بورس کالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که عناوینی چون " مذاکره برای بورسی شدن پهنای باند اینترنت"، "بورس کالا، یگانه مرجع شفاف کشف قیمت کالاها"، "بورس کالا از ظرفیت تبدیل به پل صادراتی ایران برخوردار است" ، "قرارداد آتی به کار بازار خرما می آید" و "اعلام مختصات عرضه اموال مازاد بانک ها در بورس کالا" از مهم ترین آنها بود.

مذاکره برای بورسی شدن پهنای باند اینترنت

به گزارش «کالاخبر»، مدیرعامل بورس کالای ایران از مذاکره بین بورس کالا و وزارت ارتباطات برای بورسی شدن پهنای باند اینترنت خبر داد.

حامد سلطانی‌نژاد اظهار کرد: در حوزه معاملات پهنای باند اینترنت مذاکرات اولیه ای با وزارت ارتباطات داشتیم که هنوز به نتیجه نرسیده است. محور مذاکرات این بود که اگر قرار است پهنای باند واگذار شود در یک قالبی به بورس کالا بیاید و از این طریق واگذار شود.

وی ادامه داد: این حوزه می‌تواند در بورس کالا عرضه شود و در فرایند رقابتی صورت بگیرد و مردم آزاد باشند از بین شبکه های مختلف قیمت مناسب‌تری را انتخاب کنند اما مجموعه وزارت ارتباطات ملاحظات مقرراتی، پهنای باند و ترافیک شبکه و... دارند.

بورس کالا از ظرفیت تبدیل به پل صادراتی ایران برخوردار است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: بورس کالا با دارا بودن رینگ صادراتی از ظرفیت تبدیل به پل صادراتی ایران برخوردار است و اگر دولت و بخش خصوصی از این ظرفیت استفاده کنند می توان به یکی از مراجع قیمت کالاهایی که در آنها مزیت تولید داریم، تبدیل شویم.

محمد سجاد ابراهیمی گفت: کارکرد اصلی بورس کالا به عنوان یک بستر معاملاتی آن است که تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مواد اولیه را جذب کند تا آن ها وارد گود عرضه و تقاضا شوند و قیمت کالاها را شفافیت و براساس مولفه های بازار کشف شود.

وی افزود: با ورود شرکت های تولیدی به معاملات بورس کالا شاهد رشد شفافیت کاری آن ها و تبادل بهتر حساب هایشان هستیم که تقویت این روند به حذف واسطه گری و دلالی در اقتصاد کمک می کند.

بورس کالا، یگانه مرجع شفاف کشف قیمت کالاها

رییس اتاق بازرگانی اراک گغت: بورس‌های سهام و کالا نقش مهمی در ایجاد رقابت و شفافیت عرضه و تقاضای بازار در اقتصاد داشته اند که افزایش این نقش می تواند به نفع اقتصاد ملی باشد.

منوچهر توسطی افزود: باید حمایت ها از شفافیت اقتصادی به گونه ای باشد که فروشنده و خریدار مجاب و قانع شوند که بورس کالا تنها نهاد ایجاد شفافیت قیمتی است که در ارتقای کیفیت و استانداردسازی کالاهای قابل عرضه نقش دارد.

وی افزود: کیفیت محصول بعد از قیمت های عادلانه دومین مقوله مهم در جلب اعتماد مشتری است و این دو پارامتر می‌تواند در رونق گرفتن معاملات کلیه کالاها در بورس کالا نقش اساسی داشته باشد تا خریدار و فروشنده، بورس کالا را به‌عنوان بستری مناسب برای ایجاد رقابتی سالم و تسهیل‌کننده عرضه و تقاضا بدانند.

۸ محصول در راه بورس

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به گردش بالای معاملات کالاهای کشاورزی در بورس کالا گفت: به زودی ۸ محصول دیگر کشاورزی در بورس کالا عرضه می شود.

حسین شیرزاد با تشریح اقدامات بخش تعاونی ها در بورس کالا افزود: بخش عمده ای از محصولات شیرخشک، زعفران و رب گوجه فرنگی توسط تعاونی روستایی در بورس کالا عرضه می شود.

او با تاکید بر اینکه گردش مالی بالایی در خرید و فروش محصولات کشاورزی در بورس کالا وجود دارد، تصریح کرد:به زودی ۸ محصول دیگر از محصولات کشاورزی در بورس عرضه می شود.

قرارداد آتی به کار بازار خرما می آید

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: برای ساماندهی بازار محصولات کشاورزی از جمله خرما راهکارهای مناسبی وجود دارد. برای مثال ما هر سال می‌دانیم که در ماه رمضان قیمت خرما افزایش می‌یابد اما از راهکاری همچون معاملات آتی بورس کالا استفاده نمی کنیم.

محمدباقر سعادت عرضه خرما در بورس را یکی از راهکارها برای رفع مشکلات بازار این محصول عنوان کرد و گفت: در بورس کالا ابزارهای مالی وجود دارد که ریسک در آینده را مدیریت می کند برای مثال در قرارداد آتی، معامله گران یک محصول را برای تحویل آینده معامله می کنند و از ریسک نوسانات قیمت در طول زمان قرارداد مصون می مانند که این اتفاق برای بسیاری از بازارهای کالایی کشور از جمله بخش کشاورزی راهگشاست.

وی به عرضه موفق برخی محصولات کشاورزی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: در چند ماه های اخیر شاهد عرضه موفق زعفران، زیره و پسته در بورس کالا هستیم که به طور حتم با عرضه خرما در بورس نیز می توان کشف عادلانه قیمت، افزایش کیفیت تولید و سلامت معاملات در این بخش را تضمین کرد

اعلام مختصات عرضه اموال مازاد بانک ها در بورس کالا

در هفته گذشته چهل و نهمین جلسه میز تخصصی کالایی با موضوع «معامله اموال غیر منقول بانک ها در بازار فرعی بورس کالا» با حضور مدیرعامل شرکت فام، مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس کالای ایران و شرکت های کارگزاری در محل بورس کالا برگزار شد.

در این جلسه مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران گفت:طبق مصوبه هیات پذیرش، اموال و کالاهایی می توانند در بورس کالای ایران مورد معامله قرار بگیرند که دارای ارزش ریالی حداقل ۲.۵ میلیارد ریالی باشند، همچنین مال مشاع نباشد و این اموال به موجب سند رسمی در مالکیت مطلق عرضه کننده باشد. همچنین در صورت پذیرش عرضه اموالی که صرفا در قالب عقد اجاره در اختیار دیگری است، اجاره نامه رسمی ارائه و افشا شود و اشخاص حقیقی و حقوقی ثالث، اعم از دولتی و غیر دولتی حقی در مورد ملک نداشته باشند.

همچنین پیمان کریمی یگانه مدیرعامل شرکت فروش اموال مازاد بانک ها (فام) نیز به مزیت های واگذاری اموال مازاد بانک ها از طریق بورس اشاره کرد و گفت: از مزایای عرضه این اموال از طریق بورس علاوه بر شفافیت و پاسخگویی این است که حضور بانک ها در بورس به دلیل شفافیت بالای معاملات باعث اعتماد بیشتر سازمان های نظارت کننده به بانک ها می شود و از سوی دیگر تشریفات معامله و مناقصه نیز از بین می رود.

پذیرش محصول ۳ شرکت در بورس کالا

در هفته گذشته مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد پذیرش کالای قیر تولید شرکت پترو صنعت صفا دلیجان، شمش فولادی شرکت آلیاژ شمش یزد و شمش طلا تولید شرکت پیشتازان کانی کاران غرب فرآوری پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و چهل و ششمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۱۷ دی ماه ۹۸ در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها