رستمی فرماندار تربت حیدریه

فرماندار تربت حیدریه با بیان اینکه هم اکنون زعفران، زیره سبز و پسته در بورس کالا معامله می شوند و شاهد شفافیت قیمت این محصولات هستیم، گفت: با توجه به مزایای بورس کالا پیشنهاد می شود زعفران و ابریشم وارد رینگ بین المللی بورس کالا شوند.

به گزارش «کالاخبر»، علی رستمی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: نیازمند مدیریت صادرات محصول استراتژیک زعفران به عنوان یکی از مزیت های مطلق کشور در صحنه جهانی هستیم و در بحث صادرات زعفران با صادرکنندگان  مختلف و متعددی مواجه هستیم که دارای برندهای مختلف و شناخته شده هستند و همزمان ممکن است افرادی وارد بازار شوند که سابقه کافی نداشته باشند و ورود آنها به سازمان جهانی لطمه وارد کند.

وی در خصوص صادرات زعفران با برند ایران گفت: باید در مورد این ایده، ساز وکاری تعریف شود که زعفران ما با برند دیگری صادر نشود زیرا نبود برند در داخل کشور باعث می‌شود زعفران به صورت فله خریداری شود و با برندهای کشورهای خارجی به فروش برسد ؛ باید همه صادرکنندگان زعفران به سازوکاری برسند که هرکس تعهدی به طرف خارجی دارد محفوظ بماند و  سازمان جهانی زعفران بتواند آن را تامین کرده و زعفران با استانداردهای لازم تحت عنوان زعفران ایران صادر شود؛ همچنین مالکیت معنوی این محصول حفظ شود و اگر کشورهای خارجی با برند و آرم خود صادر کنند ما در مجامع بین المللی بتوانیم از حق خود دفاع کنیم .

فرماندار تربت حیدریه با تاکید بر اینکه ۸۵ تا ۹۰ درصد محصول زعفران صادر می شود گفت: برای در دست گرفتن نبض بازار زعفران دنیا باید سازوکاری تعریف شود که با این حجم از صادرات زعفران به اجماع کامل داخلی بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان برسیم.

وی با بیان اینکه کمترین سهم و ارزش این چرخه تولید را کشاورز و تولید کننده دارد، گفت: دنیا به سرعت بازارها را جایگزین می کند و در این زمینه افزایش تولید محصول زعفران در کشورهای پیرامونی باید زنگ خطری برای ما باشد، بنابراین نیازمند این هستیم که بازار را انحصارا در اختیار داشته باشیم و باید به شکل اجماعی این محصول را تولید کنیم حیف است که تولید کننده ۹۵ درصد این محصول هستیم و فقط ۵ تا ۱۰ درصد ارزش افزوده آن در اختیار ما باشد.

فرماندار تربت حیدریه افزود: در رابطه با زعفران یکی از اقدامات خوب ورود زعفران به  بورس کالا است زیرا مهم ترین شاخص بورس شفاف سازی قیمت ها بوده وبورس یک بستر مناسب برای عرضه و فروش محصولات  است .

رستمی تصریح کرد: در اقتصاد های بزرگ دنیا همواره بازار سرمایه به عنوان نقطه ثقل سرمایه گذاری مطرح است و بر همین اساس بورس بهترین مکانی است که می تواند به طور بلند مدت محل جذب سرمایه های مردم باشد .

وی با بیان اینکه زعفران از دوسال گذشته وارد بورس کالای ایران شده است و  زیره و پسته نیز در این بازار معامله می شود، اظهار کرد: با توجه به مزیت های معامله در بورس کالا، پیشنهاد می شود زعفران و ابریشم وارد رینگ بین المللی بورس کالا شوند.

وی مهمترین نیاز کشاورزان وسرمایه گذاران را تشکیل صندوق های سرمایه گذاری کشاورزی عنوان کرد و افزود: تشکیل صندوق های سرمایه گذاری کشاورزی برای کمک به کشاورزان در بورس در حال راه اندازی شدن است؛ به خصوص برای زمانی که مافیای زعفران و پسته بازارسازی می‌کنند این صندوق  وارد شده و از خرید و فروش غیر منطقی و غیر موجه جلوگیری می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها