• ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
  • کد خبر: 36136
نفت

در آغاز هر سال پیش‌بینی‌های زیادی در مورد اقتصاد دنیا منتشر می‌شود، ولی اصلی‌ترین و مهم‌ترین پیش‌بینی که در تمام رسانه‌ها دیده می‌شود، پیش‌بینی قیمت نفت است. اغلب مراکز مطالعاتی در دنیا اقدام به ارائه این پیش‌بینی می‌کنند زیرا قیمت نفت روی اقتصاد دنیا تأثیر زیادی دارد. این تأثیرگذاری را می‌توان از شاخص‌های کلان اقتصاد کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت تا بورس‌های کالایی و بازار سرمایه مشاهده کرد.

به گزارش «کالاخبر»، شبکه تلویزیونی «سی ان بی سی» اخیراً گفت و گویی با «کارل شوام»، ازکارشناسان برجسته بازار نفت در «مرکز مطالعات ای اچ تی» انجام داده است. طبق نظر این کارشناس درسال ۲۰۲۰ میلادی قیمت نفت در بازار جهانی حدود ۵۰ دلار خواهد بود. وی دلیل این پیش بینی را کاهشتقاضا برای نفت و فراورده‌های نفتی در دنیا می داند که در افت نرخ رشد اقتصادی و صنعتی از یک‌سوییو تلاش جهانی برای جایگزین کردن نفت با منابع پاک‌تر برای مقابله با گرمایش زمین از سوی دیگر ، ریشهدارد.

البته در نیمه اول سال ۲۰۲۰ میلادی تقاضای نفت در دنیا اندکی رشد می‌کند، ولی در نیمه دوم شاهدضعف تقاضا خواهیم بود و این ضعف تا سال ۲۰۲۱ هم ادامه می‌یابد. طبق نظر این کارشناس بازار نفت،از طرف دیگر در بخش عرضه هم مازاد مشاهده خواهد شد. در این سال عرضه نفت از طرف کشورهایغیراوپکی رشد می‌کند که اصلی‌ترین و مهم‌ترین این کشورها برزیل، کانادا و نروژ هستند. این مازاد عرضهدر شرایط افت نسبی میزان تقاضا زمینه را برای کاهش قیمت نفت در بازار فراهم خواهد کرد.

یک نکته بسیار اثرگذار روی بازار نفت، تنش تجاری آمریکا و چین است. باوجود اینکه در ظاهر توافق‌هایاولیه‌ای بین دو کشور انجام شده ، ولی در عمل فاصله زیادی تا بازگشت آرامش به فضای تجاری دنیاوجود دارد که این واقعیت ملموس ، چالشی جدید برای بازار نفت ایجاد خواهد کرد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها