طلا

قیمت طلا روز گذشته تغییر محسوسی نداشت و این ثبات به رغم انتشار گزارش های متعدد از اقتصاد آمریکا و نوسان های بزرگ در شاخص های مالی بازارهای بزرگ جهان رخ داد و موجب تعجب سرمایه گذاران شد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، دیروز گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بود. در گزارش مربوط به نرخ تورم در ماه گذشته میلادی آمده بود، قیمت کالاهای مصرفی ۰.۴ درصد رشد کرده است. پیش بینی شده بود این رقم ۰.۳ درصد باشد. از سوی دیگر اعلام شد موارد شروع ساخت و سازها در ماه گذشته میلادی ۶.۶ درصد افزایش یافته که بالاتر از پیش بینی اقتصادان ها بود.

خبرهای دیگری هم که در روزهای اخیر از اقتصاد آمریکا منتشر شده عموما مثبت بوده و اکنون به نظر می رسد راه برای افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک از سوی بانک مرکزی این کشور فراهم شده است. اما خبرهای مثبت، رشد ارزش دلار را در پی نداشت و این نخستین عامل ثبات در قیمت طلا در روز گذشته بود. اما دلیل رشد نکردن ارزش دلار به رغم خبرهای مثبت اقتصادی این است که ارزش این ارز در روزهای اخیر به میزانی قابل ملاحظه افزایش یافته و رشد مجدد آن مستلزم مدتی استراحت است.

عامل دیگر افزایش نیافتن قیمت طلا، اقدام برخی سرمایه گذاران به فروش برای شناسایی سود است. قیمت فلز زرد در روزهای اخیر رشد کرده و اکنون از دید برخی فعالان بازار زمان خروج از بازار فرارسیده است.

نکته دیگر این است که خبرهای منتشر شده درباره وضعیت اقتصاد آمریکا در ماه گذشته میلادی که نخستین ماه از سه ماهه دوم است مثبت بوده و این امر نشان می دهد اوضاع در حال بهتر شدن است. سال پیش نیز در سه ماهه نخست سال، وضعیت شاخص های اقتصادی آمریکا خوب نبود اما در ماه های بعد اوضاع سامان یافت. بدین ترتیب از جذابیت طلا کاسته شده است.

تحلیلگران موسسه مک کواری معتقدند عامل اصلی تغییرات قیمت طلا در ماه های آینده وضعیت اقتصاد آمریکاست. اگر نشانه های بیشتری از بهبود نمایان شود جایی برای افزایش بیش از پیش قیمت فلز زرد وجود ندارد.

ثبات قیمت طلا در روز گذشته همچنین حاصل رویکرد انتظار سرمایه گذاران بود. آنها منتظر انتشار گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا هستند. امروز این گزارش منتشر می شود و انتظار می رود در آن بر لزوم افزایش نرخ های بهره در صورت بهبود اوضاع اقتصادی تاکید شده باشد.

تحلیلگران تکنیکال معتقدند قیمت طلا می تواند تا ۱۳۰۶ دلار در هر اونس رشد کند. البته دو سطح مقاومت قیمت ها به ترتیب ۱۲۸۲ دلار و ۱۲۹۲ دلار است. همچنین سطح حمایت، ۱۲۵۰ دلار تعریف شده است. دو سطح اولیه حمایت به ترتیب ۱۲۷۰ دلار و ۱۲۶۴ دلار است.

قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون ۲۰ درصد رشد کرده و نهادهای تحلیلگر همگی معتقدند امسال قیمت ها پس از سه سال کاهش، رشد خواهد کرد. شورای جهانی طلا در دو گزارش اخیر خود با اشاره به افزایش تقاضای فیزیکی برای طلا و رشد تقاضا برای سرمایه گذاری در این فلز، افقی روشن برای آن ترسیم کرده است. البته این به معنای افزایش قیمت ها به سطوح بسیار بالاتر از ارقام کنونی نیست.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها