میرزاییان

نایب رییس اول کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: عرضه فراگیر کالاها در بورس کالا در وهله نخست یک معیاری برای حجم عرضه و تقاضای داخلی و به عبارت بهتر میزان مصرف داخل است. در این بین با توجه به شفافیت داده ها می توان حجم مازاد مصرف را مشخص کرد و بدون خلل در تولید داخل؛ اقدام به صادرات کرد. در صورت تحقق این اتفاق شاهد انتقال صحیح شفافیت بازار سرمایه به کل بازارها خواهیم بود.

محمدعلی میرزاییان در گفت و گو با «کالاخبر» عنوان کرد: با گذشت بیش از ۱۶ سال از راه اندازی نخستین بورس کالایی در کشور اما کماکان شاهد هستیم که برخی شرکت های تولیدکننده کالاهای مهم و واسطه ای حضور مستمری در بورس ندارند که این موضوع با اهداف مسوولان در خصوص شفافیت حداکثری در اقتصاد و برنامه ریزی برای سلامت اقتصادی در تضاد است.

وی افزود: در مورد محصولاتی که شرکت های بزرگ و کوچک وارد بورس کالا شده اند شاهد یک شفافیت و استانداردسازی در کالاها هستیم که همین امر عاملی برای ورود فراگیر همه تولیدکنندگان مهم کشور در بورس کالا است. 

به گفته میرزاییان، بورس کالا زمانی می‌تواند سیستم واسطه گری های مخرب را در بازار کالا از بین ببرد که اغلب تولیدکننده‌ها و مصرف کنندگان وارد این بورس شوند. در واقع اینکه برخی تولیدکنندگان یک محصول بورسی کماکان در بازارهای غیررسمی اقدام به مبادله می کنند خود می تواند به غیرشفاف شدن بازارها منجر شود.

نایب رییس اول کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران به نقش بورس کالا در حوزه صادرات اشاره کرد و گفت: عرضه فراگیر کالاها در بورس کالا در وهله نخست یک معیاری برای حجم عرضه و تقاضای داخلی و به عبارت بهتر میزان مصرف داخل است. در این بین با توجه به شفافیت داده ها می توان حجم مازاد مصرف را مشخص کرد و بدون خلل در تولید داخل؛ اقدام به صادرات پرحجم کرد. در صورت تحقق این اتفاق شاهد انتقال صحیح شفافیت بازار سرمایه به کل بازارها خواهیم بود. 

میرزاییان اظهار داشت: بورس کالا یک بستر معاملاتی برای حضور همزمان و بدون واسطه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است به طوریکه روزانه انواع محصولات از آهن، مس، زعفران، پلیمر، مواد شیمیایی و ... در این بورس عرضه و معامله می شود و نباید فراموش کنیم که این بورس مسوول نوسان قیمت ها نیست بلکه این حجم عرضه و تقاضاست که نرخ کالاها را مشخص می کند و مسوولان می توانند با مرور آمارهای بورس از کمبود های عرضه مطلع و نسبت به رشد آن برنامه ریزی کنند.

وی با بیان اینکه توسعه صادرات کالاها به مجموعه‌ای از اقدامات توسط نهادهای مختلف نیاز دارد، گفت: در وهله نخست باید پذیرفت که عرضه محصولات در بورس کالا یک اعتبار و استاندارد بالا را به شرکت عرضه کننده می بخشد و اگر بتوان نسبت به رشد عرضه کالاها در رینگ صادراتی بورس کالا اقدام کرد، صادرکنندگان یا خریداران خارجی دیگر دغدغه ای در خصوص کیفیت کالاها نخواهند داشت. 

این عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: زمانی که می‌خواهیم کالایی را صادر کنیم طبق درخواست خریدار، نرخی تعیین می‌شود، شرکت‌های صادرکننده دیگر نیز نرخی برای کالای مشابه تعیین می‌کنند و هر نرخی که پایین‌تر باشد و کیفیت بالاتری داشته باشد، خریدار خارجی جذب آن می‌شود. بنابراین، مهم‌ترین راهکار برای فتح بازارهای صادراتی کاهش قیمت‌ها از طریق رقابت واقعی و بهبود کیفی کالاهای تولید شده است».

وی در پایان اذعان داشت که در چنین وضعیتی، بورس کالا می‌تواند از طریق سازوکارهای خود یعنی کشف قیمت واقعی و ایجاد فضای رقابتی شفاف کمک زیادی به این بخش کند که امیدوارم اهمیت این موضوع به زودی در دستورکار متولیان امر قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها