• ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
  • کد خبر: 36125
نفت

سال ۲۰۱۹ سال پرآشوبی برای بازار نفت بود.

به گزارش «کالاخبر»به نقل از ایسنا، در این سال قیمتهای نفت به دلیل حملات هوایی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و جهش نرخهای حمل بار پس از وضع تحریمهای آمریکا علیه شرکتهای کشتیرانی چینی افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر حاشیه سود پالایش نفت در آسیا به پایین‌ترین حد در بیش از یک دهه گذشته رسید در حالی که استانداردهای جدید سازمان بین المللی دریانوردی که از اول ژانویه به اجرا درآمد، بازارها را ملتهب کرد.

افزایش قیمت ناشی از حملات به قلب نفت عربستان

نفت برنت در ۱۶ سپتامبر پس از حملات پهپادی و موشکی که به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در ابقیق و خریص انجام گرفت و نصف تولید نفت این کشور را فلج کرد، حدود ۱۵ درصد رشد قیمت داشت که بزرگترین رشد قیمت روزانه این شاخص بود. با وجود این که تولید نفت این کشور به وضعیت عادی بازگشت، اما قیمت‌های نفت پس از مذاکرات نتیجه بخش میان آمریکا و چین و اعلام فاز اول توافق تجاری از سوی این کشورها که دورنمای رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت را بهبود بخشید و همچنین تعهد اوپک پلاس برای کاهش تولید بیشتر، بالا ماندند.

رشد سرسام آور کرایه حمل محموله های نفتی

هزینه حمل نفت خام از خاورمیانه به چین در اواسط اکتبر پس از این که آمریکا شماری از کشتی های کشتیرانی چینی از جمله یک واحد شرکت کاسکو را به اتهام نقض تحریم‌های این کشور، در لیست سیاه قرار داد، جهش پیدا کرد. حدود ۳۰۰ نفتکش به دلیل نگرانی بازار جهانی نفت از نقض تحریم‌های آمریکا با محدودیت دسترسی مواجه شدند و این امر نرخ حمل محموله‌ها را به رکورد بالایی رساند.

طبق آمار Galbraits، اگرچه نرخ حمل روزانه محموله های تک در مسیرهای آسیایی حدود ۶۱ درصد از زمان جهش قیمت‌ها کاهش پیدا کرده اما همچنان حدود سه برابر بیشتر از میانگین پنج ساله است.

کاهش نرخ سود پالایش

برخلاف این پیش بینی که حاشیه سود دیزل بالا خواهد رفت، سود پالایش نفت خام دوبی در آخرین ماه‌های سال ۲۰۱۹ سقوط کرد. تداوم فشار منفی روی حاشیه سود، پالایشگاه‌های آسیایی را ناگزیر کرد به فکر کاهش نرخ فعالیتشان باشند. حتی برخی از پالایشگاه‌های مستقل چینی به دلیل حاشیه سود پایین، ناچار شدند با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیتشان فعالیت کنند.

سورپرایز اوپک برای بازارهای نفت

تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، در نشستی که اوایل دسامبر در وین داشتند، با افزودن ۵۰۰ هزار بشکه در روز دیگر به کاهش تولیدشان موافقت کردند و از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ به مدت سه ماه به میزان ۱.۷ میلیون بشکه در روز تولیدشان را محدود خواهند کرد.

این گروه سیاست تولید نفت خود را در یک نشست فوق العاده که روزهای پنجم و شش مارس برگزار می‌شود، بازبینی خواهد کرد. از ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش جدید، اوپک ۳۷۲ هزار بشکه در روز و کشورهای غیراوپک ۱۳۱ هزار بشکه در روز را برعهده خواهند گرفت. این توافق باعث شد بانک‌های بزرگ پیش بینی خود از دورنمای قیمت‌ای نفت در سال ۲۰۲۰ را بازبینی کرده و بالا ببرند.

با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود پیش بینی کرده است، حتی اگر اوپک و متحدانش به توافق کاهش تولید به طور کامل پایبند بمانند و رشد عرضه کشورهای غیراوپک کاهش پیدا کند، همچنان ۷۰۰ هزار بشکه در روز مازاد عرضه وجود خواهد داشت.

تغییر مقررات کشتیرانی

اختلاف قیمت نفت سبک در برابر گریدهای سنگین‌تر افزایش پیدا کرد که ناشی از تغییر استانداردهای سوخت کشتیرانی بود. نفت سبک‌تر بسیار پرتقاضا شده، زیرا به راحتی می‌تواند با سوخت‌های دارای آلایندگی کمتر  که مطابق با استانداردهای IMO هستند، آمیخته شود.

مقررات IMO ۲۰۲۰ همچنین قیمت گریدهای دارای سولفور کمتر مانند قطر لند، سوکول روسیه و پایرنیز استرالیا را تقویت کرده است. طبق مقررات جدید سازمان بین المللی دریانوردی (IMO)، از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ باید نفت کوره حاوی ۰.۵ درصد سولفور یا کمتر در کشتی‌ها مورد استفاده قرار گیرد مگراین که کشتی‌ها، سیستمهای معروف به اسکرابر را برای حذف سولفور از گازهای خروجی منتشره نصب کرده باشند؛ بنابراین می‌توانند همچنان از نفت کوره سولفور بالا (HSFO) استفاده کنند. مقررات جدید IMO نوید دهنده بزرگترین تغییر در سوخت کشتیرانی از زمان جایگزین شدن نفت به جای زغال سنگ در یک قرن پیش است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها