نفت

بررسی قیمت نفت و تأثیرپذیری این کالا از تحولات سیاسی، پدیده‌ای رایج است، زیرا این محصول، علاوه بر تحولات اقتصادی، از تحولات ژئوپولتیکی نیز تأثیر می‌پذیرند. وب‌سایت «کیتکو» در گزارش اخیر خود دیدگاه‌های «فیلیپ استریبن» تحلیل‌گر ارشد بازار در «مرکز سرمایه‌گذاری بلولاین» را پیرامون قیمت این کالا در سال ۲۰۲۰ بازتاب داده است.

به گزارش «کالاخبر»؛ این تحلیل‌گر، پیش‌بینی کرده که متوسط قیمت نفت در بازار جهانی در سطح ۶۷ تا ۷۰ دلار باقی می‌ماند ولی کاهش آن در سطح ۵۰ دلاری، ناممکن است. وی می‌گوید: «امریکا، توان عرضه نفت به بازار را دارد و به همین دلیل، بازیگر مهمی در بازار نفت دنیا است. همین قدرت گرفتن امریکا در بازار نفت بود که باعث شد تا معادلات در بازار نفت دنیا تغییر کند و تنش‌های زیادی در روابط خارجی این کشور ایجاد شود». به عقیده «استریبن»، «از سوی دیگر ایران و چین و روسیه هم برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی و نفتی امریکا همکاری‌های زیادی باهم انجام داده‌اند و یکی از نمونه‌های بارز این همکاری ادامه خرید نفت توسط شرکت‌های چینی از ایران است. در واقع، به نظر می‌رسد قدرت در بازار نفت بین این دو گروه (ازیک‌ طرف ایران، روسیه و چین و از طرف دیگر امریکا) تقسیم‌شده باشد و همین تقسیم قدرت است که مانع از افزایش بیش‌ازحد قیمت یا کاهش آن می‌شود».

او می‌افزاید:انتظار می‌رود تنش‌های ژئوپولتیک هم در منطقه خاورمیانه و میان ایران و امریکا کاهش یابد، زیرا رئیس‌جمهوری امریکا اعلام رسمی کرده که قصد جنگ ندارد و حتی در رسانه‌های داخلی آمریکا هم تأکید می‌شود سیاست خارجی امریکا حداقل تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری در همین سطح باقی می‌ماند.

به اعتقاد این تحلیلگر بازار، «طی سال ۲۰۲۰ ما شاهد افزایش تنش بین دو کشور ایران و امریکا نخواهیم بود و این زمینه‌ساز تثبیت قیمت نفت در بازار می‌شود».

به گفته «استریبن»، «چالش ایران و امریکا باعث ایجاد شوکی در جهت افزایش قیمت طلا شد ولی عوامل زیرساختی اقتصادی، مانع از کاهش قیمت نفت بعد از کمرنگ شدن خطر جنگ در خاورمیانه شدند».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها