محمد باقر سعادت

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: برای ساماندهی بازار محصولات کشاورزی از جمله خرما راهکارهای مناسبی وجود دارد. برای مثال ما هر سال می‌دانیم که در ماه رمضان قیمت خرما افزایش می‌یابد اما از راهکاری همچون معاملات آتی بورس کالا استفاده نمی کنیم.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از تسنیم ، درخت نخل و خرما جزو لاینفک اقلیم جنوب است از این رو هزاران هکتار از اراضی استان های جنوبی کشور به کشت این محصول استراتژیک و منحصر به فرد اختصاص یافته است. طی سال های گذشته خرما هم از نوسانات قیمتی در امان نبوده و مردم در مواقع مختلف به خصوص ماه مبارک رمضان با رشد عجیب قیمت خرما روبه رو می شوند که البته سود ناشی از رشد قیمت ها به جیب کشاورز نمی رود. در واقع وقتی نخلداران در فصل برداشت به همراه خانواده هایشان مشغول جمع آوری محصول هستند تا روزی یکسال خود را بدست آورند عده ای فارغ از هرگونه زحمت و مشقت با ایجاد بازار سیاه و شکستن قیمت ها به دلالی در این عرصه می پردازند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در همین زمینه عرضه خرما در بورس را یکی از راهکارها برای رفع مشکلات بازار این محصول عنوان کرد و گفت: کشاورزان در ایران هر محصولی که تولید کنند، سود زیادی از  فروش آن نمی‌برند و بخش عمده سود محصولات کشاورزی به جیب دلالان می‌رود. خرما هم از جمله محصولاتی است که بین قیمت فروش آن به مصرف‌کننده نهایی و قیمت خرید از کشاورزان، فاصله بسیاری است، چرا که  قیمت این محصول با توافق دلالان تعیین می‌شود.

محمدباقر سعادت ادامه داد: برای بهبود فرآیندها، موضوع عرضه خرما در بورس مکالا مطرح شده که این اتفاق علاوه بر آنکه امکان عرضه مستقیم کشاورزان در بورس، کشف عادلانه قیمت و کنار رفتن دلالان را فراهم می کند، به مرور بر رشد انگیزه در زمینه تولید بهتر و باکیفیت تر نیز اثر گذار خواهد بود.

کمک به اقتصاد استان های خرماخیز

وی با بیان اینکه عرضه خرما در بورس می تواند به اقتصاد استان های خرماخیز کشور کمک کند، افزود: باید توجه داشت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا مسیری است که می تواند پتانسیل کشور در تولید محصولات کشاورزی را نشان دهد تا اقتصاد استان ها در مسیر  رشد و شکوفایی قرار گیرد. به طور حتم استان های تولید خرما نیز می توانند با تولید این محصول پر سود و صادراتی در رشد و رونق اقتصادی استان و کشور تاثیرگذار باشد.

قرارداد آتی به کار بازار خرما می آید

سعادت در ادامه به موضوع رشد قیمت خرما در زمان های مشخص اشاره کرد و اظهار داشت: در بورس کالا ابزارهای مالی وجود دارد که ریسک در آینده را مدیریت می کند برای مثال در قرارداد آتی، معامله گران یک محصول را برای تحویل آینده معامله می کنند و از ریسک نوسانات قیمت در طول زمان قرارداد مصون می مانند که این اتفاق برای بسیاری از بازارهای کالایی کشور از جمله بخش کشاورزی راهگشاست. 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس عنوان کرد که عرضه محصولات کشاورزی در بورس و معاملات آتی و گواهی سپرده کالایی امکان فروش محصول با قیمت مناسب را فراهم می کند و باعث می شود کشاورزان با خیال راحت تر، اطمینان بیشتر و به شرط تضمین به تولید بپردازند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش بازار خرما، عدم ثبات در مقررات مربوط به صادرات است، گفت: ایران به سبب وضعیت جغرافیایی، پتانسیل کشت انواع خرما را داراست و با توجه به مرغوبیت و کیفیت بالای خرمای کشور، این محصول در بازارهای صادراتی طرفداران بی‌شمار دارد.

نماینده مردم در مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه تنوع تولید خرما در کشور را شاهد هستیم به طور یقین می توان با برنامه‌ریزی برای عرضه خرما در بورس کالا که در واقع انتخاب شفافیت برای فعالان این بازار است، زمینه‌ را  برای رونق تولید و صادرات خرمای در کشور فراهم کرد.

سعادت در مجلس به عرضه موفق برخی محصولات کشاورزی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: در چند ماه های اخیر شاهد عرضه موفق زعفران، زیره و پسته در بورس کالا هستیم که به طور حتم با عرضه خرما در بورس نیز می توان کشف عادلانه قیمت، افزایش کیفیت تولید و سلامت معاملات در این بخش را تضمین کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها