ارز دیجیتال

روند کوچک شدن حباب عظیمی که بازار رمزارزها (عمدتا بیت‌کوین) و تا حدی بلاک‌چین را فراگرفته بود، در طول سال ۲۰۱۹ ادامه یافت و سطح مناسبی از «واقع‌گرایی و تردید» در این بازار شکل گرفت. به بیان دیگر، این ایده که می‌گوید: "حتی اگر به مهمانی رمزارزها دیر رسیده‌اید، نگران نباشید چون می‌توانید حجم زیادی رمزارزهای مختلف بخرید و بعد، صدها درصد سود کنید"، دیگر رنگ باخته است. افسانه شکست‌ناپذیری بیت‌کوین هم دیگر طرفداری ندارد و تردیدهای زیادی در این زمینه شکل گرفته است. اما ... در این نوشتار، به بررسی ۵ روند مهم بازار رمزارزها در سال ۲۰۲۰ می‌پردازیم.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»، با این همه، اوضاع چندان هم بد نیست. بیشتر کارشناسان و تحلیلگران بازار کریپتوکارنسی‌ها معتقدند که در سال ۲۰۲۰ ما شاهد چند اتفاق مهم در این حوزه خواهیم بود. این اتفاقات در حالی رخ خواهند داد که انتظار از بازار رمزارزها واقعی‌تر و منطقی‌تر و امکان فعالیت در آن ها گسترده‌تر شده است. بر این اساس، تحلیلگران از ورود میلیاردها دلار سرمایه جدید به این بازار خبر می‌دهند. تحولات پیش‌رو به بلوغ این دارایی‌های جدید و تبدیل آن ها به هسته فعالیت‌های مالی در آینده کمک خواهد کرد. در این نوشتار، به بررسی ۵ روند مهم بازار رمزارزها در سال ۲۰۲۰ می‌پردازیم.

افزایش نظارت و کنترل

احتمالا مهمترین اتفاق در بازار کریپتوکارنسی‌ها طی سال ۲۰۲۰، افزایش مقررات جهت اعمال نظارت و کنترل بیشتر خواهد بود. تارمو آنوس، پدیدآورنده پلتفرم آزادobyte  در این باره می‌گوید: سال آینده ما شاهد افزایش تعداد بورس‌های ساختار یافته در حوزه رمزارزها خواهیم بود. همچنین کشورهای بیشتری به افزایش شفافیت معاملات و تشدید مقررات در زمینه کنترل و نظارت بر بازار رمزارزها خواهند پرداخت. به همین ترتیب، بورس‌های غیرمنظم و بدون مقررات برچیده می‌شوند و دیگر تاثیر گذشته را نخواهند داشت.

یوگن ورزون، بنیانگذار شرکتHyperSphere  (ارائه‌کننده خدمات بلاک‌چین غیرمتمرکز) هم گفت: احتمالا ناظران بازار روش‌های جدیدی برای نظارت بر رمزارزها در آمریکا عرضه خواهند کرد. پروژه‌های بزرگی همچون لیبرا موجب پذیرش جهانی رمزارزها خواهند شد و در صورتی که دولت آمریکا اجازه فعالیت به آن ندهد، کشورهای دیگر (مثلا سنگاپور) از آن استقبال خواهند کرد.

همچنین میتش شاه، موسس و مدیرعامل شرکتOmnia Markets  در این باره گفت: یکی از مهمترین اتفاقات بازار رمزارزها در سال ۲۰۲۰ قانونگذاری در زمینه نظارت و کنترل این بازار خواهد بود که من آن را دوره «رونق نظارت» می‌نامم. در حالی که بسیاری از کشورها کار را در این زمینه آغاز کرده‌اند، برخی دیگر همچون آمریکا هنوز در حال بررسی روش‌های کنترل و نظارت بر این بازار هستند.

جیمی نگوین، رئیسBitcoin Association  نیز گفت: سال آینده، میزان نظارت‌های دولت‌ها و بازارها در صنعت کریپتوکارنسی‌ افزایش خواهد یافت که برای پذیرش جهانی رمزارزها، این یک اقدام ضروری به شمار می‌رود. همگام با بلوغ این صنعت و پذیرش قوانین و مقررات، رمزارزهای ناشناس از بازار حذف خواهند شد.

افزایش حمایت بانک‌های مرکزی

آنتی دانیلوسکی از پیشگامان بلاک‌چین و بنیانگذار KICKICO درباره روندهای پیش‌روی صنعت رمزارزها در سال ۲۰۲۰ گفت: سال آینده ما شاهد ظهور ارزهای دیجیتال با پشتوانه بانک‌های مرکزی و رمزارزهای شرکتی خواهیم بود. بانک‌های مرکزی که در گذشته پتانسیل رمزارزها را به سخره می‌گرفتند، امروز نگاه دیگری به آن ها دارند چون می‌دانند که رمزارزها قادرند سرمایه‌های قفل شده در سیستم‌های ناکارآمد مالی را آزاد کنند. به عنوان مثال، پترو کوین ونزوئلا سروصدای زیادی در جهان به پا کرد. چینی‌ها به دنبال ایجاد رمزارز خود از طریق قانونگذاری هستند. با این حال به نظر می‌رسد، کشورهایی همچون سوئد و اوروگوئه نخستین کشورهایی خواهند بود که رمزارز ملی خود را عرضه می‌کنند.

استیو گود از مجریان برنامهThe Coin Chat  در این باره گفت: در این رقابت که شبیه «مسابقه فضایی» است، دولت‌ها می‌کوشند تا نام‌شان به عنوان نخستین ارائه‌کننده رمزارز ملی ثبت شود. در همین حال، برای ایجاد مقررات سخت و جدی و نیز ترغیب کسب‌وکارها و فعالان اقتصادی به استفاده از این رمزارز تلاش می‌کنند. البته این موضوع باعث می‌شود که روند پذیرش یک رمزارز تا حدی مختل شود. در مجموع باید گفت، تضاد بین منافع ملی و جهانی، پذیرش رمزارزها در کوتاه‌مدت را دشوار می‌کند اما در بلندمدت ما شاهد تغییرات بزرگ و پذیرش رمزارزها خواهیم بود.

همچنین فابیو کانسین از بورس غیرمتمرکزNash  در این مورد گفت: حمایت بانک‌های مرکزی از رمزارزها، تمایلی بدون بازگشت است که به عرضه نخستین رمزارزهای ملی طی دهه آینده منجر خواهد شد.

افزایش بورس‌های غیرمتمرکز

پاسکال تلمان مدیرعامل شرکت CoinDiligent معتقد است که در سال ۲۰۲۰ ما شاهد رشد چشمگیر بورس‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خواهیم بود که علت اصلی آن، فشارهای کنترلی و نظارتی است. او گفت: رسوایی‌های اخیر مثل موضوع افشایایمیل BitMEX و هک شدن Bithumb یا از کار افتادن بورس رمزارز شانگهای نشان‌دهنده اهمیت بورس‌های غیرمتمرکز است. به علاوه، بورس‌های بزرگ برای اجرای کنترل و نظارت شدید، از سوی مقام‌های ناظر تحت فشار هستند. بنابراین تصور می‌کنم در سال آینده حجم بالایی از نقدینگی از بازارهای متمرکز OTC، بورس‌های اوراق بهادار و نقدی به بورس‌های غیرمتمرکز سرازیر خواهد شد.

فابیو کانسین هم گفت: معتقدم جنبش‌هایی که از سال ۲۰۱۷ آغاز شده‌اند، در سال ۲۰۲۰ ادامه خواهند یافت. همچنین روند رو به رشد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، هم از نظر تعداد و هم از نظر پیچیدگی ادامه خواهد داشت.

معاملات بدون هزینه

آدام تاد مدیرعامل Digitex Futures معتقد است که راه‌اندازی بورس بدون هزینه و کمیسیون وی در اوایل سال ۲۰۲۰ موج تازه‌ای از پیدایش چنین بورس‌هایی به راه خواهد انداخت. او گفت: وقتی بورس‌های امروزی که از معامله‌گران کمیسیون دریافت می‌کنند، ببینند کلاس جدیدی از معامله‌گران شکل گرفته‌ که بسیار فعال هستند و با خود نقدینگی فراوانی به همراه می‌آورند، آنگاه در الگوهای درآمدی خود تجدیدنظر خواهند کرد.

شامیر کارکال مدیرعامل شرکتSila  نیز با این عقیده موافق است. او گفت: در بازار معاملات سهام و رمزارزها، شرکت‌هایی همچونVenmo  وRobinHood  و... به رقیبان اصلی تبدیل خواهند شد. این رقابت، راه را برای حرکت به سمت مدل معاملات بدون هزینه باز خواهد کرد.

افزایش کاربران

از زمان پذیرش گسترده رمزارزها در سال ۲۰۱۷، موضوع مقیاس‌پذیری همچون خواری در گلوی فعالان حوزه بلاک‌چین بوده است. در سال ۲۰۲۰ همه پروژه‌های بزرگ بلاک‌چین در جهت گسترش شبکه‌ها و افزایش تعداد کاربران متمرکز خواهد بود. دیوید گولد خالق انجمن FIO (نهادی که در زمینه متمرکز کردن کیف‌های پول الکترونیک، بورس‌ها و پروسه پرداخت رمزارزی فعالیت می‌کند) در این زمینه گفت: واقعیت این است که امروزه تعداد کاربران واقعی بلاک‌چین و کریپتوکارنسی‌ها بسیار اندک است و بسیاری از معامله‌گران، کاربر واقعی نیستند. در سال ۲۰۲۰، عبور از این مرحله یکی از چالش‌های بزرگ ما خواهد بود.

یک پیش‌بینی

با توجه به گفته‌های کارشناسان و تحلیلگران، همچنین نتایج منتشر شده از ارزیابی‌های آن ها می‌توان چنین پنداشت که بازار رمزارزها از سال ۲۰۲۰ شروع به رشد قابل توجهی خواهد کرد. امروزه علاوه بر بازارهای آزاد، بسیاری از دولت‌ها نیز به موضوع رمزارزها و صنعت بلاک‌چین توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند. قیمت رمزارزها در سال ۲۰۱۹ با افت چشمگیری مواجه شد که به گفته برخی کارشناسان، به معنای واقعی‌تر شدن قیمت‌ها بود. با این حال، بعضی از این رمزارزها پتانسیل آن را داند که در سال ۲۰۲۰ با افزایش قیمت روبه‌رو شوند.

منابع: Investment Week، Coin Rivet، CFO

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها