فلاح

دو دوره آموزشی آشنایی با معاملات بازار فیزیکی و بازار مالی بورس کالای ایران در روزهای ۱۵ و ۲۲ دی ماه جاری به همت مرکز مالی ایران برگزار می شود که مدرس این دوره های آموزشی در گفت و گو با کالاخبر با اعلام استقبال سرمایه گذاران از بازار مالی بورس کالا بر اهمیت و ضرورت یادگیری فعالان بازارها با قواعد ابزارهای مالی تاکید کرد.

جواد فلاح مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک  بورس کالا و مدرس دوره آموزشی آشنایی با معاملات بازار مالی بورس کالا به کالاخبر گفت: در این دوره آموزشی شرکت کنندگان با فرآیند پذیرش انبار و معاملات گواهی سپرده کالایی، مکانیزم تشکیل صندوق کالایی و همچنین فرآیند انتشار  اوراق سلف موازی استاندارد و نحوه معاملات آن در بورس کالای ایران آشنا می شوند.

وی با بیان اینکه استقبال سرمایه گذاران از بازارهای مالی بورس کالا چشم گیر بوده است به معاملات گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و گفت: گواهی سپرده کالایی یکی از ابزارهایی است که تولید کالای موجود در انبار پذیرش شده توسط بورس کالا را به اوراق بهادار قابل معامله در بازار سرمایه تبدیل می کند که تمام ویژگی های اوراق بهادار موجود در بازار سرمایه اعم از معاملات پیوسته در بازار ثانویه، امکان توثیق برای اخذ تسهیلات در شبکه بانکی، امکان نظارت نهادهای مالی در معاملات کالا و همچنین معافیت مالیاتی را داراست.

فلاح افزود: در این نوع معاملات افراد می توانند به صورت آنلاین با داشتن کد سهامداری از سراسر کشور، کالاهای موجود در انبارهای مورد تایید بورس کالا  که کالاهای استانداردی هستند را معامله کنند.

وی در خصوص صندوق کالایی نیز گفت: صندوق کالایی یکی دیگر از ابزارهایی است که توانسته سرمایه های بسیار خرد افراد را کنار هم جمع آوری و براساس امیدنامه صندوق روی اوراق مبتنی بر کالا سرمایه گذاری کند.

به گفته فلاح، سرمایه گذاری در صندوق های کالایی این امکان را به سرمایه گذار می دهد که از منافع حاصل از تغییرات قیمتی کالاها بهره مند شوند در شرایطی که این سرمایه ها توسط مدیر صندوق که به صورت حرفه ای روی اوراق بهادار مبتنی بر کالا سرمایه گذاری می کند، مدیریت می شود.

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک در خصوص اوراق سلف موازی استاندارد نیز گفت: اوراق سلف موازی استاندارد یکی از ابزارهای تامین مالی در بورس کالای ایران است که بر اساس آن شرکت های تولید کننده، کالایی را که قرار است در آینده تولید کنند، به فروش می رسانند و با منابعی که از این فروش به دست می آورند نیاز به تامین سرمایه در گردش خود را مرتفع می کنند.

وی عنوان کرد: در دوره آشنایی با بازار فیزیکی بورس کالا هم تاریخچه راه اندازی بورس کالا، نحوه پذیرش شرکت ها و کالاها و نحوه دادوستد و تسویه معاملات و چگونگی برخورد با تخلف هر یک از طرفین معامله تشریح می شود.

فلاح در پایان گفت: با توجه به نقش پررنگ بازار سرمایه در اقتصاد کشور و سهم قابل توجه معاملات بورس کالا در بازار سرمایه، آشنایی هر چه بیشتر فعالان اقتصادی، صنایع و سرمایه گذاران با کارکردهای بازار فیزیکی و مالی این بورس نیاز است که در همین راستا بورس کالای ایران به طور مستمر اقدام به برگزاری دوره های آموزشی می کند.  

*گردآورنده: سودابه کیوان فر

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها