معدن

بررسی آمار صادرات غیرنفتی کشور نشان می دهد که بخش معدن وصنایع معدنی امروز بیش از یک پنجم سهم کل را به خود اختصاص داده، بگونه ای که برپایه آمارهای سال گذشته ۲۱ درصد به ثبت رسید.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایرنا، داده های آماری سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) نشان می دهد که سهم بخش معدن وصنایع معدنی در سال ۱۳۹۴ برابر با ۱۶ درصد کل بود، اما سال ۱۳۹۷ با رقم بیش از ۹.۲ میلیارد دلار به سطح ۲۱ درصدی رسید.سال ۹۴ سهم بخش معدن وصنایع معدنی از کل صادرات غیرنفتی به رقم افزون بر ۳.۶ میلیارد دلار رسیده بود.

زنجیره فولاد و محصولات مرتبط به عنوان شاخص ترین کالای صادراتی در بخش معدن و صنایع معدنی محسوب می شود و در سال ۹۷- ۱۳۹۶ اوج گیری صادرات فولاد و زنجیره مربوطه رقم خورد و میزان صادرات زنجیره با ثبت رکوردی جدید به ترتیب ۹.۲ و ۸.۹ میلیون تن صادرات رقم خورد.

همچنین آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز نشان داد که ایران در سال ۱۳۹۷ توانست تولیدات فولادی و زنجیره مربوطه را به ۴۰ کشور جهان صادر کند و به این ترتیب ایران که در حدود یک دهه گذشته سالیانه بطور متوسط پنج تا هفت میلیون واردات فولاد داشت، امروز در باشگاه صادر کننده میلیونی این فلز راهبردی جای گرفته است.

آمار هفت ماهه ۹۷ 

براساس آمار انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در کارنامه هفت ماهه ۹۸، رشد تولید پنج درصدی شمش فولاد خام (میانی) و هفت درصدی تولیدات فولادی نسبت به دوره مشابه سال ۹۷ ثبت شد، مجموع تولید فولاد میانی (خام) در دوره این گزارش به رقم ۱۵ میلیون و ۱۶۸ هزار تن رسید که نسبت به رقم ۱۴ میلیون و ۴۵۴ هزار تن عملکرد هفت ماهه پارسال افزایش پنج درصدی دارد.

برپایه این داده های ثبتی، از مجموع تولید شمش فولادی هفت ماهه ابتدایی امسال سهم بیلت و بلوم هشت میلیون و ۸۷۲ هزار تن و اسلب ۶ میلیون و ۲۹۶ هزار تن است.

همچنین کل تولیدات فولادی در مدت هفت ماهه امسال به رقم ۱۱ میلیون و ۷۵۲ هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته هفت درصد افزایش نشان می دهد. میزان تولید هفت ماهه ۹۷ تولیدات فولادی ۱۰ میلیون و ۹۵۵ هزار تن بود.

آمار عملکرد امسال نشان می دهد که سهم مقاطع طویل فولادی پنج میلیون و ۶۸۲ هزار تن و سهم مقاطع تخت فولادی ۶ میلیون و ۷۰ هزار تن است که در مقایسه با دوره مشابه پارسال به ترتیب رشد هشت و هفت درصدی دارد.

برپایه این بررسی در بخش مقاطع طویل فولادی بیشترین رشد تولید مربوط به تیرآهن در دوره هفت ماهه امسال در مقایسه با پارسال ۲۷ درصد است و در زمینه مقاطع تخت فولادی هم ورق پوشش‌دار با افزایش ۲۴ درصدی است. میزان تولید تیرآهن در هفت ماهه امسال به رقم ۶۲۵ هزار تن رسید، درحالی که در دوره مشابه سال گذشته ۴۹۲ هزار تن تولید ثبت شده بود.

علاوه براین میزان تولید ورق پوشش‌دار در هفت ماهه سال ۹۸ به رقم ۹۷۵ هزار تن رسید، درحالی که در دوره مشابه سال ۹۷ رقم ۷۸۸ هزار تن به ثبت رسیده بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها