طلا

چه چیزی می تواند طلا را از ۱۵۵۰ دلار به ۱۶۰۰ دلار و حتی بالاتر برساند؟

به گزارش «کالاخبر»  سیلویا کاراسکو، مدیرعامل موسسه مالی گلدکس به خبرگزاری کیتکو اعلام کرد که در صورتی که در فضای کنونی اقتصاد جهانی میزان تنش ها رو به افزایش رود، وی طلا ۱۹۰۰ دلاری را نیز دور از انتظار نمی بیند.

محرک های بسیاری هستند که در سال جاری به نفع قیمت طلا عمل می نمایند. از جمله آن ها می تواند به تنش های جغرافیای سیاسی و تجاری، بدهی های جهانی، بانک های مرکزی که قصد تغییری در نرخ ها را ندارند، تضعیف قیمت دلار و همچنین وضعیت سیاسی آمریکا اشاره نمود.

کاراسکو ادامه داد: "سال پیش به این نکته اشاره کردم که طوفانی در راه است و اکنون دوباره آن را تکرار می کنم اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد قیمت طلا می بایست پیرامون ۱۶۰۰ دلار بماند. در حال حاضر قیمت طلا را در سال ۲۰۲۰ بین ۱۶۰۰ الی ۲۰۰۰ دلار پیش بینی می کنم.

مدیرعامل این موسسه مالی خاطر نشان کرد که اگر تنش ها در سطح جغرافیای سیاسی افزایش یابند و نگرانی ها در خصوص تجارت ادامه یابد، طلا به ۱۹۰۰ دلار خواهد رسید. ولی اگر شرایط رو به آرامی رود، قیمت طلا پایین تر از ۱۵۰۰ دلار نخواهد آمد.

وی افزود: "امسال هم شاهد رکورد های دیگری خواهیم بود. و دلیل عمده آن افزایش تنش های جغرافیای سیاسی خواهد بود. در شرایط کنونی، طلا بایستی در بازه ۱۵۰۰ – ۱۶۰۰ دلار باشد که اگر تنش های شدید جغرافیای سیاسی را اضافه نمایید قیمت طلا به ۱۹۰۰ دلار خواهد رسید."

طلا کالایی امن در برابر تورم به حساب می آید و به همین دلیل به مرور زمان، سرمایه گذاران بیشتری به سوی آن رو می آورند. وی افزود: "طلا کالایی است که مردم باید به سوی آن روند. من تمام دارایی هایم را روی آن سرمایه گذاری نمی نمایم. اما کاملا واضح است که طلا دارد جای نفت و دیگر کالاها را می گیرد. طلا گزینه خوبی برای تجارت است.

وی به گزارش اخیر Goldman Sachs  اشاره کرد که طلا را مهم تر از نفت در نظر گرفته است. این دیدگاه جدید مسلما تقاضای خرید طلا را افزایش خواهد داد.

طلا سال جدید را کاملا طوفانی آغاز کرد و دلیل آن تنش های میان ایران و آمریکا بود که بازار را کاملا شوکه کرد.

"افزایشی که شاهدش بودیم بخاطر تنش های میان ایران و آمریکا بود و البته  باید دلیل ایجاد چنین تنش هایی را نیز جویا شد. در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹، برای اولین بار در تاریخ، آمریکا در زمینه صادرات نفت به سطوح بالایی رسید و همین دلیلی بود که ترامپ تصور کند کشورش از تنش ها در امان خواهد بود، در حالی که دیگر کشورها کاملا تحت تاثیر قرار می گیرند. و همچنین حمله ترامپ در خاورمیانه اقدامی بود برای اینکه توجهات را از موضوع استیضاح خود دور کند."

هرچه بیشتر جلو رویم قیمت طلا نیز افزایش خواهد یافت به خصوص اگر بانک های مرکزی تغییر رویه ندهند و به این زودی ها نرخ ها را افزایش ندهند.

"آیا نرخ های بهره در اروپا و آمریکا اضافه خواهد شد؟ خیر! و اگر نرخ های بهره اضافه نشوند، طلا اولین کالایی است که از این شرایط تاثیر می پذیرد."

بانک های مرکزی در سال ۲۰۲۰ همچنان بزرگترین خریداران طلا خواهند بود و این خود دلیل دیگری برای افزایش قیمت طلا در سال جاری می باشد.

افزایش بدهی همچنین قیمت طلا را تقویت می کند سال هاست که در خصوص بدهی صحبت می شود که چطور بدهی های شرکت ها و کشورها در حال افزایش است. بدهی بیشتر به معنی کاهش ارزش دلار آمریکاست و وقتی ارزش دلار کاهش یابد چه اتفاقی می افتد؟ قیمت طلا افزایش می یابد. به عقیده کاراسکو در سال جاری شاهد کاهش قیمت دلار خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها