• ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۷
  • کد خبر: 36245
نفت

سال ۲۰۲۰ در حالی آغاز شده که بازار نفت بیش از همیشه غیرقابل پیش بینی است.

به گزارش «کالاخبر» ، آیا در سال ۲۰۲۰ اوپک پلاس کاهش تولید نفت خود را تمدید خواهد کرد؟ آیا رشد نفت شیل آمریکا سرانجام متوقف خواهد شد؟ آیا امسال سال خودروهای برقی است؟ پایگاه خبری اویل پرایس به بررسی ۱۰ موضوعی پرداخته که در سال ۲۰۲۰ مورد توجه بازار نفت خواهند بود. این موضوعات عبارتند از:

بدهی شیل، کندی رشد تولید شیل آمریکا

رونق نفت شیل آمریکا که بر پایه استقراض ارزان بوده، با حساب و کتاب روبروست. حدود ۱۰۰ شرکت نفت و گاز آمریکای شمالی از سال ۲۰۱۵ اعلام ورشکستگی کرده‌اند اما موعد پرداخت کوهی از بدهی چند سال گذشته فرارسیده است. موعد پرداخت حدود ۴۱ میلیارد دلار بدهی در سال ۲۰۲۰ فرا می‌رسد که به معنای احتمال وقوع ورشکستگی‌های بیشتر است. موج بدهی ممکن است صنعت نفت شیل آمریکا را مجبور کند روند توسعه فعالیت خود را آهسته کند تا راهی برای پرداخت بدهی به وام دهندگان پیدا کند.

سال خودروهای برقی

برخی از تحلیلگران می‌گویند سال ۲۰۲۰ سال خودروهای برقی خواهد بود زیرا ده‌ها مدل جدید خودروی برقی وارد بازار خواهند شد. در اروپا مدلهای موجود خودروهای برقی از ۱۰۰ به ۱۷۵ مدل افزایش پیدا خواهد کرد. روند فروش در اواخر سال ۲۰۱۹ آهسته شد اما کل بازار جهانی خودرو رشد منفی پیدا کرد. خودروهای برقی ممکن است برای حفظ روند رشدشان به سختی تلاش کنند اما خودروهای برقی سهم رو به رشدی از بازار را تصرف کرده‌اند.

تغییرات جوی

سال ۲۰۲۰ با تصاویر جهنمی از آتش سوزی‌های خارج از کنترل استرالیا آغاز شد. ۲۰۱۹ یکی از گرمترین سال‌ها و دهه ۲۰۲۰ گرم‌ترین دهه به ثبت رسیده بود. افزایش دمای هوا و فجایع طبیعی مختلف، فشار روی صنعت نفت و گاز را افزایش خواهد داد. تغییرات جوی به عامل نگرانی شرکتهای سهامی عام تبدیل شده است. مدیران نفتی از افزایش ریسک سرمایه گذاری با توجه به اقداماتی که پیرامون تغییرات جوی انجام می‌گیرد، مطلع هستند. بانک سرمایه گذاری اروپایی دو ماه قبل به فاینانس پروژه‌های نفت، گاز و زغال سنگ پایان داد و بانک گلدمن ساکس فاینانس زغال سنگ و نفت قطب شمال را کاهش داده است. تصمیمات مشابه احتمالا از سوی موسسات مالی دیگر اعلام خواهد شد.

سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO)

مقررات مربوط به سوخت پاک از سوی سازمان بین‌المللی دریانوردی از ابتدای امسال به اجرا گذاشته شد. این مقررات که بر اساس آن سولفور موجود در سوختهای دریایی باید از ۳.۵ به ۰.۵ درصد کاهش پیدا کند، روی بازار چهار میلیون بشکه در روز سوختهای دریایی تاثیر می‌گذارد. پالایشگاه‌ها و کشتیرانی از استراتژیهای متعددی برای عمل به این مقررات استفاده کرده‌اند که شامل نصب تجهیزات اسکرابر و افزایش تولید سوختهای حاوی سولفور اندک بوده است. این مقررات که زمانی مانند یک فاجعه به نظر می‌رسید با وقفه‌های معدودی به اجرا درآمد با این حال مشکلاتی در خصوص وجود رسوب در سوختهای جدید مشاهده شده است.

مازاد عرضه

بازارهای متعددی شامل زغال سنگ، گاز طبیعی مایع (LNG) و نفت خام با مازاد عرضه روبرو هستند. در حالی که بازار تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد، اوپک پلاس تاثیر زیادی روی نفت خام داشته است. رفع اشباع عرضه گاز طبیعی در آمریکا دشوارتر خواهد بود و گازی که به همراه نفت خام استخراج می‌شود، همچنان با وجود مشکلات مالی صنعت گاز شیل، رشد خواهد کرد. بازار جهانی LNG هم دچار اشباع عرضه شده و در نتیجه قیمت‌ها به پایین‌ترین رکورد چند سال اخیر سقوط کرده‌اند. برخی از تحلیلگران حتی پیش بینی کرده‌اند به دلیل کاهش قیمت محموله‌های تک، برخی قراردادهای تحویل گاز لغو خواهند شد.

ادامه رشد تجدیدپذیرها

تجدیدپذیرها عمده ظرفیت جدیدی که سال ۲۰۱۹ در آمریکا ایجاد شد به حساب می‌آیند. انتظار می‌رود ظرفیت مخازن انرژی در سال ۲۰۲۰ دو برابر شود. برخی از سیاستهای دولتی بلندپروازانه در سال ۲۰۱۹ اعلام شد که ۱۰۰ درصد انرژی تجدیدپذیر را هدف گرفته است. حدود ۱۰ نیروگاه آمریکایی برنامه‌هایی برای به صفر رساندن انتشار کربن اعلام کرده‌اند. تجدیدپذیرها در سال میلادی گذشته عملکرد بهتری از سهام نفت و گاز داشتند و کاهش هزینه‌ها و سیاستهای حمایتی به حمایت از تجدیدپذیرها آمد و آینده نیروی بادی و خورشیدی را روشن‌تر کرد.

کاهش تنش‌های جنگ تجاری

اقتصاد جهانی ممکن است از رکود اجتناب کند زیرا برخی از شاخص‌ها در ماه‌های اخیر مثبت شده‌اند. کاهش تعرفه میان آمریکا و چین به کاهش موانع اقتصادی اشاره دارد. هر گونه تغییر و تحول جنگ تجاری تاثیر عظیمی روی قیمت‌های نفت در سال ۲۰۱۹ خواهد گذاشت و بهبود میان واشنگتن و پکن در اواخر سال ۲۰۱۹ از قیمت‌ها پشتیبانی کرد. تن‌ زدایی بیشتر میان دو کشور تاثیر قابل ملاحظه‌ای روی بازارهای کالا در سال ۲۰۲۰ خواهد گذاشت.

انتخابات ۲۰۲۰

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا رویداد مهمی محسوب می‌شود و پیروزی مجدد دونالد ترامپ در انتخابات این کشور به معنای ادامه حمایت از صنعت نفت و گاز با وجود وخامت اوضاع اقلیمی خواهد بود. اگر یک نامزد دموکرات در انتخابات پیروز شود، ممکن است حفاری به روش شکاف هیدرولیکی ممنوع شود و مقررات جدید و مالیات‌های سوختهای فسیلی را هدف بگیرد در حالی که حمایت بالایی از تجدیدپذیرها وجود خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها