• ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
  • کد خبر: 36287
اوپک

به طور متوسط ۱۴ کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ماه گذشته میلادی ۲۹.۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده اند که این رقم ۵۰ هزار بشکه کمتر از ماه نوامبر است.

به گزارش «کالاخبر»، نتایج تحقیق جدید رویترز نشان می دهد در حالی که میزان پایبندی نیجریه و عراق به توافق کاهش تولید افزایش یافته و عربستان در آستانه سال جدید میلادی تولید نفت خود را بیش از پیش کاهش داده است، تولید نفت اوپک در ماه دسامبر کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، به طور متوسط ۱۴ کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ماه گذشته میلادی ۲۹.۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده اند. این رقم ۵۰ هزار بشکه کمتر از ماه نوامبر است.

قیمت نفت در روزهای آغازین سال ۲۰۲۰ میلادی و تحت تاثیر شهادت سردار سلیمانی در عراق به بالای ۷۰ دلار رسید و رشد ۲۳ درصدی سال ۲۰۱۹ میلادی را تداوم بخشید. این نگرانی در بازار وجود دارد که وقوع رویارویی نظامی می تواند عرضه نفت خاورمیانه را بیش از پیش کاهش دهد.

اوپک، روسیه و دیگر متحدانش موسوم به گروه اوپک پلاس توافق کرده بودند که در سال ۲۰۱۹ تولید خود را ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند. سهم اوپک از این کاهش ۸۰۰ هزار بشکه بود که توسط ۱۱ عضو این سازمان اجرا شد. ایران، لیبی و ونزوئلا از این توافق مستثنی بودند. اوپک پلاس در نشستی در ماه دسامبر توافق کردند که تولید خود را از ابتدای سال ۲۰۲۰ نیم میلیون بشکه دیگر کاهش دهند.

در ماه دسامبر، نیجریه و عراق هر دو تولید خود را بیشتر از قبل کاهش داده اند. در ماه دسامبر میزان پایبندی به این توافق از ۱۵۳ درصد در ماه نوامبر به ۱۵۸ درصد افزایش یافت. میزان کاهش تولید نیجریه در ماه گذشته ۸۰ هزار بشکه در روز بوده است. همچنین عربستان و عراق هر کدام ۶۰ هزار بشکه از تولید خود کاسته اند. میزان تولید نفت ایران و لیبی نیز که از توافق کاهش تولید مستثنی بوده اند در ماه دسامبر شاهد کاهش بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها