باستانی

طرح از مزرعه تا سفره با هدف حذف واسطه‌های مخرب همواره در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار داشته که به گفته سعید باستانی نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس با ورود کشاورزان به معاملات بورس کالا از طریق اتحادیه ها و همچنین آشنایی آن ها با ابزارهای مالی، این طرح به شیوه ای مدرن و صحیح عملیاتی می شود. 

به گزارش «کالاخبر»؛ سعید باستانی در گفت‌وگو با تسنیم درباره کارکرد مکانیسم بورس کالا و ابزارهای مالی برای احیا و حمایت از کشاورزان و تولید کنندگان، گفت: به طور یقین با ابزارهای مالی نوین که در چند سال اخیر در بورس کالا راه اندازی شده می توان در راستای کمک به کشاورزان برای رفع مشکلات و تنگناهایی که در بحث فروش و حتی کیفیت محصولاتشان با آن رو به رو هستند، نقش تاثیر گذاری داشت و نقطه پایانی برای مشکلات این قشر از تولیدکنندگان  بود.

رئیس فراکسیون تولید، فرآوری و صادرات زعفران مجلس شورای اسلامی افزود: کالاهایی که از سوی صنایع بزرگ و مهم کشور برای مثال در حوزه پتروشیمی مثل مواد پلیمری، فرآورده های نفتی همچون قیر، فلزات مختلف مانند مس، آلومینیوم، فولاد و غیره روزانه در بورس کالا عرضه و کشف قیمت می شود و تولیدکنندگان این بخش ها عموما با بورس در ارتباط هستند. اما این روند در حوزه کشاورزی کمی متفاوت است به طوریکه نمی توان انتظار داشت کشاورزی که فقط در حوزه تولید یک یا چند کالا فعالیت می کند اقدام به عرضه محصولش در بورس کالا کند.

وی ادامه داد: در این زمینه بورس کالا در چند سال اخیر با معرفی ابزارهای مالی به کمک بازار محصولات کشاورزی آمده است تا سهولت انجام معاملات به طور روزانه برای فعالان بخش کشاورزی از طریق معاملات گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی فراهم شود.  

به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، فعالان صنایع فلزی و پتروشیمی به مراتب کار آسان تری برای ورود به ابزارهای مالی به نسبت بخش کشاورزی دارند اما تاکنون از پتانسیل های این ابزارها به اندازه کافی استفاده نشده به نظر می رسد در آینده نه چندان دور شاهد معاملات انواع فلزات و پتروشیمی بر پایه قراردادهای مالی باشیم.

اتحادیه وارد گود شوند 

باستانی مسیر آشنایی کشاورزان کشور با سازوکارهای بورس کالا را وجود یک حلقه واسط می داند و می گوید: باید حلقه واسطی بین کشاورز و بورس ایجاد شود تا کشاورز در ابتدا بتواند از ظرفیت های این بورس استفاده کرده و محصول خود را با قیمت واقعی و دور از دستان دلالان بفرشد.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس افزود: باید اتحادیه های تولید کنندگان هر کدام از محصولات کشاورزی به صورت استانی و یا کشوری اگر فعال است به عنوان حلقه واسط بین کشاورز و بورس، عمل کرده و با فروش محصولات کشاورزان در بورس از آن ها حمایت کند؛ اگر در برخی محصولات این اتحادیه ها وجود ندارند نیز تشکیل آن ها ضروری به نظر می رسد. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: همواره خرده مالکان بخش کشاورزی نسبت به فروش محصولات خود با قیمت پایین نگران هستند، اما به کمک عرضه در بورس ضریب اطمینان بیشتری نسبت به فروش محصول و کشف قیمت آن برای کشاورز ایجاد می شود و این اقدام انگیزه و اطمینان خاطری  برای آنها ایجاد می کند تا بیشتر به تولید محصول خود بپردازند.

رئیس فراکسیون تولید، فرآوری و صادرات زعفران مجلس در پایان گفت: به مرور شاهد آشنایی کشاورزان با کارکرد ابزارهای مالی بورس کالا از جمله قراردادهای آتی خواهیم بود که در صورت این اتفاق، شعار «از مزرعه تا سفره» در بخش کشاورزی محقق می شود. به این معنا که کشاورزان وقتی حتی پیش از تولید می توانند محصولاتشان را در بازار آتی بورس کالا با قیمت واقعی و عادلانه پیش فروش کنند و همه از نرخ ها مطلع هستند، دیگر شاهد اختلاف عجیب قیمت ها از سر مزرعه تا رسیدن به دست مردم نخواهیم بود. از طرفی کیفیت محصولات نیز در بورس تضمین شده است و این فرآینده به توسعه و ساماندهی بخش کشاورزی کمک می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها