• ۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
  • کد خبر: 36884
دلار

پس از مقاومت دیروز، شاخص دلار در معاملات امروز افت کرد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از رویترز، روند صعودی اخیر دلار به دنبال آشکار شدن نشانه‌هایی از عدم تمایل بانک مرکزی آمریکا برای کاهش بیشتر نرخ بهره متوقف شد.

در حوزه تجاری نیز پس از ۱۷ ماه جنگ تجاری سرانجام دو اقتصاد بزرگ جهان به توافقی اولیه بر سر آتش‌بس رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فاز نخست توافق را امضا کرد.

انتظار می‌رود که رشد اقتصادی هر دو کشور تحت تاثیر این آتش‌بس موقت افزایش پیدا کند. چین پذیرفته است تا در ازای برداشته شدن تعرفه اضافی روی محصولات وارداتی این کشور از آمریکا، خرید بیشتری از آمریکا داشته باشد تا کسری تراز حساب تجاری دو کشور به نفع آمریکا کاهش پیدا کند.

دونالد ترامپ که قرار است برای سخنرانی در اجلاس جهانی اقتصاد داووس راهی سوئیس شود در پیامی توئیتری نوشت: امسال نیز صدها میلیارد دلار به تولیدات ناخالص داخلی‌مان اضافه خواهد شد! ما ( آمریکا) با اختلاف بهترین اقتصاد در جهان هستیم!

از سوی دیگر در خاورمیانه اگر چه از شدت تنش‌ها به میزان قابل توجهی کاسته شده است اما برخی ریسک ها هنوز به قوت خود باقی مانده‌اند. ژاپن اعلام کرده است که قصد دارد ناو نظامی به منطقه برای محافظت از کشتی های تجاری خود اعزام کند و کره جنوبی نیز از رایزنی با طرف ها برای بررسی اقدام مشابه خبر داده است.

در لیبی نیز به دنبال تشدید منازعات داخلی، تولیدات نفتی تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است.

کریس وستون، استراتژیست ارزی در موسسه "پپر استون" گفت: معامله گران تشنه شنیدن اخبار خوب از نقاط مختلف هستند و فکر می کنم که بدون یک خبر خوب دیگر، شاهد صعود بزرگی برای دلار نخواهیم بود.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ریزش ۰.۰۲ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۳۴  واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۳۲ دلار اعلام شد.

روابط آمریکا با اروپا نیز سر مسائل تجاری کماکان متشنج است و پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط آمریکا، تنش‌ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شدت گرفته و آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم‌ها تشکیل دهند. از سوی دیگر نیز فرانسه آمریکا را تهدید کرده است که در صورت عملی شدن افزایش تعرفه‌ها، پرونده را به سازمان تجارت جهانی خواهد بود.

برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه با غیرمنطقی خواندن مواضع آمریکا خواهان بازگشت به میز مذاکره شده است. طبق گفته یک منبع دیپلماتیک، ترامپ در گفتگو با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه موافقت کرده است تا دو طرف فعلا تهدیدات متقابل تعرفه ای خود را عملی نکنند.

استفان اینس، استراتژیست بازارهای آسیایی در موسسه " اکسی تریدر" گفت: نرخ برابری ارزهای اروپایی در برابر دلار به رشد اقتصادی جهان حساسیت دارد و خوش بینی به حل و فصل اختلافات تجاری باعث تقویت موضع ارزهای اروپایی در برابر اسکناس سبز خواهد شد.

در آخرین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۰۲ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۱۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱ درصد عقب نشست تا در محدوده کانال ۱.۱۰ باقی بماند و به ۱.۱۰۹۶ دلار برسد. همچنین هر دلار آمریکا در سطح ۱.۳۰۵۹ دلار کانادا باقی ماند. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۴۹ دلار سنگاپور مبادله شد.

تحولات انگلیس نشان می‌دهد که باید منتظر اتخاذ موضع سرسختانه تر از طرف لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه‌کاران در انتخابات بود. احتمالا انگلیس خواهان گرفتن امتیازات بیشتری از اتحادیه اروپا در خصوص توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد. مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا ۳۱ ژانویه سال‌ آینده رای مثبت داد تا برگزیت یک گام بزرگ به سرانجام خود نزدیک شود.

با این حال برخی از مسئولین اروپایی نسبت به طولانی شدن دوران گذار در صورت تغییر موضع انگلیس هشدار داده‌اند.

ساجد جاوید، وزیر دارایی انگلیس وعده داده است که به زودی رشد اقتصادی انگلیس دو برابر خواهد شد.

هنوز مشخص نیست که با توجه به روند خروج شرکت های بزرگ بین‌المللی از انگلیس به دنبال برگزیت، رشد اقتصادی این کشور چگونه خواهد بود. پیش تر مدیر بانک آمریکایی "جی پی مورگان" از انتقال مقر اروپایی این بانک از لندن به پاریس خبر داده بود. تاکنون صدها شرکت، بانک، صندوق سرمایه گذاری و موسسات بیمه ای برای ادامه فعالیت خود در انگلیس طبق شرایط جدید از دولت درخواست مجوز فعالیت کرده اند.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۰۹.۹۴۸۱ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۵۷۱ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۸۹۳۷ یوان چین اعلام شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها