جهان

سازمان ملل در تازه ترین گزارش خود از کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سراسر جهان طی سال گذشته خبر داده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از رویترز، سازمان ملل اعلام کرد: کاهش سرمایه گذاری در هنگ کنگ و افت ورود سرمایه به بریتانیا به خاطر نگرانی و نااطمینانی درباره برگزیت تاثیر مهمی بر افت سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۱۹ داشته است.

این گزارش افزود: سرمایه گذاری مستقیم خارجی احتمالا در سال ۲۰۲۰ با افزایش روبرو خواهد شد که علت اصلی آن می تواند کاهش تنش های تجاری بین آمریکا و چین باشد.

از سوی دیگر نااطمینانی های ژئوپلیتیک و فشارهای ناشی از سیاست های حمایتی در عرصه تجارت بین المللی می تواند بر سرمایه گذاری مستقیم خارجی تاثیر منفی داشته باشد.

آنکتاد در گزارشی اعلام کرد: سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان طی سال گذشته به ۱.۳۹ تریلیون دلار رسیده که نسبت به ۱.۴۱ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۸ با افت یک درصدی روبرو شده است.

میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در هنگ کنگ –مرکز مهم مالی شرق آسیا- به علت اعتراضات و ناآرامی های سیاسی حدود ۵۰ درصد کاهش داشته و به ۵۵ میلیارد دلار رسیده است.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، رقابت از سوی شانگهای و شنژن در چین و همین طور سنگاپور برای جذب سرمایه گذاری خارجی، فشار زیادی را بر هنگ کنگ وارد کرده است.

میزان ورود سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بریتانیا نیز طی سال گذشته با افت ۶ درصدی روبرو شده و به کمتر از ۶۱ میلیارد دلار رسیده است. نگرانی ها و نااطمینانی های مربوط به خروج از اتحادیه اروپا، عامل اصلی کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بریتانیا بوده است.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اقتصادهای توسعه یافته نیز طی سال گذشته با ۶ درصد کاهش به ۶۴۳ میلیارد دلار رسیده است.سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اتحادیه اروپا با ۱۵ درصد کاهش به ۳۰۵ میلیارد دلار رسیده است. نوسانات شدید در برخی کشورهای اروپایی عامل اصلی این مساله بوده است.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آمریکا نیز طی سال گذشته بدون تغییر چندانی نسبت به ۲۰۱۸ میلادی به ۲۵۱ میلیارد دلار رسیده است.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشورهای در حال توسعه نیز به ۶۹۴ میلیارد دلار رسیده که چین با جذب ۱۴۰ میلیارد دلار در صدر قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها