بورس کالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که عناوینی چون " کارکرد ابزارهای مالی بورس کالا برای احیای بخش کشاورزی"، "ابزار مشتقه پناهگاه امن فعالان صنایع در برابر تلاطم بازارها"،"راه اندازی صندوق کالایی کشاورزی در بورس"، "عرضه گیاهان دارویی و خشکبار در بورس کالا"، "زعفران و ابریشم وارد رینگ صادراتی شوند" و "بورس کالا به تولید ملی اعتبار می بخشد" از مهم ترین آنها بود.

کارکرد ابزارهای مالی بورس کالا برای احیای بخش کشاورزی

به گزارش «کالاخبر»، در هفته گذشته مدیر عامل بورس کالای ایران ضمن تشریح کارکرد ابزارهای مالی، آمادگی بورس کالا را برای همراهی با فعالان بازارهای مختلف کشاورزی در سراسر کشور به منظور بهبود فرآیندهای بازار و کمک به احیای اقتصاد بخش کشاورزی اعلام کرد.

حامد سلطانی نژاد به قراردادهای آتی به عنوان یک ابزار کاربردی در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: یکی از ابزارهایی که می تواند به کشاورزان کمک کند تا بدانند قیمت محصولات در آینده در چه محدوده ای خواهد بود، معاملات قراردادهای آتی است که همین ابزار اقتصادهای دنیا و بازارهای مختلف اعم از طلا، نفت و پتروشیمی را مدیریت می کند.

وی تاکید کرد، تا زمانی که معاملات محصولات کشاورزی به شکل سنتی و بدون هیچ گونه شفافیت آماری انجام شود نمی توانیم به مشکلات غلبه کنیم اما در مقابل اگر معاملات به سمت تابلوی بورس کالا هدایت شود همه متغیرها و فاکتورهای معامله شفاف می شود. از طرفی بحث کشف قیمت منصفانه نیز در بازار گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی اتفاق می افتد زیرا تمام بازوهای عرضه و تقاضا در مقابل هم قرار می گیرند و یک قیمت منصفانه کشف می شود.

ابزار مشتقه پناهگاه امن فعالان صنایع

مدیرعامل بورس کالای ایران معتقد است تا زمانی که ابزارهای مشتقه در بازار زنجیره فولاد و سنگ آهن شکل نگیرد، تلاطم های بازار جهانی، نوسان نرخ ارز و تغییرات قوانین و مقررات واردات و صادرات مستقیما روی بازار تاثیر می گذارد و باعث کمبود یا مازاد محصولات و مواد اولیه می شود.

وی افزود: اگر ابزارهای مشتقه در میان فعالان بازار مرسوم نشود، مامنی برای پوشش ریسک و پناه گرفتن در طوفان تلاطم های بازارهای جهانی وجود نخواهد داشت؛ در حالی که وجود ابزارهای مشتقه، پیش بینی میزان تقاضا برای محصولات بالادستی در آینده را امکان پذیر می کند و به سیاست گذاران و فعالان بازار فرصت تصمیم گیری می دهد.

راه اندازی صندوق کالایی کشاورزی در بورس

معاون وزیر جهاد کشاورزی ، گفت: راه اندازی صندوق کالایی کشاورزی در بورس کالای ایران می تواند به بسیاری از مشکلات بازاری و سرمایه گذاری در این حوزه پایان دهد و به دنبال ایجاد این صندوق ها هستیم.

حسین شیرزاد اظهار کرد: در بخش کشاورزی در حوزه بازار با چندین رویداد از جمله عمق کم بازارها، رفتارهای هیجانی و صوری، رقابت مخرب تجار، کشف نشدن منصفانه قیمت ها، نبود نظام تضمینی و تامین مالی، ریسک های بزرگ و نبود ابزار پوشش ریسک و سیستم های نوین و غیره مواجه هستیم که خوشبختانه امروز کار بزرگی با بورس کالای ایران آغاز شده تا زیر چتر بورس به بسیاری از مشکلات فعلی پایان دهیم.

وی  گفت: صندوق های کالایی از بهترین نوع صندوق ها هستند و اگر بانک کشاورزی و اتحادیه های استانی و ملی و فعالان بزرگ بازارها این رغبت را نشان دهند که وارد تاسیس و بنیانگذاری صندوق های کالایی شوند، بسیاری از نگرانی های امروزی در حوزه محصولات مازاد کشاورزی برطرف می شود. همچنین با بهره گیری از این صندوق ها می توان به تامین مالی حوزه و ورود سرمایه ها به بخش کشاورزی کمک کرد.

بورس کالا به تولید ملی اعتبار می بخشد

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت:از نظر من بورس کالا به شفاف سازی کمک می‌کند و به تولید ملی اعتبار می بخشد.

عباس کشاورز اظهار کرد: مداخلات دولت در بخش اقتصادی را منطقی و کارآمد نمی‌دانم حداکثر وظیفه دولت این است که با مشارکت ذینفعان نقشه راه را تبیین کند و به جزئیات وارد نشود اما هنوز با بخش خصوصی فاصله بسیاری داریم.

وی با تاکید بر این که سیاست های دولت و نظام باید در نقشه راه شفاف سازی شود، تصریح کرد: ما کاملاً موافقیم که گندم باید با کیفیت خریداری شده و خرید و فروش آن آزاد باشد یا بخش خصوصی آن را خریداری کند اما سیاست‌ها این اجازه را به ما نمی‌دهد، بنابراین باید نقشه راه مشخص را با حضور بخش خصوصی تبیین کنیم.

امکان فروش محصول کشاورزان قبل از برداشت

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اسلامی می گوید با توجه به شرایط اقتصاد کشور و اوضاع سخت بسیاری از فعالان اقتصادی به خصوص کشاورزان، یکی از اقداماتی که باید در بخش کشاورزی اجرایی شده و موجب اعتمادسازی شود، بهره گیری از قراردادهای آتی بورس کالاست.

عباس پاپی زاده عنوان کرد: باید بتوانیم با راهکارهای مدرن زمینه افزایش انگیزه کشاورزان به کشت بیشتر محصولات را فراهم کنیم که یکی از ابزارهای کارآمد، معاملات آتی بورس کالاست که در صورت آموزش کشاورزان آن ها از فروش محصولشان در آینده با قیمتی واقعی و قطعی اطمینان پیدا می کنند.

این نماینده مجلس افزود: اینکه کشاورزان بدانند می توانند در بازاری پیش از تولید محصولشان، آن را با قیمت روز و به دور از نرخ های کاذب دلالان در فصل برداشت بفروشند، بدون شک شاهد رونق تولید و معاملات بورس کالا می شویم.

عرضه گیاهان دارویی و خشکبار در بورس کالا

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران می گوید که اقلام مختلف گیاهان دارویی و خشکبار علاوه بر زعفران و پسته به استانداردسازی و شفافیت معاملات نیاز دارند، از این رو با هماهنگی که به زودی میان اتاق بازرگانی ایران، وزارت جهاد کشاورزی و بورس کالای ایران صورت می گیرد، زمینه عرضه انواع گیاهان دارویی و خشکبار در بورس فراهم می شود.

علی شریعتی مقدم گفت: آنچه مسلم است، نیاز به استانداردسازی و شفافیت باز ار گیاهان دارویی و اقلام خشکبار است که ما نیز باید همانند دنیا از تجربه بورس های کالا در این زمینه استفاده کنیم؛ اتفاقی که در خصوص زعفران، زیره و پسته نیز در بورس کالای ایران رقم خورده است.

وی اظهار داشت: پیشنهاد می کنم با یک برنامه ریزی دقیق میان اتاق بازرگانی ایران، وزارت جهاد کشاورزی و بورس کالای ایران، کالاهای بومی استان های مختلف برای ورود به بورس اولویت بندی شوند تا یک اقدام ملی و بزرگ در راستای توسعه صنعت داخلی و صادرات محصولات کشاورزی رقم بخورد.

زعفران و ابریشم وارد رینگ صادراتی شوند

فرماندار تربت حیدریه با بیان اینکه هم اکنون زعفران، زیره سبز و پسته در بورس کالا معامله می شوند و شاهد شفافیت قیمت این محصولات هستیم، گفت: با توجه به مزایای بورس کالا پیشنهاد می شود زعفران و ابریشم وارد رینگ بین المللی بورس کالا شوند.

علی رستمی اظهار با تاکید بر اینکه ۸۵ تا ۹۰ درصد محصول زعفران صادر می شود گفت: برای در دست گرفتن نبض بازار زعفران دنیا باید سازوکاری تعریف شود که با این حجم از صادرات زعفران به اجماع کامل داخلی بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان برسیم.

وی افزود: در رابطه با زعفران یکی از اقدامات خوب ورود زعفران به  بورس کالا است زیرا مهم ترین شاخص بورس شفاف سازی قیمت ها بوده وبورس یک بستر مناسب برای عرضه و فروش محصولات  است .

بورس کالا، ویترین فضای واقعی اقتصاد است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که بورس کالا، ویترین فضای واقعی اقتصاد کشور است به شکلی که علاوه بر آنکه مسوولان و فعالان اقتصادی و صنایع می توانند براساس اطلاعات آماری این بورس در جهت بهبود فرآیندها تصمیم بگیرند، امروز سهامداران در حوزه های مختلف نیز از آمار شفاف جزییات فروش شرکت ها در بورس بهره می برند.

سید حسن حسینی شاهرودی گفت: با توجه به عملکرد بورس کالا طی سال های اخیر این بورس به ویترین فضای واقعی اقتصاد کشور تبدیل شده است. به عبارتی شاهد اثرات کاهش یا افزایش فروش شرکت های تولیدی کشور در بورس کالا در مبادلات بازار سهام هستیم و این زنجیره اطلاعاتی شفاف در واقع واقعیت های اقتصادی را جایگزین حدس و گمان و شایعات کرده است.

وی اظهار داشت: بورس کالا ضمن ایجاد شفافیت، بازار رقابتی سالم را  به نمایش گذاشته است به گونه ای که سهامداران و صاحبان سرمایه در هر شرایطی می توانند از فضای سالم بهره مند شوند.

گشایش نماد گواهی سپرده زعفران نگین در یک انبار جدید

از هفته گذشته و از روز  ۲ بهمن ماه نماد معاملاتی سپرده کالایی زعفران نگین انبار شرکت صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان خراسان جنوبی (بیرجند) در بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالای ایران گشایش یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها