گزارش «کالاخبر»، کریم امین زاده فعال صنعت پسته و نایب رئیس انجمن پسته ایران در گفت وگو با سنا عنوان کرد: من چند سالی بود که با عرضه پسته در بورس مخالف بودم زیرا تنوع موجود در آن و تعدد اعداد و ارقامی که در آن وجود دارد و همچنین نگرانی از حیث کیفیت پسته را از دلایل نشدنی عرضه پسته در بورس می دانستم.

وی ادامه داد: اما طی جلسه ای که با مسئولان بورس کالا و متخصصان این حوزه داشتیم، به این باور رسیدیم که پسته می تواند با رعایت برخی جزئیات، وارد بورس شود.

امین زاده اظهار کرد: به دلیل اینکه عرضه پسته در بورس کالا برای همه مردم و کشاورزان شناخته شده نبود، بهتر بود که یک نمونه پسته عرضه شود و سپس با برطرف کردن چالش های آن، کم کم نمونه های دیگری غیر از فندقی مانند پسته «بادامی»، «کله قوچی» و حتی «دهن بست» هم وارد بورس شود که به نظر می رسد این اتفاق رقم بخورد

نایب رئیس انجمن پسته ایران با اشاره به مزایای عرضه پسته در بورس گفت: فعالان بازار پسته و کشاورزان همواره برای نگهداری ۱۰ تن پسته، این نگرانی را داشتند که کجا، چگونه و با چه هزینه ای محصولشان را نگهداری کنند اما امروز با سازوکار بورس و معاملات گواهی سپرده پسته این مشکل قدیمی به سادگی برطرف شد.

نظام انبارداری، مشوق ورود پسته کاران به بورس

وی با اشاره به نگرانی های عمده موجود برای بازار پسته، اذعان کرد: هزینه های بالای نگهداری در بازار سنتی، دلهره و اینکه اغلب کشاورزان قادر به نگهداری پسته نیستند و حتی نمی توانند محصولشان را در انباری به صورت امانات بگذارند چراکه باز هم امنیت لازم را ندارد، سبب می شود تا دلگرمی به عرضه پسته در بورس کالا تقویت شود.

امین زاده اظهار کرد: با توجه شکل گیری معاملات گواهی سپرده و قرارداد آتی پسته، این مزیت برای کشاورز وجود دارد که نگرانی برای نگهداری پسته را نداشته باشد.

این کارشناس حوزه پسته در خصوص معاملات بدون ریسک و تضمین شده بورس کالا گفت: یک عرضه کننده پسته با حضور در بورس کالا می تواند با اطمینان به مجموعه ای با پشتوانه قانونی، محصول خود را در اختیار آن بگذارد و به واسطه برگه ای که در اختیار دارد، به عنوان وثیقه یا ضمانت استفاده کند.

نایب رئیس انجمن پسته ایران در ادامه اظهارات خود به دلیل دیگری که در فهرست مزایای عرضه پسته در بورس کالا قرار می گیرد، اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که بنده به عرضه پسته در بورس متقاعد شدم، قیمت گذاری محصول با استناد به اداره استاندارد بود. نکته جالب توجه این بود که برای یک نمونه پسته، حدود ۱۵ آیتم در قیمت گذاری لحاظ شده بود که این امر، دقت و حساسیت را در دقیق بودن معاملات نشان می دهد.

وی ادامه داد: دقت در قیمت گذاری سبب می شود افراد زیادی از جمله کشاورزان از این امر استقبال کنند و با حذف نگرانی خود از نگهداری پسته، با سود و قیمت های به روز و آنلاین همراه باشند.

امین زاده همچنین بزرگترین مزیت عرضه پسته در بورس کالا را تسهیل روند خرید و فروش برای خریداران و متقاضیان عنوان کرد و گفت: بزرگترین مزیت برای معامله گران است که علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه، به سادگی از طریق سیستم های الکترونیکی، پسته را خرید و فروش کنند.

ضرورت اطلاع رسانی و حذف ذهنیت سنتی

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به اهمیت اطلاع رسانی برای عرضه پسته در بورس به خریداران و فروشندگان تاکید و اظهار کرد: با اطلاع رسانی بیشتر می توان در باور سنتی فعالان بازارهای مختلف به خصوص در بخش کشاورزی تجدید نظر کرد و به این باور رسید که آمدن محصولاتی همچون پسته به بورس می تواند موفق و مثبت باشد؛ در این زمینه همفکری و هم اندیشی با فعالان بازار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها