بورس کالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که عناوینی چون " بررسی راه اندازی معاملات گواهی سپرده برنج در بورس کالا "، " اوراق خرید دِین کالا ابزاری کارآمد برای تامین مالی "، " عرضه صادراتی پلیمر پتروشیمی مارون در بورس کالا "، " با راه اندازی اوسک، بورس کالا مرجع قیمت زعفران دنیا می شود" از مهم ترین  آنها بود.

بررسی راه اندازی معاملات گواهی سپرده برنج در بورس کالا

به گزارش «کالاخبر»، در هفته گذشته چهل و هشتمین جلسه میز تخصصی کالایی بود با موضوع  راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی برنج در بورس کالای ایران برگزار شد.

در این جلسه سید اسماعیل یزدان پناه مدیرعامل مرکز توسعه تجارت برنج مازندران بحث لزوم ایجاد شفافیت و قابل کنترل بودن نوسانات کاذب بازار برنج را مطرح کرد و بورس را ابزاری برای تحقق این اهداف دانست و تاکید کرد: با توجه به لزوم رعایت استانداردها در بورس و کشف قیمت ها براساس کیفیت محصول، کشاورز به سمت ارتقای کیفیت حرکت می کند و می توان مانع از افت کاذب قیمت ها در زمان پیک عرضه به ویژه بعد از برداشت محصول شد و دغدغه و نگرانی کشاورز را از بابت نوسانات قیمتی برطرف کرد.

بازارسازی برای برنج کاران یک هدف مهم

علیرضا ناصرپور سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا نیز در این جلسه اظهار داشت: با تجربه عرضه سایر کالاهای کشاورزی در قالب گواهی سپرده کالایی این نتیجه به دست آمده که کشاورزان به دلیل امکان دستیابی سریع به پول حاصل از فروش محصول خود و امکان تامین مالی از این محل و همچنین بهره گیری از شفافیت معاملاتی راغب به استفاده از این ابزار هستند. ضمن اینکه بورس با بازارسازی برای فروش محصولات به کشاورزان کمک می کند و این امر برای کشاورزان خرده مالک مزیت بزرگی است.

تعمیق بازار برنج به کمک بورس کالا

علی جعفری مدیر بورس منطقه ای مازندران نیز با بیان اینکه به کمک بورس کالا می توان به دغدغه کشاورزان در خصوص تنظیم بازار و ثبات قیمتی پایان دهیم، گفت: بازار سنتی برنج ابزار لازم برای تنظیم بازار را در اختیار ندارد و این ابزار گواهی سپرده کالایی است که ضمن تامین مالی موردنیاز کشاورز، می تواند کشاورز را به سمت کاهش تنوع در تولید محصول و در مقابل افزایش تناژ تولید هدایت کند.

اوراق خرید دِین کالا ابزاری کارآمد برای تامین مالی

در هفته گذشته غلامرضا مصباحی مقدم گفت: انتشار اوراق خرید دین کالایی در بورس کالا با توجه به تطبیق آن با موازین فقهی مورد تصویب کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفته است که با عملیاتی شدن آن، ابزاری جدید و کارآمد به جمع ابزارهای مالی بازار سرمایه برای تامین مالی شرکت ها اضافه می شود.  

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:  زنجیره ابزارهای مالی بازار سرمایه در حال تکامل است و انتشار اوراق خرید دین کالایی در تامین مالی سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی بسیار کمک کننده خواهد بود.

بورس کالا محلی امن و شفاف برای واگذاری اموال دولت

رئیس امور پایش تعهدات دولت و تجهیز منابع سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص واگذاری اموال منقول و غیرمنقول دولت گفت: یکی از شیوه‌های واگذاری، بورس کالا است که در آن همه چیز شفاف از قیمت‌گذاری تا خریدار و فروشنده به وضوح مشخص است و کاملاً قابلیت معامله در فضایی شفاف وجود دارد و می‌توان از این روش اقدام کرد.

مژگان خانلو توضیح داد: این روزها برخی می‌گویند این واگذاری‌ها با فساد همراه است، در حالی که فرآیند اجرایی با رعایت قانون برگزاری مناقصات و رعایت سایر ضوابط معاملات دولتی صورت می‌پذیرد و قطعا رافع نگرانی‌ها خواهد بود. در عین حال که یکی از شیوه‌های واگذاری، بورس کالا است که در آن همه چیز شفاف از قیمت‌گذاری تا خریدار و فروشنده به وضوح مشخص است.

با راه اندازی اوسک، بورس کالا مرجع قیمت زعفران دنیا می شود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طرح راه‌اندازی سازمان جهانی زعفران با نام اختصاری «اوسک» که از سازمان اوپک الگو گرفته است، در دستورکار قرار دارد که با تشکیل این سازمان، بورس کالای ایران می‌تواند به مرجع اصلی تعیین قیمت زعفران دنیا تبدیل شود.

سیدحسن حسینی شاهرودی عنوان کرد: در این میان ورود زعفران به بورس کالا یک گام مثبت در راستای اصلاح این روندها بوده است که با راه اندازی سازمان جهانی اوسک بدون تردید زمینه برای شناساندن زعفران ایران به دنیا و مرجعیت قیمتی بورس ایران فراهم می شود.

عرضه صادراتی پلیمر پتروشیمی مارون در بورس کالا

اولین عرضه صادراتی پلیمر در سال ۱۳۹۸ در بورس کالای ایران، شنبه ۱۴ دی ماه با عرضه ۲۲۰ تنی پلی پروپیلن شیمیایی MR۲۳۰ از سوی پتروشیمی مارون انجام خواهد شد.

پتروشیمی مارون شنبه هفته آتی، ۲۲۰ تن پلی پروپیلن شیمیایی MR۲۳۰ را برای تحویل در ۸ بهمن ماه امسال با قیمت پایه ۴۲۲۰.۵ درهم و به صورت عمده و اعتباری در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه خواهد کرد.

امکان تامین مالی واحدهای صنعتی از بورس کالا

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی بوشهر گفت: با وجود شرایط سخت دریافت تسهیلات بانکی می توان نیاز به تامین نقدینگی واحد های کوچک و متوسط را از طریق بازار فرابورس و بورس کالا تامین کرد.

مهدی صفوی در مورد تامین منابع مالی از بازار سرمایه، آشنایی بخش خصوصی و تولیدکنندگان استان با بازار سرمایه اظهار داشت:برخورداری از معافیت مالیاتی ، سهولت و سرعت پذیرش و فعالیت های تبلیغی و اطلاع رسانی در قالب معرفی شرکت به آحاد جامعه ، از مزایای فراهم شدن بستر پذیرش صنایع کوچک و متوسط در فرابورس و بورس کالا و یکی از روش های تامین مالی تولیدکنندگان داخلی از بازار سرمایه است و این شرکت ها با پذیرش در فرابورس بخشی از سهام خود را در بورس عرضه و برای افزایش خطوط تولید و احداث کارخانجات جدید داخلی تامین مالی ارزان قیمت می کنند.

جذابیت ابزارهای مالی بورس کالا برای سرمایه گذاران

جواد فلاح مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک  بورس کالا و مدرس دوره آموزشی آشنایی با معاملات بازار مالی بورس کالا گفت: دو دوره آموزشی آشنایی با معاملات بازار فیزیکی و بازار مالی بورس کالای ایران در روزهای ۱۵ و ۲۲ دی ماه جاری به همت مرکز مالی ایران برگزار می شود که در این دوره آموزشی شرکت کنندگان با فرآیند پذیرش انبار و معاملات گواهی سپرده کالایی، مکانیزم تشکیل صندوق کالایی و همچنین فرآیند انتشار  اوراق سلف موازی استاندارد و نحوه معاملات آن در بورس کالای ایران آشنا می شوند.

«آموزش» دروازه ورود به بازار مشتقه بورس کالای ایران

رحمان آراسته، کارشناس بازار سرمایه و مدرس دوره آموزشی آشنایی با قراردادهای مشتقه بورس کالا در خصوص اهمیت برگزاری دوره های آموزشی گفت: با توجه به اهمیت روز افزون بازار سرمایه در اقتصاد ما، نیاز به آشنایی عامه مردم و علاقه مندان با مفاهیم کلی و ابزارهای مالی بازار سرمایه احساس می شود که از این رو مرکز مالی ایران اقدام به برگزاری دوره های آموزشی در این زمینه کرده است.

وی به برگزاری دوره آشنایی با قراردادهای مشتقه بورس کالا اشاره کرد و افزود: با توجه به جذابیت و البته ریسک بالای قراردادهای آتی و آپشن، آموزش هر چه بیشتر فعالان بازارها با اصول و مفاهیم اصلی بازار قراردادهای مشتقه باید در دستورکار قرار گیرد تا افراد با دانش کافی وارد این معاملات شوند.

زعفران نگین را برای تحویل اردیبهشت ۹۹ معامله کنید

در هفته گذشته سررسید جدید قرارداد زعفران نگین برای تحویل اردیبهشت اردیبهشت ۹۹ راه اندازی شد.

با راه اندازی سررسید جدید در بازار آتی، در حال حاضر هر گرم زعفران نگین در قرارداد آتی تحویل اردیبهشت ۹۹ با قیمت ۱۰۳هزار ریالی در بورس کالای ایران داد و ستد و بالغ بر ۲۰هزار قرارداد منعقد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها